Nu står äntligen karet på plats, 1125 l.
Invånare: clownkniv, black ghost, 7 praktbotior, delhezi, 2 öronålar, gibbiceps plus lite till.
Ytterfilter: 1500 l/h filtermassa 12 liter(?)
Två powerheads á 1800 l/h finns att tillgå plus en på 600 l/h.
Min första tanke var att ta en stor avlång blomlåda, sätta grovt filter i början och fylla upp resten med biobollar eller liknande. Inte ha något lock på, bra eller anus?
Andra tanken var att ta två eller tre grova rör, näta nederdeln, fylla upp med biobollar eller liknande och sätta grovt filter längst upp och låta det rinna ner genom dom.
Kan man ha lecakulor som filtermaterial? Borde vara bra yta för bakterier men kanske behöver dom urlakas som cement behöver?
Tips på var billiga biobollar köpes mottages också!
Edit: 1800 l/h var det.
Jag har med framgång använt ikea-boxar med genomföringar i.. Ang att köra utan lock är det grymt.. Att tillsätta syre i vatten har inte alls lika bra efftekt som att tillföra vatten i syre och ju mer syre nitrifieringsbakterierna har att jobba med desto bättre.. Tänk på att du bör ha någon form av strilrör för att täcka så mycket syre/yta som möjligt om du kör på blomlåde-iden..
Jag har kört brödkorgar som underlag till biobollarna, på så sätt kan du bygga i flera lager och det går utmärkt att limma med smältlim.. När det kommer till bio-filter är sump och droppfilter överlägsna pga syresättningen och volymen.. Rekommenderar att du håller koll på var du placerar eventuellt mekaniskt filter iaf i fallet med rör så du inte svämmar över röret..
coolt har du bilder på bygget billy?
Tack för svaren, jag läser allt noggrant! Även den klistrade artikeln såklart. Kom fram till ngt sånt här...
Så nu har jag samlat lite grejor:
2st 33 liters backar att ställa på varandra
Två strilrör
En massa filterkuber, grova, 4*4 cm
"plastdetaljer", nästan som biobollar
Översta backen får en massa hål borrade i botten. Plastdetaljerna läggs i botten för att förhindra att hålen sätts igen och filterkuberna ovanpå. Eventuellt blandat med mer plastdetaljer för att få det luftigt. Två strilrör går in genom kortsidan och fördelar vattnet.
Undre backen får också plastdetaljer på botten och något filtermedia över. Ett stort eller ett par mindre hål leder ner vattnet genom rör/slang till karet.
Frågor: Går det att ha lecakulor som filtermedia i undre backen? Finns det genomföringar som man skruvar fast och kan fästa slang på?
Tror också att leca kan fungera, dock vet jag inte hur utfällningen ser ut.. jag vet ju att det många använder i botten på växtakvarium är rätt likt leca så det borde inte vara ett problem..
Hade nog byggt ett moving bed filter dem klarar hantera grymt mkt avfall :-)
[QUOTE=kakan;11657]coolt har du bilder på bygget billy?[/QUOTE]
[ATTACH=CONFIG]2904[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]2905[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]2906[/ATTACH]
Inte så avanserat detta men funkar så länge sitter just och funderar på om jag ska göra mig en plexi låda istället på 180x30x30 typ ideer på mm man ska ha tänkte göra
olika kammare så det blir ganska många stag som håller ihop den
Såg att ni får vända upp och ner på skärmen för ena fotot:) Hopplöst när man fotat med mobilen:)
Ni som bygger eget - finns en filter-byggar tråd här på forumet.Vore kul som fan om det var fler än jag o farox som la upp bilder o skrev där=).
Sjebbe: Bra tips, precis såna jag tänkte på. Inköpt och ditsatt.
Ang. lecakulor så tror jag också att det funkar men jag snubblade över en liten säck med små lavastenar så jag köpte det. Behöver jag mer material ska jag köpa lecakulor.
björn90: Du får nog precisera lite. Jag vet vad det är men hur tänker du? Det får inte ta upp plats i karet bara.
Du behöver ju ej ha det i karet jag har nyss gjort klart min :-) kör med ytterfilter sen direkt in i en 40liters burk som e fyllr med 1cm filterkuber o det står utanför karet sen ett rör rakt ner i karet igen
Skulle tippa på att det är Petenia splendida.
Ja det måste det vara, tack! Verkar vara en framodlad färg?
Nej nej det är en naturlig morph. Dock finns den bara i en flod. Var eftertraktad ett tag här i Sverige, men efter ett tag fanns det nästan bara den röda varianten att få tag i. Nu vet jag inte hur det ser ut på ciklidmarknaden, men var ett tag sen jag överhuvudtaget såg dom till salu.