Heta diskussioner

»

Ditt mål i denna hobby?

Tänkte skapa en tråd för att se vad för topp mål ni har i denna hobby? Har ni uppnått det? Osv så skriv på och dela med er.
Mitt topp mål i denna hobby är att ha en av varje polypterus art i ett ''artkar'' dessa arter jagar jag fortfarande (kommer inte ha underarter av polypterus)

Ansorgii
Bichir
Mokelembembe
Retropinnis
Polli
Teugelsi
Weeksii
Oj svårt. Ha ett akvarium jag tycker är grymt. Större är bättre ?
Skrivet av faltaren
Oj svårt. Ha ett akvarium jag tycker är grymt. Större är bättre ?
Hahah ja problemet blir ju oftast att bestämma sig hur stort är big enough ?
Skrivet av CarolineHägg
Hahah ja problemet blir ju oftast att bestämma sig hur stort är big enough ?
Nothing is...
Jag har uppnått mina mål flera gånger. Men man får ju nya hela tiden så det tar aldrig slut. Människan är ju aldrig nöjd.. ?

Nu när jag har haft detta som ordentligt intresse i ca 20 år så har jag dock lärt mig att njuta mer av det jag har istället för att genast efter (eller innan jag ens uppnått målet) börja jaga nästa fisk, akvarium osv.

Nu är mitt mål att endast skaffa fiskar som jag tror att jag kommer att uppskatta under längre tid. Skulle gärna hålla fler paretroplus-arter t ex.
Mitt mål i hobbyn är att ständigt utvecklas och lära mig nya saker. Och tack vare rovfiskarnas träsk så har jag utvecklats enormt. När jag köpte min första rovfisk så fick jag lära mig cykla på nytt kändes de som inom akvaristiken. De jag har lärt mig på drygt två år med rovfiskar hade jag inte lärt mig på 15 år med mindre SA och till viss del malawi. Och ständigt lär man sig nått nytt.
Mina mål har ändrats hela tiden. Och just nu är jag ganska nöjd faktiskt!
Först var det väl att hålla lite annorlunda fisk, sen blev det mer specifikt.
Målet blev satt till att hålla en asiatisk arowana och en rocka eller två. Där har jag vart i några år.
Så då byttes målet till att bättre förstå fiskar, filtrering och akvaristik överlag. Det målet kommer nog pågå livet ut!
Ett annat delmål har alltid varit optimering! Göra det enklare att byta vatten, göra rent filter. Så att jag helt enkelt kan lägga fokus på andra saker, men ändå hålla ett optimalt akvarium!
Just nu har jag inga direkta mål... men tidigare har jag haft mål att odla lite rovfisk. Första målet va att odla nån polypterus art... och det gick ju bra. Kul och lärorikt. Sen när vi skaffade första Kelberin tyckte vi det skulle va kul att testa odla sånna… och även det gick ju bra (lite för bra :P )

Ska bli intressant att se va det blir framöver i odlingsväg :P

Channa Barca, nuff said
Mycket intressant tråd! ?Kul att läsa lite om vad folk har för tankar kring sina "mål"...

Jag har väl som många andra en del etapper med mål, som man når upp till med jämna mellanrum. När man gjort det så skaffar man sig så småningom nya mål... Man är ju aldrig nöjd som sagt. Men det kan ju vara allt ifrån att bygga en akvariemöbel, till att äga en specifik fisk, till att få upptäcka och beskriva/namnge en egen art. Vissa mål lär man ju nå tidigare än andra.

I det stora hela är nog mitt mål att driva denna hobby och mitt intresse så långt jag bara kan. Skaffade ju mitt första akvarium för snart 10 år sedan, och det har ju bara gått uppför (eller utför?) sedan dess. Efter att för ca 6 månader tillbaka fått börja jobba med akvarium och fiskar varje dag så känner jag att jag kommit ytterligare en bit på den vägen i alla fall. Men även "små" saker som att sakta täcka alla synliga ytor av väggar här hemma med fisktavlor och liknande, eller att få hålla föredrag om fisk och akvariumrelaterade ämnen är också en viktig del. ?

Dock så är ju mitt primära och mest konkreta mål ett större kar i framtiden. Men det målet har jag nog haft enda sedan jag satte min fot på "mfksweden", och kommer nog vara ett stående mål ett tag framöver, haha.. Det enda som ändras varje gång målet uppnås är antal liter. ?
Mitt mål började med att jag hade ville ha en Esox lucius och lota lota.
Det gick ganska bra men men visste inte ett skit vad jag höll på med! ? och det blev stört mycket jobb med att skaffa ny mat så dom var nöjda! Nu några år senare skulle jag vilja göra ett nytt försök. Men då kommer jag bygga om en av dammarna hemma så jag får lite mer vattenvolym. ?
Sen inomhus är mitt nästa mål att försöka få en sump att fungera och helst vara så tyst så jag får ha den i vardagsrummet.
Skulle vilja mata mina fiskar mycket hårdare än jag gör..
Och sen som alla andra här typ vill man ju bygga en STOR burk. Men börjar överväga i fall jag ska bygga den i garaget i stället. Så jag kan sätta en inkommande vatten ledning o kran direkt på burken och där finns det golvbrunn oxå så vattenbytena skulle bli mycket roligare..
Men då kan jag ju inte sitta hemma k soffan o titta på dom för det är 30min resa till garaget..
Just nu är målet att komma ikapp med filtreringen så att den räcker till belastningen. Jag behöver mer mekanisk filtrering som det ser ut just nu. Det samlas skit på botten och är lite för disigt för att jag ska vara nöjd.
Plus en flödesvärmare så att jag kan byta vatten så mycket jag vill. Nu är jag begränsad av varmvattenberedaren...

Nästa delmål är att inreda karet lite mer. På jakt efter btn moduler och kanske lite växter som inte blir slaktade eller ser löjliga ut (plast?).

När det kommer till fiskar är jag ganska nöjd.
Ett par honor till mina monos hade kanske varit kul. Men samtidigt så är det ganska bra balans i gruppen så jag vet inte om jag vill störa gruppen.
Med mitt stora är det att försöka igen och få in lite växter. Sen vill jag tunna ner beståndet av hoplachus och cichlor för att ha ett antal par istället. Har 3 par av hoplachusen så då går 5 bort. Cichlorna har inte parat ut. Har så mycket skit i nu så vill minska belastningen på sikt. Slamsuger 2 gånger i veckan. Två sköldpaddor skitar ner en hel del. Speciellt pigge bajar ju en del.
Jag har missat den här tråden. Mitt mål är inom räckhåll, och det är att ha det optimala karet i vardagsrummet. Visst, med ett större hus och ett större vardagsrum så skulle det optimala karet vara större, men jag är väldigt nöjd med huset så det får sätta begränsningarna med karet.

Det återstår dock mycket pill innan karet är optimalt, men jag är en bra bit på väg. Mitt mål är egentligen detsamma som jag skrev i tråden angående mål för 2019. Sen hinner jag kanske inte lösa allt under 2019, men det återstår att se.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.