Hur ser ni året framför er?
Själv ska jag göra ”klart” med att bygga in allt med paneler och sarger/lister. Dvs sista touchen. Även kring dammen skall det bara bli lite småpyssel. Sen petar man säkert i filtrering och något DIY-projekt bara för att ta sig vatten över huvudet med.
Sen, såklart.. en fiskresa med några liksinnade, gärna söder om Sverige.
Bra initiativ!!
- Fiskresa
- Limma fler kar i källaren
- Fylla samma kar med fler channor
- Fortsätta podda
- Akvariehelgen i Uppsala(?)
Vad jag kan komma på just nu iaf ?
Kul tråd!?
Min målbild är till att börja med hitta ytterligare större kar att ha i källaren, begagnat om det dyker upp något passande eller så får jag sondera terrängen i Tyskland/Polen.
I fiskväg ska jag ge mig på någon kul mindre/mellanstor ormskalle här framöver, får nog bli ett kar till det med. Sen finns det alltid någon rolig annan fisk man håller utkik efter på listorna som man får slå till på när den dyker upp.
Första målet är ju nåt som redan är på gång, dvs Elton John som flyttar in snart. Sen har ju planen om en större burk funnits ända sen vi bestämde oss för att köra rovfiskar, vårat 720 räcker ju inte långt. Så förhoppningen är att allt kommer klaffa och vi kommer kunna införskaffa det karet innan sommaren. Sen handlar nog de mesta om att förbättra, förenkla och även utöka, utan att man blir trångbodda. Huset vi bor i är svårt på det sättet att stora kar blir förvisade till vardagsrummet då det är byggt på platta, resten av huset har svajiga golv. Visserligen har vi källaren, men där är takhöjden enbart 175cm och en temperatur om högst 15 grader. Annars hoppas jag på att utvecklingen här hemma går i den riktning vi varit påväg hitills, dvs rakt uppåt.
Mer filter...
Målet är någon form av växtlighet, troligen fuskvarianter då allt annat slaktas.
Sen kanske lite moduler om jag får tag i några till rätt pris...
Fiskar blir det nog inga fler, om det inte dyker upp något riktigt roligt då såklart...
*få upp nya ställningar i lokalen.
*bygga något större rockkar
*resa till amazonas
*utveckla youtubekanalen. Mera tjötvideos.
Det är dom jag kommer på. Finns säkert mera.
Få ordning på inredningen till 1700l. Även ett par droppfilter och aquaponics filter finns med i planeringen. Sen finns även en damm med på listan att göra, tydligen måste jag fixa stenläggningen runt växthuset först! Jaja, här finns att göra iallafall!
Utveckla mitt akvarisktiska kunnande ännu mer.
Mer kar och vatten i lokalen.
Massor av filtermeck och fiskjagande.
Påbörja ett storbygge till våren.
Är väl detta jag kan komma på på rak arm sådär. Finns säkert mer jag inte kommer på i nuläget.
Mitt mål är att bygga fler akvarium. ett par kar på ca 300 liter. och ett riktigt stort.
och försöka odla på något roligt ( har inte kommit på vad än )
* Inväntar årets första köp
* Inväntar att min Albino och hybridhonor ska bli könsmogna (rockor)
* resten
blir som det blir ?♂️
Beställa och installera ett kar på ca 2000liter i vardagsrummet och sedan försöka odla mini motoros i det.
Färdigställa nya karet:
* Snygga till bänken och klä in den med nån panel.
* Fixa färdigt filtreringen, främst inne i karet så att partiklarna kommer ner i sumpen.
* Isolera bort så mycket ljud som möjligt.
* Automatisera allt som går. Det blir förhoppningsvis automatiskt vattenbyte till sommaren.
Kort sagt: minimera det kontinuerliga jobbet och maximera njutningen.
Sen blir det nog nått tillskott i besättningen om jag får tag i det jag vill ha.
Kul tråd! Folk har ju minst sagt planer... ?
För egen del kommer jag väl fortsätta i mitt akvarieberoende som jag gjort de senaste 10 åren, uppför/utför (lite beroende på hur man nu vill se på det). ?
Men rent konkret så är nog mina mål så här:
*Fortsätta avla på mina marble motoros (och lista ut vad max storleken på dem kan vara, om det finns s.k "mini" gener i dem).
*Fler odlingsförsök på fler arter, bl.a Paretroplus, L-malar och levandefödare.
*Få till en fiskresa med likasinnade!!
*Försöka komma igång med mitt fotograferande igen, främst fiskfoton.
Och, eventuellt mål om saker och ting går som jag planerar:
*Någon form av lokal eller liknande (i samband med eventuell flytt) för att bygga ett STORT kar... ???
Hade helt missat denna tråd!
Men mina planer för 2019 är.
*Jag har beställt Kronoheros umbriferum (Black gorillus).
*få hem avelsparet levande.
*börja odla denna fantastiska fisk.
*automatisera min burk på 1500 liter(det som går)
*skulle vilja ha växter i mitt 720 där min flowerhorn simmar.
*bli bättre på genetik (Då detta är självklart om man skall avla)
*bli mer påläst om vilka fiskar man kan ha och inte ha, och då menar inte jag endast storlek utan beteende levnads sätt, miljö osv osv.
Hmm mina är.
Bygga överdel på mitt stora och bli helt nöjd med inredningen.
Få lilla rummet klart med två akvarium på ställningen (det andra är på g).
Köpa belysning och resten av utrustningen jag vill ha på plats.
Ta bort fisk så jag har precis det jag vill ha. (5 hoplachus sålda, två cichlor ryker sen får jag se)
Köpa någon eller några rov och l-malar.

Skrivet av Jozi
Haha grym tråd, skall definitivt se om jag kan lösa ett klipp på 10 min?
Jo tanken är god(avla på black gorillus).
Däremot kan det vara sjukt svårt med hanarna, då dom är värre än värst när det gäller att komma överens att fortplanta sig med honan, brukar till 80% sluta med en död hona?
Bättra på filtreringen, fylla på med fler fengäddor så man får en egen korvhög, sugen att testa någon mastacembulus ål lutar åt svartfläckig? lagt rockor på is tills jag är i hamn med en stor burk med mycket bottenyta. Lura med någon in rovfiskträsket här i paradiset Arvidsland?
Prova på lite olika fiskar tills jag kommer på vad jag tycker är roligast. (Tror hela tiden jag vet men det ändrar sig) ?
Har en 700liters burk i garaget som ska in så fort jag övertalat familjen. Sen få min 1400l burk tystare o lättare att byta vatten på o i med inredning...
Nästa stora investering är belysning till alla burkar.
Ev börja bygga en stor burk om jag kan bestämma mig för var jag ska ha den. ?