Channor

»

Channa marulioides.

1/7
Tjena! Har vad jag tror är en marulioides. Stämmer det?
Ös gärna på med bilder/filmer samt info om just marulioides. Alltid kul att veta så mycket som möjligt ???
Min lilla käkar allt innan det ens landar i karet?
Mkt snygg!

Har 5 st från samma sändning som din ifrån glaser. Tror att dessa är från regionen "Kalimantan". Vet att dom fick in en sändning till med mindre storlekar strax efter men vet inte ursprung på dessa.

Utöver den vanliga som jag tror är odlad så finns det fler varianter. Terengganu är en samt sp.Borneo 1 och 2. Finns de som hävdar att det finns fler men jag tror det handlar om lokala skillnader bara.

Sen har jag även en gammal marulioides ,~ 70 cm, som jag inte vet ursprung på.
Grymt! Bra info ??
Kan dock inte svara på om det är från samma beställning då jag köpte denna privat för att hans 2 inte gick ihop alls..
Enligt honom är de ifrån början av våren/slutet av vintern, köpta hos trop i Gbg. Men det ka ske stämmer med dina också?
Verkar vara en otrolig växtfart på de iallafall ?
Min har biffat till sig och växt någon cm på typ 3 veckor bara. Längtar tills den är större och maffigare ?
Det kan mkt väl stämma. Det gick 7 i ett kar och jag tog 5 av dom.

Det finns mycket att läsa här http://marulioides.blogspot.com/2018/02/how-to-select-championfish-channa.html?m=1

En kille från Malaysia som har mkt erfarenhet av C.marulioides och olika fångsplatser.
Bland annat så har han ganska pricksäkert förklarat hur marulioides från Indonesien tex sällan utvecklar blommor i samma utsträckning som från andra fångstplatser. Hans tes är att vattnet är mkt grumligare och den varianten där inte längre har lika mkt användning av att kamouflera sig. Oftast är det även ett lägre pH i samband med grumligt vatten. Hans resonerar även kring att uv har en betydande roll.

Iom att många utav de fiskar som visat upp stora blommor har fångats i stillastående vatten, klart vatten med högt pH. Vilket enligt mig tyder på att uv verkar vara en klar faktor.

Bläddra gärna runt på hans blogg där det finns mkt tankar, bilder och pågående experiment där han solar några av sina marulioides.
Nice! Kul att fler har från samma sändning ?
Hur stora är dina nu?
Fan vad skoj! Ska absolut in och läsa och kika ?
Nice! Kul att fler har från samma sändning ?
Hur stora är dina nu?
Fan vad skoj! Ska absolut in och läsa och kika ?
Alltid kul att veta vartifrån fiskarna kommer från ursprungligen!
Just nu går hon i mitt 720 med lite blandad rovfisk men funderar på att ha henne i eget kar som vuxen, om platsen finns ??
Mina små är 20-25 cm kanske och går ensamma.

Min stora hade jag ihop med annan fisk fram till 30-35 cm, sen blev den för arg.
Här är min lilla rackare, gode försiktig ligger mest på botten och spanar, går just nu i ett 450 själv så den har lite att växa i innan det blir ett nybygge.https://youtu.be/vqrhuxnUrHY
Här är min som börjar närma sig 25-30 cm redan och käkar som ett monster!!
Skrivet av AntonBergman
Här är min som börjar närma sig 25-30 cm redan och käkar som ett monster!!
Min är en plutt ca 15 känns bräcklig än så länge
image
Skrivet av Kj80
Min är en plutt ca 15 känns bräcklig än så länge
Det går satans fort när de äter pellets! Min trycker i sig allt som landar i vattnet, helst innan det landar tills magen är som en golfboll ??
Skrivet av AntonBergman
Det går satans fort när de äter pellets! Min trycker i sig allt som landar i vattnet, helst innan det landar tills magen är som en golfboll ??
Min tar inte pellets, när jag släpper ner pellets simmar den järnet fram och sen stannar, snart kanske
Skrivet av Kj80
Min tar inte pellets, när jag släpper ner pellets simmar den järnet fram och sen stannar, snart kanske
Aaokej.. testa tryck in lite pelletskulor i räkorna och mata?? Alternativt låta räkor och pellets ligga i en burk en stund så de drar åt sig räkdoften?
Snygga minimonster ?? Jag lånar tråden lite om det är okej, känns dumt att skapa en till med samma namn ?

Tänkte bara höra hur alla ni som har marulioides har dom? Är det någon som har dom ensamma fast med annan fisk? (typ rockor, gars, dats, eldålar eller något annat?)

Mvh Jimmy
Skrivet av sluggo112
Snygga minimonster ?? Jag lånar tråden lite om det är okej, känns dumt att skapa en till med samma namn ?

Tänkte bara höra hur alla ni som har marulioides har dom? Är det någon som har dom ensamma fast med annan fisk? (typ rockor, gars, dats, eldålar eller något annat?)

Mvh Jimmy
Kör ensam i ett 450 inte en enda kompis tror det förblir så när det fortafarande finns plats, hade kuba ciklid tidigare med channan men den kändes stressad då men som sagt den är i yngelstadiet än tycker jag, får se hur det blir när den kommer upp size
Skrivet av AntonBergman
Aaokej.. testa tryck in lite pelletskulor i räkorna och mata?? Alternativt låta räkor och pellets ligga i en burk en stund så de drar åt sig räkdoften?
Den blir i te skeptisk om jag kör in pelletsen i räkorna och slutar ta räkor?
Skrivet av Kj80
Den blir i te skeptisk om jag kör in pelletsen i räkorna och slutar ta räkor?
Det skulle jag inte tro! Gjort så på mina dats och det funkade utan problem. Bara en som fastnade för pellets än så länge men de andra äter räkor med pellets i.
Skrivet av sluggo112

Mvh Jimmy
Får se längre fram hur det blir med humör och trivsel. Men just nu går hon med vuxna påfåglar, eldål, en mantilla valp, dats och någon fisk till i ett 720 utan problem??
Här är den dominanta av mina små jag har på uppväxt 25~ cm ungefär.
1/7
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.