Jag funderar på att möblera om lite bland mina burkar i källaren och funderar således på att bygga ihop en ställning med 2 eller 3 burkar i höjd men är lite osäker på hur jag ska göra för att få plats ?
Platsen jag har är mellan 2 dörröppningar och utrymmet mellan är 120cm
Jag har 2st 110x50x50 samt ett 100x50x40 (LxBxH)
Och en takhöjd på 207cm (pga att det får 2 rör i taket just där)
Så med 3 burkar blir det bara 20cm mellan dom minus tjockleken på reglerna så jag vet inte om det blir lite för lite plats samt att jag inte får plats med ytterfilter ?
Alternativet är att bara ha 2 burkar och då få plats med ytterfilter under dom, samt eventuellt ett 54l för yngel? men jag är lite kluven jag skulle behöva få in 3 burkar helst, samtidigt som jag vill helst ha ytterfilter till åtminstone en av burkarna, dom andra klarar sig nog bra med filterhörn i ?
Vad har ni för tips och förslag? Vad skulle ni säga är minimum man vill ha mellan burkarna för att kunna underhålla och möblera dom? ?

Skrivet av sluggo112
Jag funderar på att möblera om lite bland mina burkar i källaren och funderar således på att bygga ihop en ställning med 2 eller 3 burkar i höjd men är lite osäker på hur jag ska göra för att få plats ?
Platsen jag har är mellan 2 dörröppningar och utrymmet mellan är 120cm
Jag har 2st 110x50x50 samt ett 100x50x40 (LxBxH)
Och en takhöjd på 207cm (pga att det får 2 rör i taket just där)
Så med 3 burkar blir det bara 20cm mellan dom minus tjockleken på reglerna så jag vet inte om det blir lite för lite plats samt att jag inte får plats med ytterfilter ?
Alternativet är att bara ha 2 burkar och då få plats med ytterfilter under dom, samt eventuellt ett 54l för yngel? men jag är lite kluven jag skulle behöva få in 3 burkar helst, samtidigt som jag vill helst ha ytterfilter till åtminstone en av burkarna, dom andra klarar sig nog bra med filterhörn i ?
Vad har ni för tips och förslag? Vad skulle ni säga är minimum man vill ha mellan burkarna för att kunna underhålla och möblera dom? ?
Jag hade nog byggt dom så att varje burk stack ut lite som en trappa. Då kan du fortfarande få ner armen o håva, stoppa i pinnar, tvätta filter o sånt.. ?
Om du bygger ställningen i stålprofiler så tar dom mindre plats. Och så kanske man kan ha ett filter stå bakom.

Skrivet av NiklasNisseAhlgren
Jag hade nog byggt dom så att varje burk stack ut lite som en trappa. Då kan du fortfarande få ner armen o håva, stoppa i pinnar, tvätta filter o sånt.. ?
Om du bygger ställningen i stålprofiler så tar dom mindre plats. Och så kanske man kan ha ett filter stå bakom.
Det där hade absolut varit en riktigt grym lösning! ? dock är det utrymmesbrist framåt också ??
Lägger in en bild så man ser problemet lite bättre (ignorera kaoset ?)
Ställningen är alltså tänkt att stå där istället för den burken som står där idag

Skrivet av sluggo112
Det där hade absolut varit en riktigt grym lösning! ? dock är det utrymmesbrist framåt också ??
Ställningen är alltså tänkt att stå där istället för den burken som står där idag
Ahaa! ? ska du oxå få plats? ?

Skrivet av sluggo112
Flytta rören så får du ca 15cm till I takhöjd och en sådan ställning som du fick skiss på, annars ställning med två av dina kar och ett lågt.

Skrivet av NiklasNisseAhlgren
Ahaa! ? ska du oxå få plats? ?
Ja asså jag tror nog jag är mindre känslig än sambon som redan tycker det är halvtrångt att komma till tvättstugan ???

Skrivet av sluggo112
Ja asså jag tror nog jag är mindre känslig än sambon som redan tycker det är halvtrångt att komma till tvättstugan ???
De finns bara en lösning på de;) flytta tvättstugan så får du mer utrymme;)

Skrivet av Päran
Flytta rören så får du ca 15cm till I takhöjd och en sådan ställning som du fick skiss på, annars ställning med två av dina kar och ett lågt.
Flytta rören skulle man absolut kunna överväga ? dock har jag kommit fram till att det blir omöjligt med 3 stora burkar om man ska kunna ha ytterfilter då det är 51cm högt, dock så skulle man kunna köra 2st 110x50x50 samt en burk som är typ 50x50x40 i botten och ha filter bredvid den burken för en så liten burk duger åtminstone som yngelburk för l-malar ? så det skulle ju kunna vara en ide
Men då kvarstår fortfarande att det kommer bli ca 20cm mellan burkarna samt att det försvinner 4,5cm pga reglar så då återstår ca 15cm och det känns som det blir lite väl trångt ? OM man nu vågar köra 45x95 reglar liggandes till 275l burkar ?
Börjar kännas som man får börja klura på en annan lösning kanske ?

Skrivet av TobiasKing
De finns bara en lösning på de;) flytta tvättstugan så får du mer utrymme;)
Eller flytta in alla burkar i tvättstugan och ställa tvättmaskinen där burkarna står idag ??
Fattar inte varför du inte beställer en aluställning..
Är faktiskt inte ultradyrt, jag ritade ihop en skiss och beställde en från lagret. Blev klart hanterbar kostnad ändå och man slipper ju helt onödigt utrymme till virke.

Skrivet av Jozi
Är faktiskt inte ultradyrt, jag ritade ihop en skiss och beställde en från lagret. Blev klart hanterbar kostnad ändå och man slipper ju helt onödigt utrymme till virke.
Det bästa är ju ändå stål, stabilare och starkare ?

Skrivet av Jozi
Det kan absolut vara värt att kolla upp ? hur mycket utrymme här du mellan burkarna i din ställning? ?

Skrivet av PatrickPata
Det bästa är ju ändå stål, stabilare och starkare ?
Det är sant, jag får kolla lite priser på det ? svetsa ihop det hela är ju inga problem ?

Skrivet av sluggo112
Det kan absolut vara värt att kolla upp ? hur mycket utrymme här du mellan burkarna i din ställning? ?
På 3*200 ställningen 15 som fan är minimum alltså. På den större med 3*350 är det ca 18 (75 djupa kar) vilket är bättre.

Skrivet av Jozi
På 3*200 ställningen 15 som fan är minimum alltså. På den större med 3*350 är det ca 18 (75 djupa kar) vilket är bättre.
Men då borde det inte vara en omöjlighet att få till det här hemma ? men jag ska absolut kolla över det där med att bygga i alu eller stål ?
Sen kan jag förvisso ha det översta lite högre upp då jag mätt Max höjden vid rören men dom kan ju faktiskt ligga 5cm ifrån om det är så då taket är ännu högre upp ?
188 cm högt, då är karen bara 100/50/40 iofs men å andra sidan är det 29cm under den nedersta profilen då jag har en murarbalja som sump stående under allting.

Skrivet av Jozi
188 cm högt, då är karen bara 100/50/40 iofs men å andra sidan är det 29cm under den nedersta profilen då jag har en murarbalja som sump stående under allting.
Det där ser ju ändå okej ut med utrymme, men om jag bygger med stål profiler istället för trä så borde jag nog kunna få nästan 20cm mellan varje burk ?
Kör du alla 3 burkar sammankopplade på båda dina ställningar? Eller vad har du gjort för filter lösningar? Du brukar ju ha rätt mycket bra lösningar ?

Skrivet av Jozi
Det känns ju som en vettig lösning ?
Har du stött på något som du tycker varit negativt med att ha alla burkar sammankopplade?
Jag har dock en fx-6a jag tänkte använda mig av, dock så känns det som man skulle vilja ha något mer än den om man ska koppla ihop 3 burkar, fast det kanske duger med den och filterhörn i varje burk ?
Tanken (som den ser ut nu) är att ha L-mal yngel i en burk, lite större l-malar i en (typ 10cm modellen för uppväxt) och sen mina channor i en, så jag vet inte hur det skulle vara att blanda med samma vatten, annars kan man ju köra channorna med bara ett filterhörn och sen koppla ihop l-mal burkarna ?