Nu har jag läst sönder internet på vad man ska köra i filtret, en del säger så och en del si, men skulle vilja ha expertis dom här backarna har jag i ytterfiltret en med filtermatta en med små plastbollar en med nån sorts sten och en med makaroner. Vad skulle ni ha kört? Snälla säg vad ni skulle ha gjort och varför, vill gärna att filtret ska bli så effektivt som möjligt.
Jag har bytt till keramikrör/ siporax och jag är riktigt nöjd med det ?
Ser ut att vara kalksten? Osäker på hur bra det är i filterväg, men om det är kalksten så är det ju bra för pHt.
Har du behov av "bättre" filtrering eller vill du bara optimera för att det är kul? :D

Skrivet av ericzon
Ser ut att vara kalksten? Osäker på hur bra det är i filterväg, men om det är kalksten så är det ju bra för pHt.
Har du behov av "bättre" filtrering eller vill du bara optimera för att det är kul? :D
Blir pht stabilare av kalksten? Är inte i behov just nu, men tänkte fixa filtret om det skulle behövas i framtiden. Ska jag byta ut kalkstenen mot typ makaroner eller filterkuber?

Skrivet av Kj80
Endast rör inge matta?
jag har både filtervadd och filtermatta

Skrivet av zion
jag har både filtervadd och filtermatta
Skulle reningen bli bättre om jag körde mer makaroner eller matta istället för stenkrossen?
Mattan ger mer mekanisk filtrering och biologisk till viss del medans makaroner ger biologisk filtrering. Att använda stenkrossen ger ett stabilt ph som är viktigt att hålla.

Skrivet av TobiasKing
Mattan ger mer mekanisk filtrering och biologisk till viss del medans makaroner ger biologisk filtrering. Att använda stenkrossen ger ett stabilt ph som är viktigt att hålla.
Så du tycker att jag ska behålla filtret som det är

Skrivet av Kj80
Så du tycker att jag ska behålla filtret som det är
Ja absolut beroende på hur hårt du belastar karet och storlek på karet. Alt bygga ett droppfilter och köra ytterfiltret som enbart mekanisk filtrering. Till mitt 700L kar kör jag en fx5 som enbart mekanisk ett eheim 2260 som mekaniskt till viss del typ 20L biobollar sen ett droppfilter med närmare 30-35L biomedia som jag kör 6000L/H genom till en hybridrocka på ca 22cm en feifeng på ca 15cm och albino gibbiceps på ca 15cm.

Skrivet av TobiasKing
Ja absolut beroende på hur hårt du belastar karet och storlek på karet. Alt bygga ett droppfilter och köra ytterfiltret som enbart mekanisk filtrering. Till mitt 700L kar kör jag en fx5 som enbart mekanisk ett eheim 2260 som mekaniskt till viss del typ 20L biobollar sen ett droppfilter med närmare 30-35L biomedia som jag kör 6000L/H genom till en hybridrocka på ca 22cm en feifeng på ca 15cm och albino gibbiceps på ca 15cm.
När du menar enbart mekaniskt är det filtermatta hela filtret då? Blir pH ostabilt med tyngre belastning eller när börjar det svaja?

Skrivet av TobiasKing
Jag har min fx5 fylld med fluvals filtermattor sen har jag filtervadd för att polera vattnet. Har knappt inga partiklar alls i vattnet. Ska till lokalen idag efter jobb så kan fota hur klart vattnet är då.
Phsvaj beror på lågt kh som jag förstått de. Har du lågt kh så svajar vattnet lättare och de är direkt farligt för fiskarna. Har hänt lig en gång. Förlorade en rtc en stor ocellaris och två caquetaia spectabilis. Du kan även buffra hårdheten i vattnet med vanligt bikarbonat för att på så sätt få ett stabilt ph. Tror
Sjebbe eller @svampus eller nån annan av dom gamla rävarna här på forumet kan förklara mer detaljerat hur de där funkar.
Kan ej mäta såna grejer. Men i kommunen ska vi ha 7,8ph och 2,2 dh om det är bra eller dåligt med ett ganska mjukt vatten vet jag ej.
Alkaniteten är 50

Skrivet av Kj80
Kan ej mäta såna grejer. Men i kommunen ska vi ha 7,8ph och 2,2 dh om det är bra eller dåligt med ett ganska mjukt vatten vet jag ej.
Alkaniteten är 50
Ju mjukare vatten destå lättare svajar ph om jag inte missförstått de helt åt pipsvängen.

Skrivet av TobiasKing
Ju mjukare vatten destå lättare svajar ph om jag inte missförstått de helt åt pipsvängen.
När uppstår ett pH svaj typ belastning. Eller vattenbyte?

Skrivet av Kj80
När uppstår ett pH svaj typ belastning. Eller vattenbyte?
All avföring som fiskarna släpper ifrån sig för vattnet surare och surare. Har du då ett mjukt vatten och gör vb så kan vattnet svaja ordentligt pga du kör i vatten med högre ph.

Skrivet av TobiasKing
All avföring som fiskarna släpper ifrån sig för vattnet surare och surare. Har du då ett mjukt vatten och gör vb så kan vattnet svaja ordentligt pga du kör i vatten med högre ph.
Ok så typ dammsuga botten och ett stort vattenbyte ofta så är jag safe

Skrivet av Kj80
Hellre flera små byten i veckan än ett stort. Jag byter kanske 20-30% 3 gånger i veckan flrutom i min pool där blir de ett 50-60% i veckan.

Skrivet av Kj80
Dammsuga botten är ju aldrig fel. Jag gör det nästan varje dag se byter jag 30% 2 gånger i veckan när jag matar hårt. Jag brukar byta typ 70% varannan vecka och göra rent den mekaniska filtreringen samtidigt.. Men jag har dåligt vattentryck hemma så stora byten tar lång tid Så beror mest på det. Tror inte man kan byta för ofta. Men sällan och mycket är nog riskabelt.
Men jag håg hårt vatten hemma så jag behöver ingen kalksten eller liknande.
Har man lågt kh så kan det ge pHsvängningar. Bästa är att ha något som buffrar upp vattnet som motverkar detta tex bikarbonat vid vattenbyte. Eller snäckskal eller ett grus med basiska ämnen.
Dom flesta fiskar bryr sig mindre exakta värden, hellre stabila än att dom "ibland" ligger som dom har det i naturen.