Odling

»

Lek med synodontis.

Någon som haft synodontis som lekt och vet hur de beter sig? Vet att det ska vara extremt svårt att få just synodontis att leka, men tänkte ifall nån sitter på lite kunskap?
Tror nog det hänger på vilken art det är. Har för mig att vissa av de mer vanligt förekommande arterna leker titt som tätt om man har rätt uppsättning (typ hona + hane). Känns som att Lutt kan det där.

Hade inte ni någon spontanlek hemma också KristianE? Eller minns jag fel?
Vi hade. Eller rättare sagt Linda hade.
Gott om gömställen och något för dom att simma runt. Typ ett stående rör där man kan simma in i botten och sen ut genom toppen.
Skrivet av KristianE
Vi hade. Eller rättare sagt Linda hade.
Gott om gömställen och något för dom att simma runt. Typ ett stående rör där man kan simma in i botten och sen ut genom toppen.
Då mindes jag rätt... Vet du vilken art det var?
Arten det gäller är eupterus. Har dock hittat svaret på annat håll Och bekräftat misstanken om lek. Har sett mögliga bollar rulla runt i karet(dvs obefruktade ägg). Fick tipset med en grotta med typ spelkulor på botten där äggen ska kunna ramla ner. Får se om vi försöker oss på det kanske.
Licipinnis och petricola var det i vårt fall...
Som sagt, vi har inte en aning om hur. Men massa gömställen i vårt fall massor av javamossa.
Eupterus odlas oftast med hjälp av hormonbehandling. Skulle tippa på att dom är grottlekare som många andra Synodontis arter är.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.