Hej Mats heter jag och bor i kristianstad.
Är det någon som har erfarenhet av plywood kar.
Har planer på att bygga ett, storlek 200-250längd, 80 bredd 60 höjd.
Tanken är att ha sötvattens rockor och bengäddor. Har tittat på
Youtube på ett bygge med plywood och dammfärg, tycker det verkade
Intressant. Någon som provat??
Varför just i plywood? Glaskar I liknande storlekar är inte direkt ovanliga, dyker upp titt som tätt till salu för inga pengar så gott som. Och välkommen ?
Jag får inte ner ett. Färdigt kar där jag ska ha det, och jag har inte sett något begagnat
I närheten.
En bekant till mig byggde ett liknande fast aningen större 2500.L x 1000.H x 1200.D. ( 3000.Liter)
Anledningen i hans fall att han valde plyfa var att ett så stort akvarium i helglas så skulle glaset bli på tok för dyrt då det skulle behövas 17-20 mm glas så han valde 24 mm marinplyfa / marinplaywood (dubbla 12 mm skivor i hoplimmade) och en frontglasskiva 2000x800x12 som limmades med 100 mm limkant runt om.
Han byggde även in en 300 mm sektion på hela ena gaveln som vart ett synnerligen bra 3 stegs trappstegs biofilter med 2 x eheim 1260 pumpar (2280 l/h vardera) och biobollar inbyggt i själva möbeln.
All yta invändigt täcktes med fiberväv och akvarie-epoxi (2 lager fiberväv och 5 lager akvarielack om jag minns rätt).
Bygget tog sin tid och absolut inte gratis men resultatet vart helt suveränt.
Finns massor som byggt. Jag har ett på 7000L. Men som de säger så borde du köra glas. Inte så stort ju. Limma det på plats.
Jag har ett i källaren som jag tätade med tätskikt avsett för badrum. För att inte eventuella antimögelmedel skulle lösas i vattnet så konserverade jag hela insidan med epoxyfärg.