Såg nu på morgonen att min minsta endli hona simmade längs ytan vilket hon aldrig annars gör. Började kolla på henne och såg att hon är rödaktig om ryggfena, bakfena och analfenan. Slemskiktet ser även skadat ut. Hon andras mer än vanligt.
Tog en teststicka och provade vattnet, ingen NO2 men lite No3. Vattenbyte gjordes igår kväll. Temp i vattnet 25,7 (lite lågt men värmen i rummet var av i natt och det va kallt ute).
Både aron och clarotesen är intresserade av henne och känner att nått är fel. Aron stod bredvid henne och typ provsmakade på vattnet omkring henne. Clarotesen såg jag vid två tillfällen provsmaka på bakfenan och försökte dra ner henne.
Teorier och råd?

Skrivet av CizziB
Såg nu på morgonen att min minsta endli hona simmade längs ytan vilket hon aldrig annars gör. Började kolla på henne och såg att hon är rödaktig om ryggfena, bakfena och analfenan. Slemskiktet ser även skadat ut. Hon andras mer än vanligt.
Tog en teststicka och provade vattnet, ingen NO2 men lite No3. Vattenbyte gjordes igår kväll. Temp i vattnet 25,7 (lite lågt men värmen i rummet var av i natt och det va kallt ute).
Både aron och clarotesen är intresserade av henne och känner att nått är fel. Aron stod bredvid henne och typ provsmakade på vattnet omkring henne. Clarotesen såg jag vid två tillfällen provsmaka på bakfenan och försökte dra ner henne.
Teorier och råd?
Kan den varit inne och vänt i munnen på Clarotesen?

Skrivet av OscarOberg
Kan den varit inne och vänt i munnen på Clarotesen?
Jag kan inte säga att den inte har det.... Men hon har inga skador på huvud eller främre delar, endast längs ryggraden/ryggfenan och bakpartiet. Clarotesen såg jag tog tag i henne (försiktigt) och drog ner henne från ytan till botten, men inget mer än så. Inga försök att ta större tag eller försöka få in henne mer i munnen.

Skrivet av CizziB
Jag kan inte säga att den inte har det.... Men hon har inga skador på huvud eller främre delar, endast längs ryggraden/ryggfenan och bakpartiet. Clarotesen såg jag tog tag i henne (försiktigt) och drog ner henne från ytan till botten, men inget mer än så. Inga försök att ta större tag eller försöka få in henne mer i munnen.
Jag förstår! Du känner såklart dina fiskar bäst och jag har dålig koll på storleken på Endlin i förhållande till Clarotesen, men skulle jag komma med en teori skulle gissa på en eller upprepade småattacker så som du beskriver att den gjort två gånger.

Skrivet av OscarOberg
Jag förstår! Du känner såklart dina fiskar bäst och jag har dålig koll på storleken på Endlin i förhållande till Clarotesen, men skulle jag komma med en teori skulle gissa på en eller upprepade småattacker så som du beskriver att den gjort två gånger.
Clarotesen skulle lätt kunna få alla fiskar in i munnen utan silver aron möjligen. Tanken slog mig imorse att det är han som är skyldig men han har inte visat något som helst intresse att vilja äta nån än heller vilja skada nån, han har bara puffat på dom försiktigt om de vart i vägen....
Min teori är den att endlin är dålig/svag/sjuk iom de röda fenorna och sen att både aron och claron känner det och därför "provsmakar"...
Ja så kan det ju vara också. Att det lockar dom lite..
Kan vara bakterieinfektion , behandla med antibiotika.

Skrivet av pleco
Kan vara bakterieinfektion , behandla med antibiotika.
Funderar på om det är det ? Vilken skulle du rekommendera?

Skrivet av CizziB
Funderar på om det är det ? Vilken skulle du rekommendera?
Kan inte komma på någon märke som ska vara bättre än andra, bara du behandlar henne snabbt .

Skrivet av pleco
Kan inte komma på någon märke som ska vara bättre än andra, bara du behandlar henne snabbt .
Har Furanol ?
Bara fånga henne då och sätta i separat kar...
Nu är hon i sjukstugan. Furanol och salt. Håll tummar och fenor nu att det funkar ?

Skrivet av CizziB
Nu är hon i sjukstugan. Furanol och salt. Håll tummar och fenor nu att det funkar ?
Högre temp i sjukstugan än det du hade i akvariet , håller fenorna :)

Skrivet av pleco
Högre temp i sjukstugan än det du hade i akvariet , håller fenorna :)
Håller runt 28-isch grader där.... Tack :)
Medicineringen verkar ha fungerat bra ? Hon är inte längre röd och verkar piggare. Så pass att hon vill komma ur karet. Så imorgon sa hon flytta tillbaka hem till de andra och hoppas hon återhämtar sig till 100%.