Jag har ett kar på 170x100x70 med en ~500 liters sump. Detta har tidigare huserats av allehanda koraller och fisk. Jag planerar nu att konvertera detta till hem för en eller två sötvattensrockor.
Jag är ute efter filtermedia(för biologisk filtrering) som kan ligga passivt i sumpen, eller hur man skall förklara det.
Flödet igenom detta medium kommer att skötas av en returpump på 12000l/h.
Finns det något specifikt som fungerar för detta syfte?
Ni får med en liten bild på hur de såg ut innan, bilder är ju alltid kul.

Skrivet av MagnusG
Jag har ett kar på 170x100x70 med en ~500 liters sump. Detta har tidigare huserats av allehanda koraller och fisk. Jag planerar nu att konvertera detta till hem för en eller två sötvattensrockor.
Jag är ute efter filtermedia(för biologisk filtrering) som kan ligga passivt i sumpen, eller hur man skall förklara det.
Flödet igenom detta medium kommer att skötas av en returpump på 12000l/h.
Finns det något specifikt som fungerar för detta syfte?
Ni får med en liten bild på hur de såg ut innan, bilder är ju alltid kul.
Om budgeten inte spelar roll så ska bacteria house vara ett bra media att använda. Men median är egentligen bara ett ställe för nyttiga bakterier att växa och gro i så i princip allt som är poröst funkar kanon att använda. Jag personligen är såld på fluidiserade sumpar. Så kallad moving bed. Det i kombination med droppfilter är svårt att slå.

Skrivet av TobiasKing
Om budgeten inte spelar roll så ska bacteria house vara ett bra media att använda. Men median är egentligen bara ett ställe för nyttiga bakterier att växa och gro i så i princip allt som är poröst funkar kanon att använda. Jag personligen är såld på fluidiserade sumpar. Så kallad moving bed. Det i kombination med droppfilter är svårt att slå.
Tack för tipset! Skall kolla upp detta!

Skrivet av TobiasKing
Instämmer^
Snygg saltburk, men helt rätt val att skola om till rockor. ?
Jag har både droppfilter och ett "flytande bäddfilter (k1). Eftersom jag har mina burkar i vardagsrummet så ångrar jag det..
Klart att dom gör jobbet.
Men det är alldeles för högjutt.
Jag ska ta bort droppfiltret och borra hål i väggen så jag kan få ut luftpumpen ur rummet då kommer det nog bli bättre. Men så här i efterhand skulle jag ha satsat på en stationär media. ?
Typ sån som pond guru säljer och massa skumfilter för den mekaniska biten.
Men jag är ingen expert.
Jaha här var jag inne o röjde. De blev aldrig några rockor den gången, fick bli Malawi medan engagemanget var lågt.
Jag fick en bra deal på 50 liter siporax så de har legat o gjort jobbet sedan dess.
Nu är entusiasmen på stark framfart igen.
När baljan var salt hade jag ett sk refugium/algfilter i ett av sumpfacken. Där låg chaetomorpha o sög ivrigt till sig näringsämnen.
Ser inte att denna metod används i någon större utsträckning i sötvatten, men jag skulle vilja prova iaf.
Va finns de för växter som växer sådär lagom skitsnabbt, som skulle passa i min setup?

Skrivet av TobiasKing
Andmat?
Du har givetvis rätt i det. ?
OK, utöver andmat då.. Utesluter faktiskt alla flytväxter from nu.

Skrivet av MagnusG
Ceratopteris cornuta
Vanlig vattenormbunke

Skrivet av MagnusG
Hornsärv ska väl vara rätt bra på att suga näring och växer nåt kopiöst.

Skrivet av erilc
https://aquariumscience.org/index.php/7-filter-media/
Där har du en del intressant läsning. Det bästa som statisk filtermedia enligt testerna på den webbsidan verkar vara k1 eller fin filtermatta. Så jag kommer köra filtermatta (30ppi) som biologisk filtrering i min kommande sump.
Tack för den länken, ser ut som en spännande läsning! ?

Skrivet av MagnusG
Jaha här var jag inne o röjde. De blev aldrig några rockor den gången, fick bli Malawi medan engagemanget var lågt.
Jag fick en bra deal på 50 liter siporax så de har legat o gjort jobbet sedan dess.
Nu är entusiasmen på stark framfart igen.
När baljan var salt hade jag ett sk refugium/algfilter i ett av sumpfacken. Där låg chaetomorpha o sög ivrigt till sig näringsämnen.
Ser inte att denna metod används i någon större utsträckning i sötvatten, men jag skulle vilja prova iaf.
Va finns de för växter som växer sådär lagom skitsnabbt, som skulle passa i min setup?
Vatten växter i all ära, hornsärv vill ha ca 20 grader, för kallt för rockor. Växter som har rötterna i karet och plantan ovanför är nog det som ger bästa rening och tar minst plats.
Hej jag har något liknande ditt kar(föredetta saltkar med sump). Mitt är på 1000 liter med bl.a. 2mini marbles, jag har blå filter matta i sumpen och den gör jobbet om man orkar byta 70% av vattnet en gång i veckan, har även en del filtervadd som tar värsta skiten.