sf_polypterus

»

Sjuk eller gammal?

1/2
Detta är min bästa akvariekompis Hydrus. Hon har alltid varit tamast och roligast. På senare tid har hon dock börjat äta dåligt(förutom att hon då och då har gett sig efter guramisarna med en himla fart, skedde dock relativt länge sedan), då hon inte verkar vara extremt smal har jag inte tänkt på det och avfärdat hennes ickeätande som ett tecken på att hon är vuxen. Hon har dock börjat beté sig konstigt under den senaste veckan, rört sig slött, legat på ställen i akvariet som hon aldrig använt tidigare etc och vid en närmre titt upptäckte jag röda fläckar på magen, ett tillsynes mer uppsvält ansikte än vanligt och konstiga gropar på huvudet. Hennes ögon är också väldigt dimmiga. Andra öronålen i akvariet visar inga av dessa symptom oc mår utmärkt, precis som alla andra invånare. Någon som vet vad som har hänt med henne?
Skrivet av PlydrusHydrus
Detta är min bästa akvariekompis Hydrus. Hon har alltid varit tamast och roligast. På senare tid har hon dock börjat äta dåligt(förutom att hon då och då har gett sig efter guramisarna med en himla fart, skedde dock relativt länge sedan), då hon inte verkar vara extremt smal har jag inte tänkt på det och avfärdat hennes ickeätande som ett tecken på att hon är vuxen. Hon har dock börjat beté sig konstigt under den senaste veckan, rört sig slött, legat på ställen i akvariet som hon aldrig använt tidigare etc och vid en närmre titt upptäckte jag röda fläckar på magen, ett tillsynes mer uppsvält ansikte än vanligt och konstiga gropar på huvudet. Hennes ögon är också väldigt dimmiga. Andra öronålen i akvariet visar inga av dessa symptom oc mår utmärkt, precis som alla andra invånare. Någon som vet vad som har hänt med henne?
Kanske någon infektion. Kanske köra någon antibiotika kur.
Skrivet av faltaren
Kanske någon infektion. Kanske köra någon antibiotika kur.
Jag har ingen erfarenhet med fiskmedicinering över huvud taget. Kan det skada henne? Vad ska jag köpa för produkt? Hur ska medicineringen gå till?
Skrivet av PlydrusHydrus
Jag tycker det ser ut som bakterie angrepp, jag skulle bytt vatten typ 70% rensat filter i det vatten som du tar ut samt kollat så inget ligger å ruttnar i karet. om du har möjlighet till att suga lite i gruset.
Skrivet av Päran
Jag tycker det ser ut som bakterie angrepp, jag skulle bytt vatten typ 70% rensat filter i det vatten som du tar ut samt kollat så inget ligger å ruttnar i karet. om du har möjlighet till att suga lite i gruset.
Kan de röda fläckarna orsakas av bakterier?
Skrivet av PlydrusHydrus
Kan de röda fläckarna orsakas av bakterier?
Rött på fisken brukar alltid betyda bakterier. Men det behöver vara anledningen till att fisken är sjuk utan en konsekvens av något annat.

Stora vb, salt 2-3 dl/100 liter och nått bredspectrum antibiotika beroende på vad du kan få tag på. Exakt hur du medicinerar står på burken.
Öronålar är nära besläktade med fengäddor. Och för inte så länge sedan så blev mina och @svampus fengäddor drabbade av att dom blev röda i skinnet och slemskicktet var irriterat.

Vi bytte en himla massa vatten, drog upp tempen och medicinerade med vad @svampus?
Hmm. Ja det där ser lite lurigt ut. Kan vara bakterieangrepp, skulle även kunna vara resultat av någon tråkig parasit - kanske likt den jag och Sjebbe åkte på som sagt. Kommer inte ihåg nu exakt vilken medicin vi körde, men jag tror den står kvar hos dig. Vill minnas att det var något mot costia som vi försökte med, då vi misstänkte att det kunde vara det.

Ålder tror jag du kan utesluta oavsett. Dessa bör kunna bli extremt gamla.

Men oavsett, gör stora vattenbyten till att börja med, och salta, som redan nämnts.
Skrivet av HampusH
Hmm. Ja det där ser lite lurigt ut. Kan vara bakterieangrepp, skulle även kunna vara resultat av någon tråkig parasit - kanske likt den jag och Sjebbe åkte på som sagt. Kommer inte ihåg nu exakt vilken medicin vi körde, men jag tror den står kvar hos dig. Vill minnas att det var något mot costia som vi försökte med, då vi misstänkte att det kunde vara det.

Ålder tror jag du kan utesluta oavsett. Dessa bör kunna bli extremt gamla.

Men oavsett, gör stora vattenbyten till att börja med, och salta, som redan nämnts.
Jag ska helt enkelt lägga över henne i ett separat kar, dra upp temperaturen(typ 30 grader??) Och salta(2.5 dl salt per 100 l?) Jag ska även avvakta med antibiotika. Har jag fattat detta rätt? Är det något speciellt salt?
Juste, hur länge bör jag hålla henne i karet, ska jag mata henne?
Skrivet av PlydrusHydrus
Jag ska helt enkelt lägga över henne i ett separat kar, dra upp temperaturen(typ 30 grader??) Och salta(2.5 dl salt per 100 l?) Jag ska även avvakta med antibiotika. Har jag fattat detta rätt? Är det något speciellt salt?
separat kar är bra. ökning till 30 grader över tid, bra med syre och börja med 1dl/100l jag brukar använda grovsalt utan jod som jag häller i direkt så det löser sig i karet
Skrivet av Päran
separat kar är bra. ökning till 30 grader över tid, bra med syre och börja med 1dl/100l jag brukar använda grovsalt utan jod som jag häller i direkt så det löser sig i karet
Ska jag sedan bara vänta på att hon ska krya på sig? Hur länge i sådana fall? När ska jag lägga till mer salt?
Jag har nu lagt henne i ett kar med 10% salt. Jag hade tänkt byta 30% vatten varje dag. Om hon inte börjar se bättre ut, hur länge bör jag vänta med att 1.öka saltnivån 2.använda antibiotika
10%??? E du klok1dl 100l var det ju!!
Skrivet av Päran
10%??? E du klok1dl 100l var det ju!!
SKREV FEL, det är absolut inte 10% salt. Hade i 15 milliliter salt på 15 liter vatten(jag vet, alldeles för litet för ålen, men det ända jag hade till hands)
Hur ser det ut, blir det bättre?
Skrivet av Päran
Hur ser det ut, blir det bättre?
Hon dog...jag vet inte om jag var för sent ute eller om det var något annat fel
Tråkigt att höra.. ☹️
Någon som vet vad som gått fel? Jag hade henne i ett kar på tok för litet, det vet jag, men hon kunde sträcka ut sig till max. Hon hade tillgång till ytan, jag såg till att vara extra långsam med flytten till saltvattnet och jag drog upp temperaturen från 27 till 30 under loppet av några timmar. Jag hade inget filter då jag tänkte göra vattenbyten varje dag, alltså inget som syresatte vattnet....är det felet? Eller var jag bara flr sent ute
Skrivet av PlydrusHydrus
Någon som vet vad som gått fel? Jag hade henne i ett kar på tok för litet, det vet jag, men hon kunde sträcka ut sig till max. Hon hade tillgång till ytan, jag såg till att vara extra långsam med flytten till saltvattnet och jag drog upp temperaturen från 27 till 30 under loppet av några timmar. Jag hade inget filter då jag tänkte göra vattenbyten varje dag, alltså inget som syresatte vattnet....är det felet? Eller var jag bara flr sent ute
Troligtvis var det för sent redan innan du flyttade fisken, och ett miljöombyte eller annat som kan stressa en redan sjuk fisk kan innebära en ännu snabbare process tyvärr. Exakt vad som hänt är ju svårt att säga, men jag skulle nog misstänka att det var någon form av bakterieinfektion, invärtes.

De andas luft vid ytan, så om du har mycket eller lite syre i vattnet spelar ingen roll. Inte heller utrymmet var felet. De klarar sig i väldigt små utrymmen, så länge vattnet är bra.
1/2
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.