Bilder och filmer

»

Wurs bildarkiv 2.0

1/5
Ny lägenhet, nytt kar, ny brud, ny bildtråd. Samma ormskalle, samma härliga Västmanlänning o samma goa stämning. Välkomna till min nya bildtråd för fan!

Vi börjar direkt med ett gäng bilder och en video från nya Channa karet med den tjuriga Asiatican Mao i huvudrollen!
Haha mycket nice. Ny brud men samma gammla fiskar ?
Skrivet av faltaren
Haha mycket nice. Ny brud men samma gammla fiskar ?
Självklart!

Är man såhär söt får man stanna kvar i mitt liv!
Skrivet av Wur
Självklart!

Är man såhär söt får man stanna kvar i mitt liv!
Haha ?
Alltså, Mao... Jag älskar Mao! Fisken Mao alltså. ?

Nä men den är ju helt grymt fint. Ser så sjukt rolig ut med ögonen uppe på huvudet. Riktigt frogface.
När nån rövhatt kommer och väcker en på söndagsmorgonen..
Skrivet av Wur
Haha man vill bara klappa honom så go han är.
image
image
Skrivet av Wur
Cool som fan! Hur stor fisk å burk?
Skrivet av Wur
Jag har missat det här klippet. Det visar precis vad som är grejen med stora rovfiskar. Dom har koll på att det existerar en värld utanför karet.
Kj80 Han är 41cm och karet är 170x60x50

djr83 Jo men exakt! Han har stenkoll på en när man är i rummet.
Skrivet av Wur
Kj80 Han är 41cm och karet är 170x60x50

djr83 Jo men exakt! Han har stenkoll på en när man är i rummet.
Hur gammal blir asiatica typ?
Skrivet av Kj80
Hur gammal blir asiatica typ?
Har ingen aning vad förväntade livslängden är faktiskt, hela Channa släktet är ju ett enda stort clusterfuck av olika subarter och likadana-fast-annorlunda-arter så information online om de tills-nyligen lite ovanligare arterna är helt hopplös. Asiatica ska ju exempelvis bli 20-35cm som max beroende på vart man läser :)

Skulle väl höfta till med mellan 10-15 år beroende på kost och levnadsförhållanden.
Utan att ha något vetenskapligt belägg så skulle jag nog säga, ju större art desto längre livslängd.

Det fanns en gammal micropeltes i krokarna kring sthlm vid namn Günter som blev 22(?) år gammal tex

Dvärgchannor skulle jag iaf säga har möjlighet att bli +10 år.
"Mellan"-channor (30-45cm) iaf +15 år.
Och dom riktigt stora +50 cm kan ju bevisligen bli +20 år.

Allt är relativt, men riktig kost, god vattenkvalitet och korrekt simyta så är allt möjligt.
Skrivet av Sjebbe
Utan att ha något vetenskapligt belägg så skulle jag nog säga, ju större art desto längre livslängd.

Det fanns en gammal micropeltes i krokarna kring sthlm vid namn Günter som blev 22(?) år gammal tex

Dvärgchannor skulle jag iaf säga har möjlighet att bli +10 år.
"Mellan"-channor (30-45cm) iaf +15 år.
Och dom riktigt stora +50 cm kan ju bevisligen bli +20 år.

Allt är relativt, men riktig kost, god vattenkvalitet och korrekt simyta så är allt möjligt.
Günther dog dessutom inte av naturliga orsaker, han hoppade upp i ett täckglas och slog ihjäl sig. Det va en stadig channa det! Bodde hos Lustgården Zoo i Eskilstuna.

Du har nog helt rätt gällande åldern i förhållande till storlek skulle jag tro!
En liten bilduppdatering. Växterna börjar ta sig igen. Han har börjat med ett riktigt drygt beteende att plaska och hoppa på samma ställe i karet; där uppe till vänster vid den stora anubiasen grötar han runt. Vaknat flera gånger senaste veckan av att det låter som att någon håller på att bryta sig in men då är det idiotfisken som verkar se något på täckglaset och skjuter upp i det...
Skrivet av Wur
En liten bilduppdatering. Växterna börjar ta sig igen. Han har börjat med ett riktigt drygt beteende att plaska och hoppa på samma ställe i karet; där uppe till vänster vid den stora anubiasen grötar han runt. Vaknat flera gånger senaste veckan av att det låter som att någon håller på att bryta sig in men då är det idiotfisken som verkar se något på täckglaset och skjuter upp i det...
Haha sjukt kul ?. Ofta jag hör det plaskar och smäller i källaren..
Mao... Vår allas favoritbråkstake. ?
Så en till synes vanlig torsdag kommer man hem från jobbet och märker att det inte simmar en jävligt upprörd firre fram o tillbaka i sitt akvarium för att "välkomna" en hem. Funderar på om han lärt sig att gräva ner sig nu eller om han bara hittat en blindpunkt i karet bakom någon rot eller nåt.

Blir lite orolig men täckglasen är ju hela och ligger på så vart är han??

Nog fan har han hittat (läs: skapat) en liten glipa där filterslangarna går ner och tagit sig ut och ramlat ner på golvet. Helt fnasiga fenor, torra fjäll och fastklistrad i parketten utan att visa några livstecken.

Nu är han död.

Tar en bild och står redo med plastkassen och rycker loss honom från golvet. "FAN HÅLLER DU PÅ MED JAG LÅG JU DÄR O CHILLADE!!" sprattlar han till mig.

Sjukt förvånad över att han lever slänger jag i honom i vattnet igen och så lägger han sig stel på bottnen nån minut, för att sen gå upp o ta luft och glida tillbaka under rötterna. Lyckas man ta ihjäl en ormskalle på annat vis än att hugga av den huvudet eller låta en annan ormskalle göra jobbet så får man verkligen anstränga sig...

Hur han ens lyckats rubba täckglaset som säkert väger 3kg och dessutom har en ljusramp på sig är helt bortom mig, men är man ormskalle går allt, så mycket är tydligt. Han är fortfarande blek och krokig och fenorna är ganska tilltagna efter att ha torkat så, men med tanke på att han återhämtat sig från liknande händelser 2 gånger förut är jag inte orolig. Jävla pansar-idiot-fisk.
1/5
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.