Vårdcentralen

»

Svamp?

Längesedan något strulade för mig nu, men mina 2 malar har åkt på nå skit.
Min gissning är någon form av svamp.
Rockorna, fengäddorna, arowanan och faten visar inga symptom alls.

Har separerat och saltat. Har ingen medicin hemma, vet inte heller vad jag bör köpa.

Hmm. Kan du ta bättre bilder? Ser nästan ut som Epistyles. Svamp brukar ju inte uppkomma sådär, på fler fiskar och över hela kroppen samtidigt. Men Epistyles gör det...

I så fall är det salt (3dl / 100 liter) och Waterlife Parazin P som gäller!
Skrivet av HampusH
Hmm. Kan du ta bättre bilder? Ser nästan ut som Epistyles. Svamp brukar ju inte uppkomma sådär, på fler fiskar och över hela kroppen samtidigt. Men Epistyles gör det...

I så fall är det salt (3dl / 100 liter) och Waterlife Parazin P som gäller!
Hahaha, tänkte skriva EXAKT det där!
Försök ett till bättre bilder.
Det där ser ut som epistyles i mina ögon. Ser ut precis som min lilla AT gjorde när den rök på de. Som @svampus sa salt och parazin p löser det rätt snabbt i kombination med höjd temp och cirkulation.
Skrivet av TobiasKing
Det där ser ut som epistyles i mina ögon. Ser ut precis som min lilla AT gjorde när den rök på de. Som @svampus sa salt och parazin p löser det rätt snabbt i kombination med höjd temp och cirkulation.
2 av 3 rätt i behandling. Höjde temp och saltade direkt. Bara meducin kvar. :)

För övrigt så var det ett rent helvete att fånga in dom ifrån stora burken. En av lapsen hoppade ut, verkar må bra ändå. Fick riva runt alla jäkla rötter etc. Men skam den som ger sig! Tur att arowanan är snäll och rockorna nyfikna...
125% säkert att det är epistyles.
Medicinering som sagts i tråden.
Är man cool kan man börja med ett saltbad dessutom. Lösa en djävla massa salt i en hink och låta fisken gå tills den ”dör”, då ner i väl syresatt vanligt sött. Dock bara vid allvarliga fall där man tappat hoppet redan, men dom klarar sig, promise!
Höjd temp behövs däremot inte imo.
Snare svalt och väl syresatt.. panaquer gillar inte för varmt och jag tror inte det rår på parasiten. Handlar om att ge möjlighet för fisken att klara av en del själv dessutom. Dom har förmodligen bråkat då epistyles kommer sekundärt på svaga individer och i småinfektioner.
Case closed! Som sagt, definitivt epistyles... Lycka till! Brukar försvinna rätt fort med medicin och salt.
Skrivet av HampusH
Case closed! Som sagt, definitivt epistyles... Lycka till! Brukar försvinna rätt fort med medicin och salt.
Men... håll ut medicineringen 2-3 veckor och du kan ta dubbla dosen Parazin P utan att behöva vara orolig. Det är en lömsk djävel till att ligga kvar latent.
Skrivet av Jozi
Men... håll ut medicineringen 2-3 veckor och du kan ta dubbla dosen Parazin P utan att behöva vara orolig. Det är en lömsk djävel till att ligga kvar latent.
Jag gjorde 90%vb sen medicin och hög saltdos itvå veckor. Gjorde sen 50% vb och körde en dos medicin i 2v till.
Skrivet av Jozi
Mycket sant!
Ser mycket bättre ut nu, tack för hjälpen! :)
Skrivet av ericzon
Ser mycket bättre ut nu, tack för hjälpen! :)
Gött! ?
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.