Skrivet av NiklasNisseAhlgren
Jag har märkt sista tiden att en av påffarna äter lite sämre än dom andra. Men den har alltid varit minst och lägst i rang så jag tänkte att den blivit lite väl nertryckt och säkert repar sig.
Men sista 2 dagarna har den varit ansträngd och väldigt svag. Har tappat massa vikt.
Mina rutiner har inte ändrats speciellt mycket. Men såg att mitt nitrat hade gått upp över 25.
Alla andra fiskar är pigga och jag kan inte se någon fysisk skada på henne.
Men hon ser lite svullen ut i huvet och är känslig för strömmande vatten och flåsar extremt mycket. Någon som har en ide om vad det kan vara?
Alla andra värden är oförendrade förutom nitraten. Tänkte byta vatten i eftermiddag. 50% i dag o 50% i morgon så jag får bort nitraten. Annars har jag ingen aning om vad det kan vara.
https://youtu.be/6FgfmckKxp0
Låter som en behöver en paus. Kan ju även ge någon bred antibiotika i maten. Säkert en längre process med stress.

Skrivet av faltaren
Låter som en behöver en paus. Kan ju även ge någon bred antibiotika i maten. Säkert en längre process med stress.
Vad för antibiotika? O var köper man den?

Skrivet av faltaren
https://www.zoo.se/jbl-furanol-2-20-tabl.html
Denna är bred. Dock så dödar den ditt filter och jag vet inte om man kan dosera i maten. Så har du ett karantänkar sätt henne i det med denna medicinen. Jag har använt kanalplex från seachem i maten men det köpte jag från USA.
Ok! Tack så mycket! Jag har dock använt alla burkar jag har till yngel. ?
Men jag startar upp en ny med innerfilter i. ?
Dom här har jag att välja på... kan jag ta någon av dom här?

Dom här har jag att välja på... kan jag ta någon av dom här?
Vad är den aktiva ingrediensen?

Octozin
Myxazin
Googlade octozin är dimetridazole, myxazin är Malachite Green
Acriflavine Hydrochloride. Octozin behandlar främst flagelater. Kan vara bra i kombo med den jag visa dig. Den andra behandlar bara externt. Hjälper inte mot interna infektioner.

Skrivet av faltaren
Googlade octozin är dimetridazole, myxazin är Malachite Green
Acriflavine Hydrochloride. Octozin behandlar främst flagelater. Kan vara bra i kombo med den jag visa dig. Den andra behandlar bara externt. Hjälper inte mot interna infektioner.
Jag beställde rätt i stället och saltar så länge.
Lite akvariefix..
Känns så där att stoppa en påffe i 60liters burk! ?
Haft vatteberednings medel i i fall någon undrar varför det är grumligt.
I morgon bitti kommer det hem medesin! ?
Jag gav den nån form av saltbad grejja med div braatthasaker i.
Och sänkte tempen 2grader enligt vad veterinären rekomenderade.
Och måste faktiskt säga att den ser avslappnad och lugn ut flåsar inte och håller sig stabil i vattnet. Dock har jag typ inget flöde i sjukburken.
Men känns bra iaf! ?
Tror den kommer repa sig.
Hur ofta och hur mycket vatten brukar ni byta när ni har fiskar i sjukhusburkar? (Min är väldigt liten)

Och måste faktiskt säga att den ser avslappnad och lugn ut flåsar inte och håller sig stabil i vattnet. Dock har jag typ inget flöde i sjukburken.
Men känns bra iaf! ?
Hur ofta och hur mycket vatten brukar ni byta när ni har fiskar i sjukhusburkar? (Min är väldigt liten)
Aha veterinären rekommendera sänkning. Vet du varför?

Men känns bra iaf! ?
Beroende på hur medicineringen skall göras så byter jag allt mellan 40 och 70% dagligen i medicineringsburkar.

Skrivet av faltaren
Aha veterinären rekommendera sänkning. Vet du varför?
Nja vrt inte riktigt..
Men verkar funka så kör på det. ?
Men höjer förmodligen under medesineringen skulle jag tro.. ska dit om nån timma typ.
Så nu har jag hämtat furanol.
Så blir 60% vattenbyte sen i med lite piller. ?
Nog inte fel att köra mot parasiter sen. Finns ju så milda peraparat så man kan köra förobyggande med.