Fiskrelaterat

»

Akvariehobbyn 2029?

Hur tror ni hobbyn ser ut om tio år? Finns det många butiker kvar? Här i Halmstad har en butik lagt ner det senaste året och två har kortat ner sina öppettider. Är det internet och kontinenten som gäller? Varmare klimat, kommer EU förbjuda några arter? Ser nu att jag låter rätt negativ, så har ni några positiva förslag så låt höra!
Skrivet av Laxvik
Hur tror ni hobbyn ser ut om tio år? Finns det många butiker kvar? Här i Halmstad har en butik lagt ner det senaste året och två har kortat ner sina öppettider. Är det internet och kontinenten som gäller? Varmare klimat, kommer EU förbjuda några arter? Ser nu att jag låter rätt negativ, så har ni några positiva förslag så låt höra!
Alla heter arken och har guppy å hund/ kattmat, så är det i hbg vi har 1 akvarie affär kvar och de har plattfisk men de simmar på fel sätt.
Intressant fråga... Jag har dålig koll på hur akvariehobbyn har utvecklats sedan dess begynnelse, men det känns ju nästan som att det nåtts en peak. Jag tror iof att hobbyn kommer fortsätta öka och utvecklas ändå, men som med allt annat så är nog internethandel oundvikligt tyvärr. Så riktiga butiker kanske kommer bli färre, men å andra sidan kanske de som blir kvar högre standard. Eller så blir det katt och hund + 10% akvarie av allt till slut...

Samtidigt så är det ju en lyxhobby på ett sätt, så om miljöpåverkan fortsätter på ett negativt sätt så kan det ju hända att färre och färre kan (eller bör) hålla på med det, i alla fall i den skalan och utsträckning man gör idag.

Angående EU och förbud av arter så tror jag inte att man slutar för det. Förbjuder dem en sorts fisk av ologiska och orimliga skäl så kommer folk säga ifrån, det gjordes ju när förslaget om att förbjuda ormhuvudsfiskar dök upp. Skulle det ändå börjas förbjudas fiskar, kanske till den grad att i princip alla fiskar som inte redan finns här förbjuds, ja då kommer nog folks akvarier innehålla gäddor, abborrar och annat skoj... Man kan inte stoppa en akvarist!! ??
Intressant ämne.
Nä jag sitter och tänker på det som redan sker i Sverige bland olika affärer som läggs ner, skall inte nämna dessa vid namn då vi antagligen byter ämne, men jag är helt övertygad om att dom fysiska butikerna kommer att försvinna, sen vet jag inte om det är 10 år, 5år eller 20 år.
Allt i samhället pekar på ett kontantlöst samhälle och handla online.
Tyvärr måste jag säga, är väldigt kritisk till en sådan utveckling, jag vill gärna klämma och känna, hahaha inte för att man gör det, but u get my point.
Skrivet av Ciklidisten
Intressant ämne.
Nä jag sitter och tänker på det som redan sker i Sverige bland olika affärer som läggs ner, skall inte nämna dessa vid namn då vi antagligen byter ämne, men jag är helt övertygad om att dom fysiska butikerna kommer att försvinna, sen vet jag inte om det är 10 år, 5år eller 20 år.
Allt i samhället pekar på ett kontantlöst samhälle och handla online.
Tyvärr måste jag säga, är väldigt kritisk till en sådan utveckling, jag vill gärna klämma och känna, hahaha inte för att man gör det, but u get my point.
Borde det inte bli snordyrt med frakt i framtiden eftersom vi strävar mot ett fosilfritt samhälle?
Men med tanke hur det börjat se ut med vattentillgångarna så känns hobbyn hotad inom en snar framtid.
Skrivet av Simon
Borde det inte bli snordyrt med frakt i framtiden eftersom vi strävar mot ett fosilfritt samhälle?
Men med tanke hur det börjat se ut med vattentillgångarna så känns hobbyn hotad inom en snar framtid.
Du menar alltså att vattnet inte räcker till oss alla?
Skrivet av Simon
Det är tills dess som vi måste se över filtreringarna och bygga så pass stora filter så vi inte behöver byta vatten, endast fylla på med regnvatten
Skrivet av Ciklidisten
Du menar alltså att vattnet inte räcker till oss alla?
Det hoppas jag verkligen att det gör.
Syftade på att redan nu går media ut med varningar om att vatten nivåerna är låga, vilket visat sig i elproduktionen.
Och i sommras var det mycket skriverier om torka å bevattningsförbud. Överdrivet? Vem vet.
Klart man börjar fudera hur det kommer se ut om 10 år när det redan nu börjat flaggas om vattnet?!
Skrivet av Simon
Det hoppas jag verkligen att det gör.
Syftade på att redan nu går media ut med varningar om att vatten nivåerna är låga, vilket visat sig i elproduktionen.
Och i sommras var det mycket skriverier om torka å bevattningsförbud. Överdrivet? Vem vet.
Klart man börjar fudera hur det kommer se ut om 10 år när det redan nu börjat flaggas om vattnet?!
Inte för att jag tror mig ha rätt på nåt sätt, men jag tror snarare att det är propaganda för att folk skall rösta på ett visst sätt och handla på ett visst sätt, för det med el produktionen är ju väldigt rolig då dom senast idag tror jag, skrev att bensin och diesel bilar skall förbjudas år 2030, vilket betyder att fler och fler skall köpa elbilar.
Som sagt detta är min åsikt.
Har missat den här tråden. Jag tror att utvecklingen i stort går mot samma håll som all annan handel: ett fåtal butiker men istället desto större. Eftersom det här trots allt är en rätt nischad hobby så kan jag tänka mig att det blir typ 3 butiker i storlek med Akvarielagret utspridda i landet, and that's it.

Av dom mindre så skulle jag nog säga att Kent i Nol har störst chans att överleva. Han verkar ha hyfsad volym och har ändå ett intressant utbud som lockar folk att komma från avlägsna delar av landet. Och det är det allt handlar om, att se hela landet som målgrupp.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.