Mina oscar får panik och gör sig i bland illa på natten om man går förbi burken.
Någon som har tips på hur jag ska undvika det?
Jag funderar på om jag ska sätta in någon form av nattlampa med svagt ljus i burken. Så dom inte ser skuggorna utanför burken lika lätt.
Jag har ingen lust att täcka över burken och det måste vara mörkt i rummet på nätterna eftersom det ligger väggivägg med sovrummet.
Jaguaren verkar oberörd.
Hur brukar ni göra? Så fort ljuset går igång så är dom som vanligt igen och inte rädda för nått. Jag har barn som härjar o leker i rummet på dagarna och det här dom aldrig brytt sig om.
Mvh:nisse
Nattlampa är vanligare än vad man kan tro på akvarium...av just denna anledning.
Folk brukar ha svagt blått av någon anledning. Min personliga tanke är att det inte sticker så mkt i ögonen samt att det inte ger några alger i samma utsträckning som ett vanligt vitt ljus hade gett.

Skrivet av Sjebbe
Nattlampa är vanligare än vad man kan tro på akvarium...av just denna anledning.
Folk brukar ha svagt blått av någon anledning. Min personliga tanke är att det inte sticker så mkt i ögonen samt att det inte ger några alger i samma utsträckning som ett vanligt vitt ljus hade gett.
Ahh tack! ?
Jag har en Kina led ramp till guldfiskarna med som man kan blått svagt ljus i.
Så kan flytta över den och sätta den på "nått taimer. ? se om dom lugnar sig lite.
Tror du dom kommer kunna sova ändå? Eller är det risk för stress?
Pröva skulle jag säga. Du lär väl märka om det funkar eller om fiskarna känns trötta.
För mig har det funkat jättebra med svag blå nattlampa på lättskrämda fiskar. Så kan varmt rekommendera det. :) Märkte ingen direkt trötthet hos dom av det heller. Så bara prova!
Jag har nattlampa på stora burken. För att slippa att aron och Azulerna ska få panik när clarotesen kommer på natten och nosar på dom underifrån ? En enkel led-list från Ikea.
Tack så mycket! Det låter övertygande! ?
Det har blivit några ganska fula skador. Så känns skönt att kanske kunna bli av med problemet!
Nattens skada.
Dottern passerade på väg till toaletten.
Så nu får vi se om dom kan sova i natt ?
Jag satt och tittade på dom i natt så länge jag orkade. Och nu reagerar dom inte på när man går förbi längre. ? så det var lyckat! Men dom fick spunk 2 gånger fram till 0300. Så jag funderar på om det är mina 3 pleco som simmar in i dom. För dom ser ut att sova gott o helt plötsligt får någon spunk. Men inte lika mycket som innan jag satte in natt ljuset. ?