Någon här som använt sig av Kaldnes K5?
Nope men ser ut som du har en rejäl mängd och har snart testat de?;)
Skrivet av TobiasKing
Nope men ser ut som du har en rejäl mängd och har snart testat de?;)
Ja jag vet inte riktigt vad jag ska göra med det bara?
Funkar bra som moving bead.
Skrivet av OscarOberg
Ja jag vet inte riktigt vad jag ska göra med det bara?
Haha släng på mig de;) du lär ju ha säclvis med kaldnesmedia nu;)
Skrivet av KristianE
Funkar bra som moving bead.
Ja får jag bara bra rörelse på den ska den vara bättre än K1 eller K1 micro (enligt Kaldnes.) Men den kräver lite mer för att få rörelse på. Och då är den kanske inget bättre alternativ?
Sen är den väl inte värdelös om den skulle ligga still så sätt, men den får ju inte inte moving beds fördelar/egenskaper?
Skrivet av TobiasKing
Haha släng på mig de;) du lär ju ha säclvis med kaldnesmedia nu;)
Ja här finns än så länge en del. Dock var K1 ganska smutsig så krävde en del jobb att få någorlunda ren och det finns kvar som inte är rengjort ännu. Får se vad jag gör med den när jag ser vad som blir över. K5 är ju sprillans och volymmässigt skulle den täcka mitt behov med råge så kommer jag fram till att jag kan köra på den så avyttrar jag K1an här sen till er som var intresserade?
Jag har bara K5 i min sump. Funkar helt perfekt.
Skrivet av Jozi
Jag har bara K5 i min sump. Funkar helt perfekt.
Gött!? Driver du den med luft eller streamer/powerhead? Hur ser förhållandet i volym ut, hur stor del K5 kontra total volym eller mängd vatten i sumpen?
Antar att det är liknande eller samma riktlinjer som för K1 osv men intressant att veta hur du kör den?
Skrivet av OscarOberg
Gött!? Driver du den med luft eller streamer/powerhead? Hur ser förhållandet i volym ut, hur stor del K5 kontra total volym eller mängd vatten i sumpen?
Antar att det är liknande eller samma riktlinjer som för K1 osv men intressant att veta hur du kör den?
https://youtu.be/M_bAWcAeDlU

2 st sådan 20cm luftplattor från någon dammbutik och en LP60 luftpump. Tror jag har typ 1/3 i ratio, kanske 150 liter media. Skulle lätt svälja mer som ni ser. Har riktat inflödet 90grader så det med ger lite fart.
Skrivet av Jozi
https://youtu.be/M_bAWcAeDlU

2 st sådan 20cm luftplattor från någon dammbutik och en LP60 luftpump. Tror jag har typ 1/3 i ratio, kanske 150 liter media. Skulle lätt svälja mer som ni ser. Har riktat inflödet 90grader så det med ger lite fart.
Snyggt!? Ser ut att virvla runt bra! Då blir det nog att köra på k5orna när det blir dags att göra nästa sump?
Har du en avdelare eller något som täcker för returpumpen eller står den mitt i all media och suger bara?
Skrivet av OscarOberg
Snyggt!? Ser ut att virvla runt bra! Då blir det nog att köra på k5orna när det blir dags att göra nästa sump?
Har du en avdelare eller något som täcker för returpumpen eller står den mitt i all media och suger bara?
Bara mitt i! Satte ett lite finare nät runt en del av insuget. Bara väntar på att det ska hända något, i teorin räcker det med att en K5 går sönder?
Skrivet av Jozi
Bara mitt i! Satte ett lite finare nät runt en del av insuget. Bara väntar på att det ska hända något, i teorin räcker det med att en K5 går sönder?
Jag har ett skumfilter på min pump. Satte dit det med div buntband. Då är det ingen risk att median följer med in iaf.. ?
Skrivet av NiklasNisseAhlgren
Jag har ett skumfilter på min pump. Satte dit det med div buntband. Då är det ingen risk att median följer med in iaf.. ?
Den metoden körde jag med i förra sumpen. Fungerade under alla år jag använde den!
På nuvarande så är det ett grovt galler redan på insuget och K1 micro följer inte med in. Fungerar bra hittills!
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.