Vårdcentralen

»

Asiat problem.

Tjena. Någon som har lite tips ang min asiat?. Käkat räkor utan problem förut. Kan inte se att något är fel på honom.

Nu har han slutat käka. Tuggar på räkorna spottar ofta ut dom.

Ibland tuggar han o kämpar för att få ner dom utan resultat.

Nyligen kört en kur tremazol på samtliga fiskar i karet.

Skrivet av Rode
Tjena. Någon som har lite tips ang min asiat?. Käkat räkor utan problem förut. Kan inte se att något är fel på honom.

Nu har han slutat käka. Tuggar på räkorna spottar ofta ut dom.

Ibland tuggar han o kämpar för att få ner dom utan resultat.

Nyligen kört en kur tremazol på samtliga fiskar i karet.

Har du kört tremazolkuren pga detta eller av någon annan anledning, eller har du kört en tremazolkur i karet och detta har uppstått efter avslutad medicinering?
Skrivet av OscarOberg
Har du kört tremazolkuren pga detta eller av någon annan anledning, eller har du kört en tremazolkur i karet och detta har uppstått efter avslutad medicinering?
Nej kört tremazol av annan anledning.
Skrivet av Rode
Nej kört tremazol av annan anledning.
Okej, provat att ge den något annat än räkor?
Skrivet av OscarOberg
Okej, provat att ge den något annat än räkor?
Den har aldrig ätit något annat . Så de blir nog svårt
Skrivet av Rode
Den har aldrig ätit något annat . Så de blir nog svårt
Okej
Har tyvär inget med asiater att göra...
Men några av mina äter bara räkor av vissa märken.
Så inte så att du bytt sort och den inte tycker om dom nya?
Skrivet av NiklasNisseAhlgren
Har tyvär inget med asiater att göra...
Men några av mina äter bara räkor av vissa märken.
Så inte så att du bytt sort och den inte tycker om dom nya?
De har jag faktiskt inte tänkt på om de kan vara de. Tjuriga firrar de där.
Har ingen personlig erfarenhet av matstrejkande asiater, men jag har ett minne av att "DIY Joey" på tuben har snackat om att hans asiat matstrejkar med jämna mellanrum. Inte jätteofta som jag förstår det, men någon gång då och då. Och min uppfattning är att asiater tydligen gör så ibland. Kanske är det något i akvariemiljö som orsakar det, kanske fastar de naturligt... Har ingen aning. Men det skall inte vara någon större fara tror jag. Annars är det väl en flytt t.ex. som kan orsaka matstrejk hos vissa fiskar, speciellt asiater.
Skrivet av HampusH
Har ingen personlig erfarenhet av matstrejkande asiater, men jag har ett minne av att "DIY Joey" på tuben har snackat om att hans asiat matstrejkar med jämna mellanrum. Inte jätteofta som jag förstår det, men någon gång då och då. Och min uppfattning är att asiater tydligen gör så ibland. Kanske är det något i akvariemiljö som orsakar det, kanske fastar de naturligt... Har ingen aning. Men det skall inte vara någon större fara tror jag. Annars är det väl en flytt t.ex. som kan orsaka matstrejk hos vissa fiskar, speciellt asiater.
Han kommer säkert igång igen när han blir hungrig. Man nojjar så fort fiskarna inte äter . Haha
Skrivet av Rode
Han kommer säkert igång igen när han blir hungrig. Man nojjar så fort fiskarna inte äter . Haha
Givetvis är det så! Något brukar ju vara fel när de slutar äta... Haft fengäddor med liknande beteende, där de liksom slutar äta under några veckor utan märkbar anledning. Men de flesta fiskarna som slutar äta brukar ju visa något annat missnöje också.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.