Foder

»

Artemia

Har försökt att söka info om hur pass bra artemia egentligen är som foder, fryst artemia alltså, men hittar ingen bra info.

Mina fiskar ratar nämligen pellets (NLS och Northfin) och äter bara artemia. Jag tycker att dom växer på bra men jag har funderat lite på hur det ser ut med näringen i artemia, hur är det med vitaminer och annat som fisken behöver?

Skulle gärna få in dom på pellets och kunna köra en mer varierad diet men det verkar som att dom hellre svälter ihjäl istället ?

Jag har förmodligen inte varit tillräckligt uthållig, fiskar kan ju som bekant vara utan mat länge utan att dom dör men jag har ingen lust att dra ner ungfisk och yngel på svältnivå. Det är en annan sak om det är vuxna fiskar man vill få över på annat foder.

Någon som har en bra länk eller kunskap som kan sprida lite ljus över det här med artemia?
Har väl tyvärr ingen särskilt ingående info kring just hur nyttigt eller vitaminrikt artemia är, men det är ju kräftdjur åtminstone, och det är bra grejer... Jämför man med annat fryst foder som t.ex. röda mygg, så tror jag nog att artemia är några gånger nyttigare. Kräftdjur över lag brukar väl innehålla många goa grejer som fiskar behöver. Mer specifikt än "goa grejer" kan jag nog inte komma dock. ?

Northfins foder verkar ju till stor del vara baserat på krill, och det är ju också kräftdjur. Hur stor skillnad det är på dem vet jag inte, men om man använder det som någon sorts grund så tror jag nog att det är bra skit.

Jag matade ofta och mycket med artemia förr, när jag hade fler fiskar i mindre storlek. Varierat med typ räkmix och annat fryst, typ räkor osv. Och ja, jag upplevde det som ett kanonfoder. Men variation is key, alltid! CizziB eller Loachaholic kanske har lite mer koll på hur bra artemia är?

För övrigt, när det kommer till att vänja in fiskarna på nytt foder så är det ju ofta en smidig övergång är bra, i samband med lite svält och kanske högre temp (för att skynda på hungern lite). Standardproceduren brukar väl vara typ att ta maten som fisken äter ( i detta fall artemia), lägg i en kopp med vatten och låt tina upp helt. Vattnet som artemian ligger i använder man för att smaksätta den nya maten. Lättast är flytande pellets, eftersom de suger åt sig mycket vatten. Låt dem ligga i skålen tills de är helt mjuka, sedan kan man klämma på dem för att få ut all luft, och då blir det även lite "tvättsvamp" av dem (dvs att luften åker ut och mer vatten sugs in i pelletsen)... Vid första, andra och kanske även femte matningen så ratar säkert fisken det. Men för varje gång så kommer man närmare och närmare att de accepterar det. Om de hugger på maten men hostar ut det så har man liksom redan vunnit mer än halva striden. Då är det bara en tidsfråga... Men som du säger, yngel / ungdjur skall inte svältas på det sättet. De kan du med fördel mata upp lite innan du kör "eat or die".
Tack för en bra input. Jag tycker att det verkar fungera bra, dom växer ju och ser fina ut men sen vet man ju inte hur mycket av nyttigheter dom får i sig, man växer ju på chips och godis också ?

Det jag är tveksam till är hur mycket av näringsämnena som försvinner vid nedfrysning, frystorkat känns bättre ur den synpunkten kan man tycka. Pellets är väl frystorkade?

Är inte superorolig mer att jag vill veta. Kommer försöka med pellets tills dom börjar käka men har som sagt inte lust att svälta dom nu.
Jag har oxså funderat mycket på hur nyttigt artemia är, eftersom jag matar mina yngel med det, nykläckt artemia då. Enligt Wikipedia så står det ”rich in nutrients” när man söker på Brine shrimp men det står inte på vilket sätt det är näringsrikt.

Som alltid är en varierad diet bäst på alla sorters djur. Matar man varierat så får man förhoppningsvis i fisken alla näringsämnen som behövs. Nu vet jag inte vilken sorts fisk det är som du matar med fryst artemia och hur pass de är i hullet. Men att fasta fisken ett tag brukar kunna trigga dom att ta annat. Det gäller att vara envisare än själva fisken och erbjuda lite olika. Tips som att blöta upp pellets i vätskan från fryst artemia kan va ett bra sätt. Pröva att mata med sönderklippta musslor i lagom bite size är ett annat.
Skrivet av CizziB
Jag har oxså funderat mycket på hur nyttigt artemia är, eftersom jag matar mina yngel med det, nykläckt artemia då. Enligt Wikipedia så står det ”rich in nutrients” när man söker på Brine shrimp men det står inte på vilket sätt det är näringsrikt.

Som alltid är en varierad diet bäst på alla sorters djur. Matar man varierat så får man förhoppningsvis i fisken alla näringsämnen som behövs. Nu vet jag inte vilken sorts fisk det är som du matar med fryst artemia och hur pass de är i hullet. Men att fasta fisken ett tag brukar kunna trigga dom att ta annat. Det gäller att vara envisare än själva fisken och erbjuda lite olika. Tips som att blöta upp pellets i vätskan från fryst artemia kan va ett bra sätt. Pröva att mata med sönderklippta musslor i lagom bite size är ett annat.
Tack för input!

Det är ungfisk så jag har ingen lust att svälta dom. Ska beställa lite nytt foder så får vi se om det kan gå hem ?
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.