Rockor

»

Hanen är på honan!

1/2
Min bd hane på ca 1,5 år är på min hona på ca 2,5 år. Hon är betydligt större men har nu fått skador, äter inte, pågått ett tag men nu är det nog lite för mkt.
Har ett 200x80x70 kar,
Det går 2 honor (den andre honan e mindre)
Har inte någon extra kar för att separera
Någon tips ?
Min erfarenhet säger att det enda som kommer att fungera är att sära på hane och honan. Du får sätta i en avdelare om du inte har några andra kar.
Någon tips på hur man bygger en sådan smidigast?
Skrivet av xbackarowana
Någon tips på hur man bygger en sådan smidigast?
Avdelare i form av plexiglas med hål i som du sätter fast med typ sugkoppar som har en skåra i sig där man sätter plexiglaset. Vet inte riktigt vad dom heter.
Annars en stor filtermatta av modell grov som du spänner fast rakt över. Är den tillräckligt tjock så sitter den kvar av sig själv.

Jag har använt mig av båda varianterna och båda fungerar lika bra. Plexiglaset kan vara svårare att få dit, men filtermattan kan vara svårare att få ur om den är stor och har dragit i sig vatten och grus och annat.

Kompostgaller har jag också använt en gång och sen trätt igenom ett plaströr ner mot botten för att få det att stå upp.
Kompostgallret låter smidigast, de på jula är i metall med plast över, funkade de för dig eller fanns det plast?
Skrivet av xbackarowana
Kompostgallret låter smidigast, de på jula är i metall med plast över, funkade de för dig eller fanns det plast?
Det var några jag hade hemma så jag vet egentligen inte vad dom var gjorda av. Men skulle gissa på metall med plast runt.
Jag kommer inte ihåg exakt när det var jag använde dom, vad anledningen att dela av var då eller hur lång tid det var avdelat.
Det är ju en klart ostabilare lösning än dom andra, men å andra sidan händer väl ingen katastrof om en rockan smiter över till andra sida, då är det ju bara att göra om.
Jag hade hyfsat med sand i också så att jag kunde trycka ner gallren i sanden.
Att få den stabilt kan jag nog lösa. Är mer orolig för rosten osv om det läcker ut i vattnet. Den kompost galler jula har är 87 cm, så kommer behöva böja den lite för att då plats i karet (78cm mellan glasen)
Sen som du säger med nån plast rör på alla hör för stabilitet.
Skrivet av xbackarowana
Att få den stabilt kan jag nog lösa. Är mer orolig för rosten osv om det läcker ut i vattnet. Den kompost galler jula har är 87 cm, så kommer behöva böja den lite för att då plats i karet (78cm mellan glasen)
Sen som du säger med nån plast rör på alla hör för stabilitet.
Rost i vattnet bör väl inte vara något större problem, men det är å andra sidan inget jag har haft i karet nån längre tid själv så jag vet inte... sen är ju dom där gjorda för att vara utomhus, så dom bör vara hyfsat vattentåliga. Är plasten heltätande så är det ju inte heller något problem.

Jag hade mina avkapade eftersom dom var för höga, så metallen i mina kom definitivt i kontakt med vattnet.
Känner mig mer säkrare nu! Få bli en sväng direk till jula imorn ?
Skrivet av xbackarowana
Känner mig mer säkrare nu! Få bli en sväng direk till jula imorn ?
Don't blame me om fiskarna flyter upp och ner efter en dag ?
Åk till Biltema och köp avloppsrör och 4 böjar. Gör en ram som du fäster ett nät i, Du kan antingen köpa plastnät på Bauhaus eller ett lastnät till släpvagn på jula.

Kompostgaller kommer ju rösta efter nån månad tyvärr
Jag kör med kompost galler ofta och ja de rostar men det gör inget. Bocka å kapa efter behov, jag har två bitar liggunderlag på var sida som jag fäst med plast strips igenom båda med galler i mellan. Monteras i karet så liggunderlaget gresar till höger vänster med gallert i mitten, framsida och baksida. Så iväg till Jula eller B-tema.
Det är ju inge kul med rost i vattnet och färg som flagar? Känns inte optimalt?
Rost är inga problem i ett akvarium egentligen, man tillsätter ju trots allt järn via växtnäring ifall man har växter I ett akvarium. De lilla rost som eventuellt kan komma i kontakt med vattnet i ett såpass stort akvarium är inget som kommer påverka nämnvärt.
Nej men har man som jag dammduk, så vill man inte ha rostflagor på botten :)
Skrivet av PatrickPata
Nej men har man som jag dammduk, så vill man inte ha rostflagor på botten :)
Mer cirkulation ??
Blev kompost galler som jag böjde o formade.
Ville inte ha så mkt ”direkt-kontakt” med vattnet så det är endast en skärning i mitten på gallgret för att set ska gå o böja. Skärningen täppte jag med plastpåse som jag elda lite på.
Som det står på jula skall det vara pvc överdrag så borde inte lossna några färg?
Honan är som sagt biten ganska illa. Borde jag salta eller vänta? Hon käkar inte
Skrivet av xbackarowana
Honan är som sagt biten ganska illa. Borde jag salta eller vänta? Hon käkar inte
Är det honan på bild 1? Vad man kan se där så är det inga problem alls. Jag har haft rockor som har varit mycket mer slitna än så där.
Att hon inte äter beror på stressen från hanen. Hon kommer att börja äta inom ett par dagar tror jag.
Aa det är hon. Har varit värre förut men en annan hane som va på henne för 1 år sedan. Hoppas hon återhämtar sig. Hon börja dock bli smal, man bli ju orolig
1/2
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.