Channor

»

channa micropeltes lekpar?

Hej hur ser man skillnad på hane o hona på channa micropeltes?. Har aldrig hört någon som har fått yngel på dom.. men jag tänkte försöka jaga på ett lekpar. Men va ska jag kolla efter?. Borde vara någon skillnad mvh
Skrivet av MartinMalm
Hej hur ser man skillnad på hane o hona på channa micropeltes?. Har aldrig hört någon som har fått yngel på dom.. men jag tänkte försöka jaga på ett lekpar. Men va ska jag kolla efter?. Borde vara någon skillnad mvh
Har dålig koll på vad man kan se könsskillnad på dom. Men något du ska kolla efter är enorm yta?
Hade varit ruskigt fränt om du fick lek på micro’s!
Jag skulle tro att bästa chansen man har för att få ut ett lekpark är en grupp ungdjur på kanske 5-6st, låta dem växa upp tillsammans och sedan ett gigantiskt kar... Om de köps små så kan de givetvis gå i mindre kar, men när de väl börjar närma sig 40-50cm så skulle jag tro att 4-5 kubik minst, med rätt mått vore att föredra, om de ska kunna glida runt i grupp och ha en chans att para ut...

Är inte helt hundra på hur de sköter den biten dock. Majoriteten av Channa bildar ju par och stöter bort resten. De blir liksom enstöringar, och har ihjäl det mesta som kommer nära. Men t.ex. C. pleurophthalma lever, jagar och leker i grupp som jag förstått det. De parar sig två och två, men stöter inte bort resten av gruppen så att säga. Kanske gör C. micropeltes det också.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.