Hej jag har en liten söt som jag köpte vid 6cm.
Nu är den 11-12cm och verkar må bra. Dock blir den stressad så fort man kommer nära. Så tittar korta stunder ?
Nu till problemet.
Den äter bara röda mygglarver levande.
Jag har försökt med strimlade räkor och typ 3 olika sorter arowana pellets. Men tror inte den äter av det.
Den får nya levande mygglarver varje dag och tar bort dom gamla och 30% vattenbyte varannan dag.
Kan den klara sig på mygglarver eller bör jag bli orolig över att den får för enformig kost?
Vad brukar dom äta i den här storleken?

Skrivet av NiklasNisseAhlgren
Hej jag har en liten söt som jag köpte vid 6cm.
Nu är den 11-12cm och verkar må bra. Dock blir den stressad så fort man kommer nära. Så tittar korta stunder ?
Nu till problemet.
Den äter bara röda mygglarver levande.
Jag har försökt med strimlade räkor och typ 3 olika sorter arowana pellets. Men tror inte den äter av det.
Den får nya levande mygglarver varje dag och tar bort dom gamla och 30% vattenbyte varannan dag.
Kan den klara sig på mygglarver eller bör jag bli orolig över att den får för enformig kost?
Vad brukar dom äta i den här storleken?
Prova att blötlägga små räkbitar och pellets med mygglarverna en 10min så dom suger åt sig smaken av larverna. Så gjorde jag med min lilla at för att få den att ta pellets. Bara köra på med blötlagt tills den tar de för att sakta vänja in den på pellets och annat foder.
Täck för eller måla baksidan av karet, i med lite rötter eller stenar, ev någon växt. Det kan göra gott för stressen/rädslan.
Med födan är Tobias tips bra, och fortsätta försöka bara. Den kommer troligen smaka för eller senare. Och ge den något uppehåll på mat någon dag och testa med räka eller annat du vill få den att äta innan du låter den få mygglarverna
Som föregående talare säger... Mer täckta sidor och inredning. Fisk som känner sig säker där den bor = fisk som äter bättre. Och sedan lite jobb och tålamod från husse. ??

Skrivet av HampusH
Som föregående talare säger... Mer täckta sidor och inredning. Fisk som känner sig säker där den bor = fisk som äter bättre. Och sedan lite jobb och tålamod från husse. ??
Jag har en filt ligger över och runt så är bara en sida öppen.
Och den äter men sjukt ensidigt.
Men jag ska fortsätta lägga pellets i myggspad. ? men kommer nog inte stoppa ner någo inredning i burken.
Känns som att alla filmer o bilder man ser på yngel är ju i tomma burkar och blir lättare att städa o hålla rent utan inredning.
Tur jag köpte 25 påsar levande mygglarver! ?
Prova små bitar strömming med blanka skinnet kvar. Eller små maskar!

Skrivet av PatrickPata
Prova små bitar strömming med blanka skinnet kvar. Eller små maskar!
Absolut! Ska prova det! ?
Så här ser det ut i vanliga fall. men svårt att se fisken då.. ?
Kan starkt rekommendera solfilm från biltema! Tona alla rutor förutom den främre + släng i någon rot/växt/bröte som den kan förhålla sig till istället för att ha det helt tomt i karet. Kostar inte många kronor och jag kan nästan garantera att den kommer känna sig säkrare. Så länge du inte har massa grus/sand och bröte på botten så kommer det inte bli svårare att hålla rent ändå. Och med så lite fisk i karet så lär det inte smutsas ner nämnvärt oavsett.

Skrivet av HampusH
Kan starkt rekommendera solfilm från biltema! Tona alla rutor förutom den främre + släng i någon rot/växt/bröte som den kan förhålla sig till istället för att ha det helt tomt i karet. Kostar inte många kronor och jag kan nästan garantera att den kommer känna sig säkrare. Så länge du inte har massa grus/sand och bröte på botten så kommer det inte bli svårare att hålla rent ändå. Och med så lite fisk i karet så lär det inte smutsas ner nämnvärt oavsett.
Ja ok får nog göra det.
Men jag har 10mil till biltema så är en helkväll att skaffa solfilm. Men ska kolla om jag inte har mörk målarfärg hemma så kan jag kladda på lite. Har bara den här burken när jag ska medesinera eller göda upp småfisk. Så estetiska spelar ingen roll. ? men har inte så mycket rötter hemma så får försöka skaffa det.
Har läst att arovaner simmar öppet och inte ska ha något i burken. Bara risk att dom skadar sig på det.. men kanske har fel.. får prova om den gör skillnad på vad den äter.

Skrivet av NiklasNisseAhlgren
Ja ok får nog göra det.
Men jag har 10mil till biltema så är en helkväll att skaffa solfilm. Men ska kolla om jag inte har mörk målarfärg hemma så kan jag kladda på lite. Har bara den här burken när jag ska medesinera eller göda upp småfisk. Så estetiska spelar ingen roll. ? men har inte så mycket rötter hemma så får försöka skaffa det.
Har läst att arovaner simmar öppet och inte ska ha något i burken. Bara risk att dom skadar sig på det.. men kanske har fel.. får prova om den gör skillnad på vad den äter.
En så liten Arowana kommer inte skada sig genom att slå i någon rot, större risk att en stressad eller skrämd liten Arowana skadar sig genom ett hopp eller döna in i en av rutorna. Spelar det estetiska inte så stor roll i detta fallet så är en sönderklippt svart sopsäck ett bra alternativ som du klipper till så snyggt som möjligt och tejpar fast mot baksida och sidorutorna.
Gjorde själv så provisoriskt i ett litet kar dör jag höll en väldigt stissig och uppskrämd liten Hydrocynus Vittatus för massa år sedan på uppväxt. Blev betydlig skillnad efter att ha täckt baksida och sidor. Och helt okej utseendemässigt inifrån karet sätt. Utsidan såg ju ut som, ja en svart sönderklippt sopsäck och tejp.. Men får du bara bitarna sträckt när du tejpar blir det helt okej, som en nödlösning
?
Som amatör innom ämnet kan jag säga att jag körde mest vita mygg första dagarna sen mjölmask då dom flyter. Sjunkande mat hade jag väntat med tills jag ser den äta något annat än mygg. Min huvudföda för aros va frysta oskalade räkor