Akvarium och teknik

»

Firma som platsbygger akvarium

Någon som känner till någon som kan platsbygga ett akvarium, till någorlunda bra pris, i trakterna runt Motala?
Någon som har haft ett företag som platsbyggt ett akvarium? Prisskillnad mot att köpa ett färdigt och frakta hem det?
Skrivet av rambo
Någon som känner till någon som kan platsbygga ett akvarium, till någorlunda bra pris, i trakterna runt Motala?
Någon som har haft ett företag som platsbyggt ett akvarium? Prisskillnad mot att köpa ett färdigt och frakta hem det?
@svampus tog hem ett 2100L kar ifrån diamantaquarien i tyskland. Tror faltaren tog hem kar ifrån dom med. Dom har garanterat mer info att ge. Inte allt för dyrt med stora kar och frakt ifrån tyskland. Dom levererar både glaspaneler efter dina önskemål och kan limma på plats.
Skrivet av TobiasKing
@svampus tog hem ett 2100L kar ifrån diamantaquarien i tyskland. Tror faltaren tog hem kar ifrån dom med. Dom har garanterat mer info att ge. Inte allt för dyrt med stora kar och frakt ifrån tyskland. Dom levererar både glaspaneler efter dina önskemål och kan limma på plats.
Det stämmer. De kommer och platsbygger med. Jag kollade ett större. Du får räkna 15tkr bara för limningen plus kostnad för glas. Akvarielagret bygger med men svindyra.
Skrivet av faltaren
Det stämmer. De kommer och platsbygger med. Jag kollade ett större. Du får räkna 15tkr bara för limningen plus kostnad för glas. Akvarielagret bygger med men svindyra.
Hur stort kollade du?:)
Skrivet av TobiasKing
Hur stort kollade du?:)
Kommer inte ihåg exakt. Runt 5000L. Skulle gå på typ 60-70tkr
Mm yes, mitt kar på 2100 liter är från DA. Och jag beställde bara glaset, så limmade jag och Sjebbe det på plats hos mig. Jag frågade också vad det skulle kosta för att de skulle köra hit folk och limma karet på plats, och det skulle bli lite mer än det dubbla om jag minns rätt. Bara glaset + frakt landade på ca 14.5k, och för att få det limmat på plats skulle det landa på typ 30-35k totalt, eller något åt det hållet.

Enligt mig är det inte värt det för den summan. Det är ju liksom inte omöjligt att lösa det genom kontakter exempelvis här på forumet eller andra forum, eller t.o.m att limma karet själv (kanske med lite övning på mindre akvarier först och med hjälp av någon erfaren). Så klart blir det inte med samma garanti som ett företag, men det är ju egentligen ingen superduper konst att limma ett kar. Tror DA har livstidsgaranti på sina egna kar, inklusive de akvarier som de limmar på plats. Så det beror väl lite på vad man själv känner att man vill lägga sina pengar på, och hur väl man vill sova om natten, haha... Å andra sidan, har man pengarna så why not. ?

Akvarielagret har jag ingen aning om vad de tar för att limma ett kar, men det kanske kan vara värt det. Borde ju rimligtvis vara billigare än att någon ska köra hela vägen från Tyksland för att limma en burk... djr83 köpte väl sitt kar från Majornas glas i Gbg? Det limmades väl också på plats?
Benny limmade mitt på plats ja, men han har lagt ner sen en antal år. Kostade 15000:- för ett färdiglimmat akvarium (244x110x60), 5000:- extra för att han skulle åka från Göteborg till Dalarna och limma det på plats. Det här var 2012.
DA är en av huvudkandidaterna till att leverera om jag inte ska platsbygga men de kanske kan bli en kandidat för att bygga det på plats också...
Om jag tolkar den automatöversatta texten rätt så platsbygger de sina xxl-akvarium och utifrån vad Svampus skriver om prisförslaget han fick så skulle priserna kunna stämma även för att då det platsbyggt i Sverige.

Sen gällande att bygga själv eller att ha någon privat person bygga det åt en så är jag nog mest nojig över om hemförsäkringen gäller. Har för mig att formuleringen länsförsäkringar använde när jag frågade var att akvariet ska vara byggt på ett fackmannamässigt vis - vilket ju inte utesluter att det har byggts av en privatperson.

Någon här på forumet som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig att bygga OM jag skulle sluta nojja över försäkringsfrågor vid 2000liter vatten i husgrunden?
Skrivet av rambo
DA är en av huvudkandidaterna till att leverera om jag inte ska platsbygga men de kanske kan bli en kandidat för att bygga det på plats också...
Om jag tolkar den automatöversatta texten rätt så platsbygger de sina xxl-akvarium och utifrån vad Svampus skriver om prisförslaget han fick så skulle priserna kunna stämma även för att då det platsbyggt i Sverige.

Sen gällande att bygga själv eller att ha någon privat person bygga det åt en så är jag nog mest nojig över om hemförsäkringen gäller. Har för mig att formuleringen länsförsäkringar använde när jag frågade var att akvariet ska vara byggt på ett fackmannamässigt vis - vilket ju inte utesluter att det har byggts av en privatperson.

Någon här på forumet som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig att bygga OM jag skulle sluta nojja över försäkringsfrågor vid 2000liter vatten i husgrunden?
Tar du bilder under byggets gång och du håller dig inom ramen för vad fackmannamässigt innebär, spara kvitton osv så är det precis lika mkt värt som om ett företag utför det.
Iaf så ser försäkringsbolag på badrum.

När det gäller helglas antar jag. Gör du hybridlösningar med dammduk, plyfa-glasfiber eller något annat så får du nog räkna med att inga försäkringsbolag vill ta på sig något.
Under den senaste tiden skickade jag iväg lite förfrågningar om hur mycket det skulle kosta att få ett 250x120x70 akvarium med optiwhite framruta platsbyggt hos mig.
Den lokala glasmästaren svarade inte alls.
Akvarielagret svarade att det inte finns 15mm Optiwhite men kan tänka sig att bygga ett i 19mm glas för 85000kr.
akwarium.szczecin.pl kunde inte plattsbygga men kan leverera ett kar plus en svetsad beställning till tomtgränsen för 10200zl (ca25000kr)
Diamantaquarien svarade på mitt mail skrivet på engelska med en mycket proffsig offert skriven på tyska (tack för google translate) där de erbjder sig att bygga akvariet för ca4200euro om jag ser till att det finns folk som kan bära in glaset (1470+220euro för karet, 1848euro för monteringen och 672euro i umsatzsteuer).

Någon som har provat att hyra in en flyttfirma för att flytta ett stort kar? Någon som vet en flyttfirma i Motala Askersunds trakten som klarar av att lyfta in en 300kg glaslåda?
Skrivet av rambo
Under den senaste tiden skickade jag iväg lite förfrågningar om hur mycket det skulle kosta att få ett 250x120x70 akvarium med optiwhite framruta platsbyggt hos mig.
Den lokala glasmästaren svarade inte alls.
Akvarielagret svarade att det inte finns 15mm Optiwhite men kan tänka sig att bygga ett i 19mm glas för 85000kr.
akwarium.szczecin.pl kunde inte plattsbygga men kan leverera ett kar plus en svetsad beställning till tomtgränsen för 10200zl (ca25000kr)
Diamantaquarien svarade på mitt mail skrivet på engelska med en mycket proffsig offert skriven på tyska (tack för google translate) där de erbjder sig att bygga akvariet för ca4200euro om jag ser till att det finns folk som kan bära in glaset (1470+220euro för karet, 1848euro för monteringen och 672euro i umsatzsteuer).

Någon som har provat att hyra in en flyttfirma för att flytta ett stort kar? Någon som vet en flyttfirma i Motala Askersunds trakten som klarar av att lyfta in en 300kg glaslåda?
Många fluttfirmor undviker såna uppdrag men fråga. Jag fick mitt 180x70x80 uppburet för tre trappor för 3000kr
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.