Är väldigt tacksam om hjälp vad gäller detta!
Se bilden och se om du känner igen dig eller vet vad det där.
Kan inte få klart vatten i akvariet och det känns som jag har gjort precis allt :/
MVH
Alex
[ATTACH=CONFIG]2821[/ATTACH]
Lägger upp en till bild!
Det där är grymt grumligt :S Vet dock inte hur du ska lösa det, men börja med att kolla så att inget av filtrena dött och kanske är dags att rensa? sen mata varsamt ett tag.
to much food och ingen bakteriekultur i akvariet... mata mindre!
blev det så efter vattenbyte? eller har du inte gjort något? gör ett rejält då.
iaf nu i starten. vad har du för filtrering?
Allt pumpar/filter funger som det ska och allt är perfekt!
Gjorde ett större vattenbyte igår och tyckte att det blev lite bättre, men imorse hade det blivit likadant igen.
Jag misstänker att det skulle kunna vara encelliga alger... nån som har erfaranhet av det?
Matar inte mer än vad jag behöver och överbliven mat plockar jag upp efter några timmar så det inte kvar för länge.
// Alex
akvariet har väl inte varit igång 1 månad ens? jag gissar på övermatning och ingen bakteriekultur
Kör med en FX5:a och två AquaEl Turbofilter 2000 som cirkulationspumpar..
Filtermaterial i FX5 är Biokulor, K1:or och Nitritpåsar... i Cirkulationspumparna är det filtermatta och aktivt kol just nu!
// Alex
jag skulle dra ner på maten om jag vore du. de behövs inte mycket om akvariet är såpass nystartat.
Tror gubbarna innan är inne på rätt spår, byt mera vatten och mata inte. Du har säkert ingen balans ännu.
Har du kollat dina värden?? Det tar ett tag innan det blir stabilt vid uppstart av ny burk!!
Infusorier..?
Total mörkläggning en längre stund. Alternativt en kraftig UV-C.
För vissa har det funkat med att istället krama ur filter från pumpar ner i karet, så om du har något annat stabilt kar igång kan du ta dess filter och krama ur i vattnet på detta karet. För att ge karet ytterligare mer bakteriekultur.
Det hade jag provat iaf.
vad är ''matar inte mer än vad jag behöver''?
får skära ner lite på maten då :)
och byta stora mängder vatten relativt ofta? :)
vad menar ud med totalmörkläggning? :)
Jag hade gjort såhär.
Byt minst 70% vatten, krama sedan ur något filter från en pump som går i ett annat kar
som redan är igång med en stabil och fungerande bakteriekultur.
Sedan lägger du en filt/lakan över karet så att det blir totalt mörklagt, alltså så att inget ljus kommer in.
Sedan låter du bara pumparna och de nytillsatta bakterierna göra jobbet, kan räcka med någon dag, kan behövas flera dagar.
Mörkläggning funkar ganska effektivt. Men det behövs bakterier för att göra jobbet också:)
-under mörkläggningen tänder du självklart inte karets belysning heller. Kanske du förstod men jag skriver det ändå;)
Ingen belysning och inget annat yttre ljus heller.
Okej! :) Är tacksam för alla tips och all hjälp jag kan få! :)
Har letat fram filtar nu, nu ska jag bara hitta ngn som vill låna ut sitt filter i kompiskretsen :)