Projekt och DIY

»

Akvarie lock

Hej.
jag ska bygga ett nytt akvarium. tänkte kolla om någon har byggt sin egna överbyggnad själv. jag behöver lite ider och inspiration.
jag kan inte ha något öppningsbart lock för taket är för lågt. :( men har ni lite bilder kan ni mer än gärna få länka det i forumet. eller ider.
jag skriver måtten på akvariet så ni vet vilken storlek det handlar om (kanske lättare att koma på ider som passar)
L:200 D:800 H: 700

MVH
Hur mycke utrymme har du mellan övre kan och tak? Går att bygga en ram i trä som man lägger över karet. Jag personligen föredrar att bara ha täckglas på mina kar.
Skrivet av TobiasKing
Hur mycke utrymme har du mellan övre kan och tak? Går att bygga en ram i trä som man lägger över karet. Jag personligen föredrar att bara ha täckglas på mina kar.
ca 50 cm. tycker du inte att det är jobbigt med bara täck glass? när du ska göra vatten byte eller göra om i akvariumet?
Skrivet av zion
ca 50 cm. tycker du inte att det är jobbigt med bara täck glass? när du ska göra vatten byte eller göra om i akvariumet?
Nej de är inte de minsta jobbigt. Mindre jobb med bara täckglas. Bara lyfta bort så är dom inte i vägen och du har full tillgång till hela karet. Har bara lock på ett av mina kar och de är ett akvastabil så där är ett smidigt lock med gångjärn och stag så de kan stå öppet annars har jag täckglas på mina kar.
Skrivet av TobiasKing
Nej de är inte de minsta jobbigt. Mindre jobb med bara täckglas. Bara lyfta bort så är dom inte i vägen och du har full tillgång till hela karet. Har bara lock på ett av mina kar och de är ett akvastabil så där är ett smidigt lock med gångjärn och stag så de kan stå öppet annars har jag täckglas på mina kar.
okej då vet jag hur du har det :) tack för info
Jag har byggt en ”låda” av mdf, målat den med vanlig inomhusfärg (många lager) och i fronten har jag glidlister av alu. Glidlisterna har alltså två spår. Där har jag glasskivor som jag har klätt med folie. Har inga täckglas och inga problem med mdf:en. Har dock rätt så luftigt i taket på lådan.

Hade inte så mycket bilder på det men här är några från bygget. Ena uppifrån..

Funkar smidigt. Bara att lyfta ur glasskivorna om man behöver komma åt hela burken, oftast räcker det ju med att skjuta glaset åt sidan.
Skrivet av Erik
Jag har byggt en ”låda” av mdf, målat den med vanlig inomhusfärg (många lager) och i fronten har jag glidlister av alu. Glidlisterna har alltså två spår. Där har jag glasskivor som jag har klätt med folie. Har inga täckglas och inga problem med mdf:en. Har dock rätt så luftigt i taket på lådan.

Funkar smidigt. Bara att lyfta ur glasskivorna om man behöver komma åt hela burken, oftast räcker det ju med att skjuta glaset åt sidan.
Är de nån labeotropheus som går i de karet?
Skrivet av TobiasKing
Är de nån labeotropheus som går i de karet?
Yes det är trewavasae mc/ob. Dom har flyttat till en annan burk nu.
Skrivet av Erik
Yes det är trewavasae mc/ob. Dom har flyttat till en annan burk nu.
Tyckte jag kände igen de. Hade en stor fin grupp mc/ob på 30-35 individer med bra könsfördelning förr som jag sålde på tok för billigt tillsammans med en stor fin grupp på 20-25 golden vara ett par st helt gula med röda ögon för blygsamma 700kr totalt. Haha
Skrivet av Erik

Tack för tipset. överbyggnaden ser bra ut :)
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.