Men sådär! Har ett tag sneglat på Dats och idag fick det bära eller brista!
Köpte 4 av 8st IT som min lfs fått tag på. Hoppas ekonomin kan se någorlunda ut efter nyår så kanske jag köper upp resterande om dem finns kvar. För hittat fisken med stort F har jag då gjort, det är jag helt hundra på redan efter några timmar :) Så jäkla rolig och underhållande fisk!!
Men önskar ett bombardemang ifrån er med erfarenhet av dessa ang hur jag på bästa sätt tar hand om dem och ser till att dem får en bra uppväxt och grund för framtiden. Har självklart läst på rätt mkt, men ibland finns inte de bästa tipsen och erfarenheterna i skrift.
Storleken ligger på runt 6cm och dem är i god form.
Karet dom går i nu är ett 220l sällskapskar som skall få bli deras hem ett tag innan det blir större.
Fyllt med runt 40 neontetror och lite annat.
Två har redan käkat och de andra två är igång och småjagar lite.
Men som sagt, tar gärna emot era erfarenheter!
//Erik
Välkommen in i tigerträsket. Lycka till.
glöm inte att posta bilder på dina som juveler ;-)
Ja bilder kommer!
Ska nog försöka fota lite imöra :)
kör en temp på minst 26C, gärna 27-28C. bra med varmt vatten för dats, särskilt i början när man ska få dem att äta det man vill. Levande föda är ju bra, men dyrt. Så räkmix är vad jag rekomenderar, innehåller mycket bra, och kan smulas ner till små dats :) lagom vattenbyten 1-2 ggr i veckan och sköt om karet bara så ska det gå kanonbra tror jag. Köp gärna några barber eller regnbågsfiskar, dem sätter fart som fan på datsen och får dem att äta och visa upp sig. Lycka till! :)
Kanon! Precis lite sådant jag vill höra :)
Planen är absolut att få dem att äta annat än levande, ville bara att dem ska få chansen att äta upp dig nu i börjat utifall dem kommer trilskas när jag försöker få dem att ta det jag vill. När du skriver räkmix, menar du någon egen mix man kan göra då eller finns det något färdigt att köpa?
Det ska finnas hos de flesta akvarieaffärerna. Vissa gör sin egna o vissa köper in färdiga. Men du kan göra egen också om du vill. :) Försök få dem på lite pellets med sen, så växer dem på bra och får fin färg!
Hur får man dom på pellets? Jag har försökt länge men dom vägrar. Äter allt annat dock. Men vill få dom på pellets!
läste att man kan baka in pellets i räkor när man matar dom eller smula / mosa ner pellets tillsammans med den andra maten ja har inte ägt tigrar dock men läst att man kan göra så.
mm, de vanligaste metoderna är väl att ta en skål, fylla med vatten och den maten dem äter, mosa sönder maten och lägg i flytande pellets (eller sjunkande, men flytande funkar bäst då dem suger åt sig mer vatten). Då kommer pelletsen lukta och smaka som det dem är vana vid att äta, och om du svälter dem i kanske 2-3 dagar innan så kommer dem nästan garanterat smaka, och då är det bara att fortsätta så, och inte ge dem nått annat så kommer dem ge efter tillslut och börja äta. Ett annat sätt är att trycka in pellets i räkor tex, men det är inte lika effektivt eftersom dem bara sväljer det utan att känna av det, och då vänjer dem sig inte lika bra. Lycka till :)
Det här med bilder verkar ju inte bli av :(
Har en mobilkamera som är urusel och jag hittar inte på digitalkameran...den har fått fötter som det verkar.
Men det verkar gå framåt iaf, dom är rätt mkt framme och 40 nenontetror är nu reducerat til 7-8 st. Verkar som om dem har störst framgång med jakten på natten, då alla har rätt runda bukar när karet tänds.
Någon som vet vad dessa vanligast matas med medans de växer upp hos diverse grossister?
När det skrivs om att det inte är så vanligt att dats hinner bli 30-40cm och uppåt pga av att dem dör av. Vad är största orsaken till det?
Har folk otillräcklig filtrering eller är det att inte vattenbyten sköts?? Man blir ju lite orolig liksom ;)
[QUOTE=ampo;11491]Någon som vet vad dessa vanligast matas med medans de växer upp hos diverse grossister?[/QUOTE]
Imazo matar sina med mysis när dom är små. Dom större som är 10+ (är inte 100 på att det är den storleken, kanske något mindre) matas med levande.
Okey, då är det bara att börja bråka med pellets då :)
Vet du var dina kommer från? :)
Efter att ha satt i sig 40 nenoner på 3 dagar så har dem nu gått utan mat i några dagar. Testade lite med skalade räkor idag, det var ju inte jättesvårt att få dem att undersöka räkorna då dom är jäkligt nyfikna. Ingen tyckte dock det var tillräckligt gott för att svälja men alla har tuggat och smakat lite för att sedan spotta ut.
Vad blir mitt steg två? Ska man fortsätta med räkor och hoppas på att dem lär sig att gilla det, eller ska jag testa vidare med något annat? Om så vad?
Kom med tips :)
Röda mygg kan du ju testa men kör inte långvarigt på det. Annars fiskefilé kanske luktar lite mer än räkorna och kan trigga? T.ex torsk, sill eller alaska pollock
Jag skulle skitit i röda myggen och varit övertygande med räkor och strömming. När dem väl lärt sig att maten kommer uppifrån så kan du pröva pellets.
Håller med sjebbe, röda mygg är crack.. Att de ofta inte når full storlek är helt enkelt för att de växer långsamt.. En tiger kan ta 6-10 år på sig att nå 40+ och på den tiden hinner det hända mycket.. Ett infekterat sår, 1 filtercrash, 1 sjukdomsutbrott eller läckande/överhettat kar när du är på semester.. Man ser inte så många gamla fiskar just på grund av detta..
Tror storlek och tillväxt är mycket genetiskt oxå, Jag skaffade 7st it:s i maj som alla var 4-5cm och nu mäter den minsta 6cm och den största 15cm på samma kost.
Kom nyligen hem efter jobbet och tänkte att jag lär väl testa lite igen. Började med strömming men det var inte ens lite intressant, alla gömde sig. Bytte till räka och direkt var det en som tog en bit. Resten var dock helt ointresserade och gömde sig. Hur många dagar på ett ungefär kan man låta dem gå utan att äta?