Arowanor och andra bentungor

»

Dominant clownknivfisk

Hej!.

Jag har en clownknivfisk på ~12 cm i mitt 520 liters kar.
Den verkar i övrigt må väldigt bra problemet är dock att den är väldigt dominant av sig och attackerar alla andra fiskar i akvariet . Paroonhajens fena skadades tillochmed av knivfiskens attacker.

Har en paroonhaj, en pilnäbb, en silverhaj och en "dragonfish"(en bult av nåt slag) i akvariet oxå.

Finns det nåt sätt att göra den mindre aggresiv?

Överväger nu att flytta den så att den får bo för sig själv.

Mvh Hugo
Börja med att göra dig av med paroonhajen, den har inget i ett akvarium att göra. Steg två är att skaffa fler silverhajar då det är en stimfisk om du prompt vill ha arten, dock lär de snart växa ur karet. Har den knivgisken nåt gömställe den drar sig undan till?
Skrivet av ChristofferJonsson
Börja med att göra dig av med paroonhajen, den har inget i ett akvarium att göra. Steg två är att skaffa fler silverhajar då det är en stimfisk om du prompt vill ha arten, dock lär de snart växa ur karet. Har den knivgisken nåt gömställe den drar sig undan till?
Paroonhajen är nu ca 6 cm så än sålänge är det ingen fara än sålänge. Jag ställde en fråga och det var bara den frågan jag ville ha svar på. Det var ingenting jag inte redan visste.

Ja, knivfisken har många gömställen. Den ligger mest i en grotta jag byggt utav lavastenar hela tiden.
Skrivet av HugoJarold
Paroonhajen är nu ca 6 cm så än sålänge är det ingen fara än sålänge. Jag ställde en fråga och det var bara den frågan jag ville ha svar på. Det var ingenting jag inte redan visste.

Ja, knivfisken har många gömställen. Den ligger mest i en grotta jag byggt utav lavastenar hela tiden.
Innan min förra clownkniv vart ihjälslagen av en aggro ciklid så körde jag den i ett 120L kar tills den var iaf nästan 20cm då det är en väldigt lättskrämd fisk. Prova att ge den ett eget kar.
Skrivet av HugoJarold

Lite tråkig attityd bland fiskägare i bland..
Själv brukar mublera om i akvariet.
Det avleder dom lite.
Sen är det nästan bara låta dom hållas.
Dom kommer ge sig med tiden. Men prova att grejja mycket i burken så lugnar dom sig nog.
Och håll dom mätta. Om dom är proppfulla med mat orkar dom oftast inte bråka lika mycket. ?
Skrivet av NiklasNisseAhlgren
Lite tråkig attityd bland fiskägare i bland..
Själv brukar mublera om i akvariet.
Det avleder dom lite.
Sen är det nästan bara låta dom hållas.
Dom kommer ge sig med tiden. Men prova att grejja mycket i burken så lugnar dom sig nog.
Och håll dom mätta. Om dom är proppfulla med mat orkar dom oftast inte bråka lika mycket. ?
Inte tråkig attityd. Parooner hör inte hemma i akvarium. Speciellt inte ett 520L akvarium. Men åter till frågan. Kör en så pass liten clownkniv i ett mindre kar tills den fått växa till sig. Den jag hade som vart ihjälslagen växte ca 20cm på 6 månader med frenetiskt matande.
Knivfiskar är för det mesta griniga och elaka, fyll på burken men mer fisk att dela ut ilskan på.
Skrivet av TobiasKing
Inte tråkig attityd. Parooner hör inte hemma i akvarium. Speciellt inte ett 520L akvarium. Men åter till frågan. Kör en så pass liten clownkniv i ett mindre kar tills den fått växa till sig. Den jag hade som vart ihjälslagen växte ca 20cm på 6 månader med frenetiskt matande.
Ja fast jag tycker inte att ett 540 är för litet till en paroon så länge den är liten. Och vi har ingen aning om hur stora burkar han har eller kommer skaffa...
Så tycker folk är väldigt bra på att dömma innan dom vet.
Och nu har han ju redan en så han lär ju inte slå hjäl den bara för att någon på Internet vet bättre.
Så det ända som kommer hända är att han inte kommer vilja skriva på forumet om sina fiskar,
Vilket resulterar i att han inte har chansen att lära sig lika mycket och fiskarna kommer få det sämre.
Jag har blivit tillrättavisad några gånger om att inte ha oscar jaguar osv... men tror mina fiskar har det ganska bra. Och kommer ha det bra om 15år oxå...
Då tycker jag det är bättre om han känner sig välkommen och vill fortsätta... men alla är vi olika.
Skrivet av ChristofferJonsson
Men rockor som blir 80cm över disk ska va i akvarium? ?
Skrivet av PatrickPata
??
Skrivet av PatrickPata
Alla fiskar kan vara i akvarium, förutsatt att kraven för deras välmående uppnås... En paroonhaj som har potential att bli mer 3 gånger så lång som en rocka (om vi talar om en art som maxar på 80cm), som har en extremt kraftig och klumpig kropp, som har behov av att simma konstant, som i 10 fall av 10 får sår och skador pga. för litet utrymme, och som INGEN kan eller vill ha i slutändan... Det är i mina ögon är lite mindre lämpligt än en rocka... Rockor, som dessutom fortfarande har ett andrahandsvärde i akvariemarknaden. Men allt detta vet väl egentligen du? ?

On topic, HugoJarold, du kan inte få en aggressiv fisk att bli mindre aggressiv. Den kommer bete sig som den gör naturligt. Du kan minska risken att de bråkar genom att antingen se till att de har tillräckligt med yta och gömställen så att alla blir nöjda med sina revir, eller knö ner mer fisk så att ingen har något riktigt revir, som Patrick nämnde.
Alla fiskar funkar ju sålänge akvariet räcker till. Det jag menar är att dom flesta rockor blir enorma och kräver sjukt stora akvarium! Man ser allt för ofta stora rockor i små kar tyvärr..
Skrivet av PatrickPata
Alla fiskar funkar ju sålänge akvariet räcker till. Det jag menar är att dom flesta rockor blir enorma och kräver sjukt stora akvarium! Man ser allt för ofta stora rockor i små kar tyvärr..
Jo precis. Och en rocka har 10 gånger så goda chanser att få sina krav tillgodosedda.

Gör man? Kan inte säga att jag sett särskilt många... Men det är klart, det beror ju på vad man anser är för litet.
Skrivet av HampusH
Jo precis. Och en rocka har 10 gånger så goda chanser att få sina krav tillgodosedda.

Gör man? Kan inte säga att jag sett särskilt många... Men det är klart, det beror ju på vad man anser är för litet.
Ska man utgå ifrån två gånger längden i djup så har dom flesta för små kar för riktigt stora rockor jag själv inräknad i de. En stor rocka på 80cm över disk är bra mycke längre än 80cm. Men sen är väl allt relativt?:)
Skrivet av TobiasKing
Ska man utgå ifrån två gånger längden i djup så har dom flesta för små kar för riktigt stora rockor jag själv inräknad i de. En stor rocka på 80cm över disk är bra mycke längre än 80cm. Men sen är väl allt relativt?:)
Alla tycker olika som tur är! ? en 60cm rocka i ett 120djupt kar ser ju bara löjligt ut..

Men det börjar ju komma ganska många stora kar som tur är !
Jovars... Men nu är det mycket offtopic här. Schas med er! Finns andra trådar att snacka plattfesk i. ?
Skrivet av HampusH

Det är svårt att hålla rovfisk, jag tycker 10kubik är litet åt dom när dom börjar bli bitiga..
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.