Filtrering och vattenkemi
»Aquael fzkn 500 ytterfilter
Hej ni, har köpt ett bättre beg akvarium 450l så jag kan ta tillbax min grupp på 4 st choklad ciklider och så följde det med ett aquael fzkn 500 som bara var kört några månader, så till mina frågor är dom här yttefiltrerna något att köra med, är lite skeptisk till ytterfilter, kör innerfilter på mina andra akvarium har funderingar på att bygga droppfilter istället för ytterfiltret skulle det vara lika effektivt. Känns som om ett droppfilter som pajar då far vattnet ner i akvariumet och så tänker jag på det där med strömavbrott i ytterfilter visst inte är det det bästa. Blev mycket hoppas någon förstog vad jag menade.
Inga rockningar
Har ingen egen erfarenhet av unimaxmodellerna. Men vet folk som kör dom och är nöjda med dom. Varför inte kombinera ytterfilter med droppfilter? Köra ytterfilter som största delen mekaniskt och sen ett droppfilter som biologiskt filter? Har på mitt 700L kar ett av sunsuns största ytterfilter som mekaniskt, en fx5 med bio och filtervadd för att polera vattnet, ett eheim 2260 med filtermatta i botten och sen 25L biobollar i de. Sen ett droppfilter med 20L biobollar och ytterligare kanske 5L keramiska ringa och 5L med poröst biomedia och hel-x media.
Inga rockningar
Lät som en hel del filtrering det där, tänkte mest om en slang far och tömmer akvariumet kan man göra nåt hål vid ytan i slangarna för att pumpen ska slå av om den får för lite vattten om t ex en slang springer läck?
Om strömmen går hur länge kan ytterfiltret stå för att sedan starta om utan att fisken tar stryck?
När man kör bara matta i filtret är det bättre att klippa kuber då?
Just nu är det en back med filtermatta och en back med biobollar i typ plast och en back med keramiska makaroner och en back men nån sorts stenkross typ 3l i varje back ska man ändra den ordningen?
Om strömmen går hur länge kan ytterfiltret stå för att sedan starta om utan att fisken tar stryck?
Just nu är det en back med filtermatta och en back med biobollar i typ plast och en back med keramiska makaroner och en back men nån sorts stenkross typ 3l i varje back ska man ändra den ordningen?
Inga rockningar
Lät som en hel del filtrering det där, tänkte mest om en slang far och tömmer akvariumet kan man göra nåt hål vid ytan i slangarna för att pumpen ska slå av om den får för lite vattten om t ex en slang springer läck?
Haha ja de är rejält tilltaget. Med ett stabilt ytterfilter ska du inte behöva oroa dig att en slang far iväg. Och att göra hål i slangen är inget att rekommendera. Skulle filtret dra i sig luft och tömmas på vatten tillbaka till karet så bränner du antingen impellern eller hela motorn. Eftersom filtret är fyllt med vatten hela tiden så ett par timmar ska de nog klara att stå iaf. Aldrig varit med om de så kan inte yttra mig om de. Där får gärna nån med erfarenhet flika in. Mattan är ju där för att ta större partiklar. Så den ska vara där vattnet är först. Vet inte om unimax trycker vatten igenom uppifrån eller nerifrån. I mitt 2260 har jag med matta i botten sen två stora filterpåsar med biobollar och sen har jag lite vadd över de. Bifogar ett par bilder på mitt droppfilter på 700L karet.

3 andra rockar det här!