Bengäddor

»

F-gar som bara snurrar.

1/2
Hej!

För 20 min var allt frid och fröjd med min gar som är runt 13-14cm.
Nu kan han inte simma, han bara roterar. När han står still flyter han upp med buken först...
Någon som vet vad som hänt och hur jag bör agera??
Bruten rygg skulle jag tro. Inte mycket att göra i så fall, äter den så överlever den men kan den inte simma så är det troligtvis kört eftersom den får svårt att komma åt maten.
wow, det där ser riktigt knas ut... Bruten rygg tror jag med, den ser alldeles för svängig ut. Beter den sig likadant fortfarande?
Ja får säkert bastning för det här.Men gör den så fortfarande o ryggen ser krökt ut så ta upp den o avliva den så fort o smärtfritt du bara kan.Beter den sig sådär länge så lider den nog väldigt mycket=/.
Ja, den beter sig fortfarande så här, nu ca 4-5 timmar efteråt. Som den simmar just nu kommer den aldrig aldrig kunna ta ett levande byte och frågan är ju om den kan pricka ett dött. Just nu ligger den still...
Ska jag ta ihjäl den??
Så, snabbt och smärtfritt.
Han är inte med oss längre.
Låter kanske så jäkla klent, men jag e helt förkrossad!
Men vännen... :( Det var det bästa för garen i slutändan. Tror mig, jag förstår verkligen hur jobbigt det är. Jag beklagar verkligen. :(
Känns ändå bra att han inte lider längre.
Är väl mest egot som svider nu, man hade ju en vision och dröm om hur fantastisk han skulle bli :)
Har dock kvar hans kumpan, men det verkar gå åt skogen där med....han vägrara att käka :(
Hur stor är den andra och hur länge sen var det den åt?
runt 10-11cm. Svårt att säga hur länge den hade matvägrat i butiken, den såg rätt bra ut då. Men den har varit hos mig ca 2,5v och inte ätit något.
Den går nu i ett 54l kar med ca 60 körsbärsräkor och 90 neontetror. runt 27grader i vattnet. Har gjort nått litet försök nån gång som jag sett men det var i det närmaste patetiskt...
Inte så bra för en fgar i den storleken. Jag skulle nog försöka med röda mygg i det här läget.
Tror du att det kan fungera??
Jag fick igång mina florida via röda mygg, även om det känns som att neoner och räkor borde fungera bra också.
Jag tyckte mig ha det ultimata uppväxtkaret för en liten florida, men jag har ju faktiskt inte testat röda mygg.
Har ju självklart inget hemma, men en kompis som har kliver av 06.00 imorgon så jag står och hänger på låset hos honom helt enkelt...
Ja nog verkar du ha haft optimal mat men äter den inte det så måste man ju försöka med nått annat. Vissa här inne brukar ju säga att röda mygg är som crack för fiskarna, så det kan ju vara problem att få över den på annat. Men röda mygg är ju bättre än ingenting i alla fall.
Väldigt sant! Testar detta det första jag gör imorgon bitti!
Bör jag ge det på nått speciellt sätt? Tina upp och hälla i eller rent av släppa ner den frysta biten bredvid han?
Jag har samlat det i en hög på botten bara, det underlättar sen när du ska träna in den på annat (då kan du gömma tex små bitar fiskfilé under högen).
Men antagligen kommer inte neonerna att låta mygglarverna vara i fred så det kan ju vara svårt att få högen att ligga kvar.
Sant, dom små jäklarna, får hoppas han hinner med att testa. Jag tror jag tar och matar neonerna med flingor i samband med myggen.
I somras matade jag mina fiskar som vanligt när plötsligt min florida på 23 cm började vibbrera (typ) och simmar upp och ner, som din gör. Jag gav den lite stöd med en håv vid ytan så den kunde simma upp och andas, för annars låg den upp och ner på botten. Men dagen efter så avlivade jag den tyvärr :(
1/2
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.