Vårdcentralen

»

Snabb hjälp önskas! IT med vitt ludd i ögat.

Hej,

Upptäckte nyss att en av mina dats har fått något vitt i ena ögat, ser ut som bomull nästan.
Ögat är lite svullet vad jag kan se, vet ej om han äter normalt eftersom han tillhör en av de lite blygare datsen.
Fisken i fråga är runt 15-16cm.

Tempen ligger på 29c, 40% vattenbyte gjordes i söndags och görs minst en gång i veckan, inget nitrit och ett PH på 7,1-7,2.
Karet är på 400l och filtreras av Juwels filterhörna med filtermatta och en 1500l/h pump, en FX5 och ett Eheim 2250.

Övriga invånare:
En drös dats 10-20cm
1 BG 20cm
2 clown knivar ca 15cm
FF 20cm
Irwini 20cm
2 odoe 20cm
några fengäddor och en polkadot...

Tänkte först att någon av knivarna kunde gett sig på tigern - man har ju läst om att de ibland tar ögon.
Men det ser inte uppenbart ut som ett sår och det har aldrig varit något bråk i karet (förutom mellan tigrarna såklart).

Har saltat 1dl/100l - funderar på att flytta firren till ett 375l alukar som jag silikonade i lördags kväll.
Fogarna är torra och fina men lite mjukare på vissa ställen - vågar man fylla det och ta filter/vatten från andra kar?

Ska försöka ta en bild men han är som sagt skygg som tusan.
Lyckades med ett par bilder, hoppas det kan hjälpa till att identifiera problemet.
Vet ju inte om jag ska köpa någon medicin imorgon eller ens vilken...

Väldigt tacksam får tips och råd.

[ATTACH=CONFIG]2831[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]2832[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]2833[/ATTACH]
Kapar tråden lite, har en dat på 15cm som har vitt på ögat, misstänker mekanisk skada, hur mkt vågar man salta för att fgar, eldål och dats inte ska ta stryk? Har i 2dl/100l nu.

http://i.imgur.com/eaz4ugS.jpg" />
Jag hade nog nöjt mig med 2dl/100l.
Avvakta ett par dagar och se om det hjälper.
I mitt fall hjälpte inte salt utan jag fick köra en kur esha 2000.
Jag hade detta problemet med en tiger på 7cm. Jag flyttade över han till ett ensamt kar med foderfisk sen saltade jag 1dl/100L och 3 dagar senare var han som ny igen

EDIT: dock ser det konstigt ut på din då det sticker ut något från ögat, parasiter?
Vattenbyte, mycket syretillsättning eller salt. Eller båda två, men sånt där går över rätt fort med bra vatten.
Bytte 50% igår, salta och har redan god cirkulation, verkar gå åt rätt håll redan, för beteendet är normalt och ögat är inte lika svullet :)
Nu börjar andra ögat grumla också, flåsar gör den med som fan, men ingen annan dat.
isolera och köra bakteriedödande?
Waterlife Myzaxin hör jag läst mig till ska funka
Upptäckte grumling på en till! Myzaxin, vad tar den?
http://stonesaquarium.blogspot.se/2012/04/datnioides-pulcher-siamese-tiger_26.html

Står lite lätt en bit ner på COMMON ILLNESS/DISEASES AFFECTING DATNIOIDES
Myzaxin har jag också hört gott om men aldrig testat.
Jag körde som sagt esha 2000 direkt i hela karet (filterbakterier ska klara sig enl. instruktionerna och jag har inte anledning att tro annat för vattenkvalitén höll sig bra).
Det tog 2-3 dagar sen var det borta och fisken återställd.
Esha 2000 vet jag att jag kan få tag i imorn, men hur påverkas eldålar av det? Myzaxin får jag se om det går att få tag på i örebro.
Vet ej hur det är med just eldålar, men jag hade en pilnäbb polkadot(?) som klarade det utmärkt.
Även rockor, fengäddor och lite annat smått och gott - märkte inga bieffekter på några andra firrar.

Har du möjlighet så flytta till ett seperat kar och medicinera där, det är alltid att föredra.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.