Hej!
Ska hämta ett 1160L ram-kar i helgen! Han som har det säger att vi bör vara 5st att bära, jag tycker det borde räcka med 4st..
Han säger att det är 14mm glas och vikten är ju därefter i så fall.
Någon som har erfarenhet och kan svara på detta? :)
Mvh/ Nicke

Skrivet av Redtail75
Hej!
Ska hämta ett 1160L ram-kar i helgen! Han som har det säger att vi bör vara 5st att bära, jag tycker det borde räcka med 4st..
Mvh/ Nicke
Hej
4 pers borde räcka.
Vi var 4 pers på ett 1225 kar, tungt var det, men det gick bra.
Tänkte det. Men tungt blir det ju givetvis!
Tackar för snabbt svar!! :-)
Vi var 6st på mitt 1600 och de var i underkant men de gick. Dock inga små pojkar

Skrivet av Redtail75
Hej!
Mvh/ Nicke
Det funkade med två gubbar för mig, det var tungt och det skulle inte så långt.4 st räcker
Vi vqr 4 man när vi flyttade mitt gamla 1400L byggt i 12mm med 15mm botten. Det var tungt men gick efter lite planerande.
Något som underlättar oavsett om man är 4 eller 6 personer är att planera ställen där man kan ta en paus (glas kan inte alltid ställas ner var som helst). Fungerar även bra om man inser att man helt enkelt är för få och måste ringa in fler.
4 man bar upp mitt 1000l i 15mm för tre trappor. Beror väl på hur stark man är. Men handtag eller sele är bra.
Jag säger bara sele.. Jag och en polare hämtade ett 1000liters i en trång källare med trapp. Det var inga problem alls på 2 gubbar. Och då hade dom krånglat med 4 gubbar när dom skulle ha ner de!

Skrivet av PatrickPata
Jag säger bara sele.. Jag och en polare hämtade ett 1000liters i en trång källare med trapp. Det var inga problem alls på 2 gubbar. Och då hade dom krånglat med 4 gubbar när dom skulle ha ner de!
Kan inte annat än hålla med.
2 man med bärsele som är dom som faktiskt bär. Sen är det lyx med 2 personer med sugkoppar som hjälper till och stöttar vid behov.
Vi använde 4t spännband under sen 2 gubbar på varje sida sen 2 som avlasta och styrde under färden in. Var 12mm att spela på i dörrarna. Men då är de 30mm botten och 15 i sidorna så jävligt tungt

Skrivet av ChristofferJonsson
Jag bar in ett 63 liters kar helt på egen hand utan varken sele eller handtag. ?
Som
djr83 säger, planera eventuella platser att kunna stanna å ställa ner ifall det skulle behövas. Jag behövde inte det med 63-literskaret, men man vet aldrig ?
Du ska då alltid vara värst ?????

Skrivet av ChristofferJonsson
Jag bar in ett 63 liters kar helt på egen hand utan varken sele eller handtag. ?
Som
djr83 säger, planera eventuella platser att kunna stanna å ställa ner ifall det skulle behövas. Jag behövde inte det med 63-literskaret, men man vet aldrig ?
Fan tog länge innan du vakna?

Skrivet av DanielWorrsjö
Fan tog länge innan du vakna?
Måste ju vänta på lite häftiga exempel på stora kar som blivit inburna innan jag droppar bomben ?
Hehe, tack för alla svar, karet står på markplan nu och ska även stå på markplan här som tur är! Bygg måtten är L200xB80xH70, ganska nice tycker jag. Nu ska mitt bd par äntligen få dubbelt med plats, samt att man nu kan skaffa flera trevliga invånare ;-) Bilder kommer när karet är installerat!
Gött kar, hoppas allt går vägen! ?
Flyttade tråden till Glas och skötsel: akvarium och teknik.