Man ser ibland personer på youtube och instagram som äger olika typer av hajar, exempelvis svartfenad revhaj. Är det möjligt att som privatperson här i Sverige äga en haj? Och är det någon som gör det? Eller vet ni någon i våra grannländer som har ett hajkar?
Känns väl inte som att någon gör det och jag är väl tveksam om det ens skulle vara tillåtet. Men kände att det var dags att försöka få svar på min fundering ?

Skrivet av wow
Man ser ibland personer på youtube och instagram som äger olika typer av hajar, exempelvis svartfenad revhaj. Är det möjligt att som privatperson här i Sverige äga en haj? Och är det någon som gör det? Eller vet ni någon i våra grannländer som har ett hajkar?
Känns väl inte som att någon gör det och jag är väl tveksam om det ens skulle vara tillåtet. Men kände att det var dags att försöka få svar på min fundering ?
Det finns folk som äger mindre aktiva sandhajar vad jag vet. T.ex bambuhajar. Vet iaf två användare här på forumet som har haft hajar. Black tip är jag osäker på om nån privatperson äger här i sverige.
Precis, bambuhajar är relativt vanliga. Tror det är rätt vanligt att man köper dom i sina ägg och kläcker dom själva tom.
Blacktip har varit på tapeten ett par ggr. Men eftersom det är en aktiv haj, behöver simma för att syresätts, behöver den ett akvarium som inte bara är enormt utan även saknar hörn.
Risken är oundviklig för skador i ett traditionellt, fyrkantigt akvarium.
Tack för infon! Svepte igenom tråden som fanns om bambuhajar här på forumet, trodde faktiskt dom både skulle vara dyrare och kräva större kar. Kul att det går att hålla hajar som privatperson, nu kan man drömma lite.
Vet en snubbe i Linköping som hade en black tip i källaren ?

Skrivet av Rode
Vet en snubbe i Linköping som hade en black tip i källaren ?
Logiskt sett borde man kunna köra en blacktip i en jättepool som är rund. Är du den skyldiga till blacktip i linköping? ??

Skrivet av TobiasKing
Logiskt sett borde man kunna köra en blacktip i en jättepool som är rund. Är du den skyldiga till blacktip i linköping? ??
Haha nej tyvärr inte jag. Men hade varit coolt. Den dog efter 2 år. Dom blir stressade lätt i akvarium. Om man inte har offentligt som typ Tropicarium .
Hade lätt kunnat ha en bambu, coolt att man köper dom som ägg
Bambuhajar av olika slag är klart ett måste, någon gång! Men andra hajar så som blacktip känns klart mer besvärligt. Men visst, inte helt omöjligt!
Jag vet att Niklas på gamla ASI var på väg att ta in black tip till en privatperson i Ludvika för ett antal år sen. Jag vet dock inte hur det gick med det. Personen som skulle ha den var ingen jag kände igen heller, så kunde inte undersöka det mer heller.
Men får jag gissa så blev det antagligen inget, då hade jag nog fått höra om det på ett eller annat sätt :)

Skrivet av djr83
Jag vet att Niklas på gamla ASI var på väg att ta in black tip till en privatperson i Ludvika för ett antal år sen. Jag vet dock inte hur det gick med det. Personen som skulle ha den var ingen jag kände igen heller, så kunde inte undersöka det mer heller.
Men får jag gissa så blev det antagligen inget, då hade jag nog fått höra om det på ett eller annat sätt :)
Man kanske skulle smälla upp en rund 5meters pool i lokalen och ha en blacktip??