Vårdcentralen

»

Henlei som slutat äta..

1/3
Min Henlei som jag haft i ca 2 veckor har slutat äta och ligger i sanden mer än vanligt. Min mindre Bd hane har varit på han och nafsat ibland så den går i annat kar för att se om Henlein känner sig mobbad av den, men ingen skillnad..

Nitrit halt kollad salt tillsatt samt vatten byte gjort och temp höjd till 29 grader nu. Kommer vatten tester imorrn så jag kan kolla alla värden mer exakt.

De andra rockorna mår finfint och äter som bara den!

Någon som kan tänkas veta om han är sjuk eller kan det vara så att han bara inte vill äta just nu?
Skrivet av Redtail75
Min Henlei som jag haft i ca 2 veckor har slutat äta och ligger i sanden mer än vanligt. Min mindre Bd hane har varit på han och nafsat ibland så den går i annat kar för att se om Henlein känner sig mobbad av den, men ingen skillnad..

Nitrit halt kollad salt tillsatt samt vatten byte gjort och temp höjd till 29 grader nu. Kommer vatten tester imorrn så jag kan kolla alla värden mer exakt.

De andra rockorna mår finfint och äter som bara den!

Någon som kan tänkas veta om han är sjuk eller kan det vara så att han bara inte vill äta just nu?
Klart varningstecken.
Jag hade kört en kur tremazol till att börja med.
Ska se imorrn om han repat sig något annars får det bli tremazol då. Tack för svaret!!
Hur är ditt kar i storlek mot det han var i innan skiljer vatten kvalitet? Kan du få upp ha mot framrutan och kolla undersidan om han är rosa så är det något som stressar han. Salt kan vara lika dåligt som bra, bra om det är bra vatten. Vatten byte och tillbaka med tempen, höjd temp har inte funkat här.
Ok. Han ser inte rosa ut på undersidan. Idag rör han sig en del men verkar inte äta ännu. Har inte haft i så mycket salt, ca 10dl till 1120 liter vatten. Vad kör ni för temp i rocka karen?
Var kan jag köpa tremazol och hur mycket behöver jag till 1120liter? Alternativt får jag behandla i ett 200 liters kar men det är litet för en 40cm rocka ju..

Skulle verkligen behöva veta var jag får tag på tremazol fortast möjligt. Bara hittat tonysdiscus.se men ser inte lagersaldo där. Tacksam för tips!!
Skrivet av Redtail75
Ok. Han ser inte rosa ut på undersidan. Idag rör han sig en del men verkar inte äta ännu. Har inte haft i så mycket salt, ca 10dl till 1120 liter vatten. Vad kör ni för temp i rocka karen?
10 dl salt brukar jag köra till typ 350L. Jag brukar dosera 3dl per 100L. Tremazol får du tag i via en hel del webbutiker. Alt om du har nån djuraffär i närheten som tar hem varor ifrån dogman.
Tackar för svaren! Får köpa hem det och köra en kur för säkerhets skull.
Eller Dactymor från Münster.
Praziquantel är det verksamma ämnet.
Sen om det är läge att köra prazi pga dom symtom du nämnt uttalar jag mig dock inte om
Hoppas den repar sig Henlein!?
Köpte 100ml tremazol för 420kr inkl frakt igår. Inte jättebilligt men får göra vad jag kan för att henlein ska bli bra. Har de andra två rockorna i annat kar samt har nersläckt också nu för att han ska få lugn och ro. Får köra en kur så fort jag får medicinen om han inte börjat äta då.
Skrivet av Redtail75
Köpte 100ml tremazol för 420kr inkl frakt igår. Inte jättebilligt men får göra vad jag kan för att henlein ska bli bra. Har de andra två rockorna i annat kar samt har nersläckt också nu för att han ska få lugn och ro. Får köra en kur så fort jag får medicinen om han inte börjat äta då.
Köpa medicin för 420 tycker du är dyrt, men köpa fisk för några tusenlappar går bra ?
Nej, skulle inte säga att jag med lätthet köper fiskar för tusenlappar på en arbetarlön.. Fiskens hälsa går först så är den sjuk så måste den medicineras även om det kostar lite. Saken var bara den att jag kunde köpt 500ml för mindre pengar på annat ställe :-)
Skrivet av ChristofferJonsson
Köpa medicin för 420 tycker du är dyrt, men köpa fisk för några tusenlappar går bra ?
Köpa fisk för några tusen och den är/blir sjuk du käns 420kr onödigt och dyrt kan jag tycka, sen vart felet är blir svårt att reda ut. Tråkigt blir det om den går bort, jag vet.
Skrivet av Päran
Köpa fisk för några tusen och den är/blir sjuk du käns 420kr onödigt och dyrt kan jag tycka, sen vart felet är blir svårt att reda ut. Tråkigt blir det om den går bort, jag vet.
Fan nu har du skrivit på skånska @Päran ?
Ja det är alltid trökiga pengar när det är oväntade utgifter men, småpotatis om man ser till vad det kostar på det stora hela med dethär. Huvudsaken är att det kommer funka och att man attackerar problemet på rätt sätt
Precis. Har ju ingen aning faktiskt vad det är med han då jag inte kan se några problem utvändigt. Men måste göra något åt det känner jag om han inte börjar äta snart.. Ska man prova med daggmask?
Skrivet av Redtail75
Precis. Har ju ingen aning faktiskt vad det är med han då jag inte kan se några problem utvändigt. Men måste göra något åt det känner jag om han inte börjar äta snart.. Ska man prova med daggmask?
Det tycker jag att du kan prova, har han varit helt ointresserad av maten han fått eller tuggat något på det? Vad har du erbjudit honom?
Verkar helt ointresserad. Provat pellets, musslor, räkor. Dessa saker åt han med aptit tidigare. Har inte provat typ strömming, torsk mm.
1/3
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.