sf_polypterus

»

Endli giftig?

1/2
Eller dålig timing? Stack mig på ryggfenan på en 40cm endli för ca 4 timmar sen. 0.5 cm djupt och 1cm brett i tummen. Blödde satan. Och nu har jag 39,5 graders feber och mår riktigt illa.
Åfan :s nä dem är inte giftiga vad jag vet om, men det kanske var nått skit i vattnet eller hade nått skit på fenan? det lät ju inte kul... Fan krya på dig! Du får la ta o ringa vårdcentralen eller vad man nu ringer om det blir värre.
Giftcentralen alternativt vårdupplysningen
Ok hoppas det va dålig timing bara då. Jag återkommer när jag vaknat. Ska nog sova nu.
Vanliga gäddor har nå gift i sina tänder som gör satt såren har svårt att läka och blöder mycket, fenisar kanske har nå liknande? Krya på dig hursom! Man ska inte underskatta deras ryggrad!
DOm är inte giftiga.Otur alt infektion..
Jag har stuckit mig flera gånger faktist på fenor,aldrig hänt nåt=).Tror det handlar om bakterier ungefär som i vissa reptilers munnar.
smålänsk giftgädda^^
[QUOTE=ratfink;11417]DOm är inte giftiga.Otur alt infektion..[/QUOTE]

Ok tack. Då slipper jag oroa mig.

[QUOTE=Farox;11416] Man ska inte underskatta deras ryggrad![/QUOTE]

Nej den va fan vass som ett rakblad.

[ATTACH]2860[/ATTACH]

Tack alla för snabba svar!
dom ska inte vara giftiga men precis som en ros tagg så kan den ta med sig bakterier utifrån in i såret och bli en infektion,vilket kan leda till bla feber.

hoppas du mår bättre nu?
[QUOTE=jimmyA;11422]dom ska inte vara giftiga men precis som en ros tagg så kan den ta med sig bakterier utifrån in i såret och bli en infektion,vilket kan leda till bla feber.

hoppas du mår bättre nu?[/QUOTE]

Ok. :/ nej mår inte bättre och händerna har börja domna. Har sockerdricka i dom om ni förstår vad jag menar.
[QUOTE=Farox;11416]Vanliga gäddor har nå gift i sina tänder som gör satt såren har svårt att läka och blöder mycket, fenisar kanske har nå liknande? Krya på dig hursom! Man ska inte underskatta deras ryggrad![/QUOTE]

Du kanske menar fisktuberkulos? Beror inte på vilken fisk det är, utan öppet sår + akvarievatten.
Venne vad det heter men just gäddor har något i tänderna som gör att blodet inte bildar skorpor så lätt
i båda händerna ?

du bör kanske ringa in till sjukan , beror antagligen inte på fisken utan snarare nått annat
Mm förmodligen nå skit i vattnet som du fick in i dig :/ låter inte bra
Jo i båda händerna. Men mest i den jag stack mig i. Kanske ska ringa giftinfocentralen.
Du kan ha fått in bakterier i blodet, i värsta fall kan det utvecklas till blodförgiftning. Åk in och be dem kolla upp. Sepsis är inte att leka med. Vill inte skrämmas, men är så fallet måste du få antibiotika så snart som möjligt.
Erib: Mitt tips sök på fisktuberkulos.
Stack mig på en Lima skednos bröstfena för något år sedan eller så.. På ovansidan av ringfingret, gjorde brutalt ont, bultade som fan i hela handen. Giftreflexen tänkte till och spolade handen i hett vatten och handen domnade även av lite. Sen var det lugnt igen efter någon timme och allt var bra igen förutom ett jävligt svårläkt sår.

Men i ditt fall hade jag utan tvekan åkt till sjukan och bett dom kolla på det och för att säkerställa att det som Tigerflickan säger inte blir blodförgiftning, min gissning är att du får antibiotika i förebyggande syfte om du berättar att du stuckit dig på en exotisk fisk.
Krya på dig!
Jag somna igår helt utslagen. Och mår mycket bättre idag. Vet inte om jag har nå feber idag. Har inte mätt men känns inte så.

Vet inte vad som hände igår egentligen. Är då bättre idag iaf.
1/2
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.