Bilder och filmer

»

Salt med plattfisk

1/4
Hej!
Dax för en liten presentation och genomgång av mitt kar. Saltkar är väl inte helt vanliga här på rovfisk så inte mig emot att det blir lite allmänna saltdiskussioner i tråden oxå om det dyker på den typen av frågor :)
Jag har hängt här från och till under ganska många år, hade ett kar med ett par P Motoro för en 8-10 år sen under en period med återfall till sötvatten efter att då haft salt några år. Men de senaste 7-8 år har det varit salt här hemma. Körde ett 630l revkar fram till förra sommaren då jag uppgraderade till mitt nuvarande kar.
Huvudkaret är 980l som är inbyggt i väggen med rummet bakom som akvarierum med sumpar och utrustning.
Har 2st sumpar, den första på 200l som bara innehåller en 14-15cm dsb(sandbädd för nedbrytning av fosfat och nitrat), nästa sump är på 240l och innehåller skummare, fosfatremover och returpump. Kalcium och karbonater tillförs genom ballingmetoden med doserpump.
I rummet har jag oxå ett karantänskar på 200l och en hel del prylar som man lätt samlar på sig genom åren :)
Karet har varit igång sedan aug -17, med inriktning mot sps-koraller och fisk, men i våras fick jag problem och tappade då så gott som alla koraller i karet.... Problemen fortsatte och jag tappade även merparten av fislbeståndet i karet....
Efter ett antal vattenburen och icp-testet som visade bra värde har jag sedan börjat fylla på med koraller och lite fisk igen.
Vid ett besök på Företagsakvarium i Kungsbacka(för övrigt Sveriges bästa butik på startsidan!) för några veckor sedan råkade det finnas en Blåprickig rocka inne, som dessutom åt ordentligt! Varit sugen på att prova länge men inte riktigt haft förutsättningarna. De behöver plats och kan få svårt med kirurger, kejsare och en hel del andra fiskar som kan stressa dem... Dessutom är det lite klurigt med näringskontrollen i saltkar med fiskar som käkar så mycket och slutar ner.... Men just nu var karet inte direkt överbefolkat av fisk och koraller och hyfsat öppet i scapen, så jag kunde inte låta bli!

Cirkulationen består för tillfället av en Jebao cp40 och 2 coralbox cp16.
Belysningen är 3st AI Hydra 52 och en Hydra 26Hd
Skummare Bubble King Doublecone 250
Returpump Jebao 6000
Doserpump Jebao
Kör in lite bilder på kar, sumpar osv ;)
1
Äh fick bara med en... Här kommer några till!
1234
Skrivet av Matnil
Äh fick bara med en... Här kommer några till!
Tjuvhäftiga fiskar det finns i saltvärlden?
Är det rockan man ser i grottan till höger på sista bilden där?
Skrivet av ChristofferJonsson
Är det rockan man ser i grottan till höger på sista bilden där?
Ja, syns lite i grottan bakom Mirakelfisken ( den svarta med vita prickar)
Skrivet av Matnil
Ja, syns lite i grottan bakom Mirakelfisken ( den svarta med vita prickar)
Mirakelfisk, även kallad kometabborre ? Har koll på saltvatten. Jag är ju smått avundsjuk, hade gärna haft en rocka här hemma i salt version ?
Ja, Mirakelfisken är absolut en av favoriterna i karet!
Saknas bara nån arothron av nått slag så är de ett saltkar helt i min smak.

Haft arothron immaculatus tidigare när jag hade salt. Fruktansvärt mysig fisk.
Kul med saltvatten. Kan inget men kul med lite annat med ?
Skrivet av TobiasKing
Saknas bara nån arothron av nått slag så är de ett saltkar helt i min smak.

Haft arothron immaculatus tidigare när jag hade salt. Fruktansvärt mysig fisk.
Har aldrig haft nån puffer el liknande, men de är väl inte särskilt revsäkra? Ska väl vara väldigt personliga dock? Jag tror jag balanserar på vad som är möjligt ur näringsvärdesperspektiv redan så tanken är nog att inte skaffa mer fisk. Men får jag bara det stabilt så här så kan det kanske bli ytterligare tillskott :)
Skrivet av Matnil
Har aldrig haft nån puffer el liknande, men de är väl inte särskilt revsäkra? Ska väl vara väldigt personliga dock? Jag tror jag balanserar på vad som är möjligt ur näringsvärdesperspektiv redan så tanken är nog att inte skaffa mer fisk. Men får jag bara det stabilt så här så kan det kanske bli ytterligare tillskott :)
Clowntryckare ?? En av mina absoluta favoriter. Grymt synd man inte har karet för en sån bara..
Kul med lite salt! ?

Var det värmen i somras som ställde till problem eller?

Skulle vara nice att se lite mer bilder eller helst film.
Skrivet av ChristofferJonsson
Clowntryckare ?? En av mina absoluta favoriter. Grymt synd man inte har karet för en sån bara..
Ja de är grymt coola! Men vågar inte med tanke på rockan, de blir lite stressade av fiskar som nippar på dem och Clown tryckare känns som det bara är en tidsfråga med...
Ev tillskott får bli nått fredligt som har lite intresse för andra, kanske ett gäng Anthias som är ett trevligt tillskott! Hade ett stim Squampinis innan sommaren......
Skrivet av Erik
Kul med lite salt! ?

Var det värmen i somras som ställde till problem eller?

Skulle vara nice att se lite mer bilder eller helst film.
Nä det var inte värmen, värmeproblemen i salt har blivit betydligt lättare att hantera sedan led-belysningar och snålare pumpar :)
Jag är faktiskt inte helt hundra men förmodligen startade korall-döden med nollade näringsvärde.... Fiskproblemen var sannolikt stress relaterat i kombination med ny fisk som hade med något in, osäker på vad.... Dock inte prick.... Men karet var inte i bra balans....
Skrivet av Matnil
Ja de sägs att dom inte ska vara revsäkra men jag hade aldeig några problem med min. Hade iofs inte så mycke koraller alls. Hade enbart lite knappar typ. Sen tror jag de beror på hur du matar dom me. Jag matade rätt mycke med musslor med skal för att hålla tänderna i fas.

Jo dom blir fruktansvärt personliga var jämt vid framrutan och simmade när man var i närheten av karet. Och är fruktansvärt hungriga jämt typ men de är rätt charmigt vill jag nog påstå.
Fasen vad ballt alltså. Salt är helt klart en framtida dröm just nu... Superkul att få se mer än bara rockan och burken. Men fler bilder på rockan skulle ju inte skada. ?

Hur ser matrutinerna ut i karet? Vad matar du med? Och hur tycker du rockan är i betéende jämfört med sötvattensrockorna som du haft innan, är de lika eller skiljer något sig?
När jag fick hem den hade de fått den att käka en sorts småfisk som de fixat från en lokal fiskahandlare, brukar visst användas som bete av fiskare, fick med en burk av dem. Sen har jag kört med "lancefish" från Ocean Nutrition och fått den till att ta räkor, försöker med musslor oxå men det går fortfarande sådär.... Brukar ge 2-3 småfiskar och/eller någon bit räka på kvällen, delar på två tillfälle. För att få den att ta maten(lancefishen flyter...) så använder jag en lång griptång , annars ger sig de andra fiskarna på maten så rockan inte kommer åt. Den verkar använda synen ganska mycket och reagerar nu så fort griptången kommer i vattnet.
Åker snart på två veckors semester så då får den klara sig på matning 2gg/vecka men så kort tid bör det knappast vara nått problem!?

Beteendemässigt så tycker jag nog den sommar mer än sötvattensrockor, såvitt jag minns... Den gräver inte heller sig så mycket utan lägger sig oftast bara inne i skugga av stenen.
Sen är det ett litet bekymmer att den virvlar upp ganska mycket partiklar, det problemet blir lite större i salt eftersom cirkulationen är större i kåren än den brukar vara i sötvatten.... Jag kör med ett litet vaddfilter vilket hjälper en del iallafall.....
Skrivet av Matnil
När jag fick hem den hade de fått den att käka en sorts småfisk som de fixat från en lokal fiskahandlare, brukar visst användas som bete av fiskare, fick med en burk av dem. Sen har jag kört med "lancefish" från Ocean Nutrition och fått den till att ta räkor, försöker med musslor oxå men det går fortfarande sådär.... Brukar ge 2-3 småfiskar och/eller någon bit räka på kvällen, delar på två tillfälle. För att få den att ta maten(lancefishen flyter...) så använder jag en lång griptång , annars ger sig de andra fiskarna på maten så rockan inte kommer åt. Den verkar använda synen ganska mycket och reagerar nu så fort griptången kommer i vattnet.
Åker snart på två veckors semester så då får den klara sig på matning 2gg/vecka men så kort tid bör det knappast vara nått problem!?

Beteendemässigt så tycker jag nog den sommar mer än sötvattensrockor, såvitt jag minns... Den gräver inte heller sig så mycket utan lägger sig oftast bara inne i skugga av stenen.
Sen är det ett litet bekymmer att den virvlar upp ganska mycket partiklar, det problemet blir lite större i salt eftersom cirkulationen är större i kåren än den brukar vara i sötvatten.... Jag kör med ett litet vaddfilter vilket hjälper en del iallafall.....
Mm, okej! Aldrig hört talas om den maten. Men det verkar vara ett "saltmärke", kanske därför. Ganska sällan som akvariemärken säljer hela fiskar som fiskmat liksom.

Nu kan ju inte jag särskilt mycket om salt, men om de fungerar på liknande sätt som stora sötvattensrovfiskar gör så är det nog inga konstigheter med mat 2 ggr / vecka i två veckor. Det borde liksom inte hinna hända särskilt mycket på den tiden.

Ja jag kan tänka mig att de är mer aktiva. Av de få bilder och klipp jag sett så känns de mer frisimmande än potamotrygons.. Riktigt ball alltså.
Skrivet av HampusH
Mm, okej! Aldrig hört talas om den maten. Men det verkar vara ett "saltmärke", kanske därför. Ganska sällan som akvariemärken säljer hela fiskar som fiskmat liksom.

Nu kan ju inte jag särskilt mycket om salt, men om de fungerar på liknande sätt som stora sötvattensrovfiskar gör så är det nog inga konstigheter med mat 2 ggr / vecka i två veckor. Det borde liksom inte hinna hända särskilt mycket på den tiden.

Ja jag kan tänka mig att de är mer aktiva. Av de få bilder och klipp jag sett så känns de mer frisimmande än potamotrygons.. Riktigt ball alltså.
Jag har provat lancefish som foder och de gick inte hem hos nån mer än mina channor.:)
Så var man på semester och får se många av djuren i karet live! Är tv å veckor vid Röda havet, har en del kanonfina rev direkt 50m från Stranden, så jäkla häftigt! Här redan här sett många av de fiskar som är emdemiska för Röda havet, väldigt mycket fjärilsfisk, kirurger, papegojfisk och olika sorters puffers!
Ännu ingen haj el rocka dock...
Har tyvärr inget att fota med... Men inspirationen kommer vara på topp vid hemkomst :)
1/4
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.