Akvarium och teknik

»

En avdelare,nån smart lösning?

Hejsan alla akvaristiska kamrater.

Det är ju som så då va, att jag har ju feskar som inte går ihop då va, jag har ju flowerhorns vet la ni.

Men jag undrar om ni har en sket bra super smart lösning, så att jag och mina göbbar kan simma vidare utan att nån flöjtskalle biter oss i röva då va.
Bästa akvaristiska hälsningar.
De va la änna inte gött...

Plexiglas från biltema + sticksåg + lödpenna / borr = en avdelare med genomströmming för vatten, med mått efter behov. Lägg till dessa (eller liknande) så är du hemma: https://www.ebay.com/itm/H1-5pcs-Divider-Sheet-Holder-Suction-Cup-Aquarium-Fish-Tank-Black-/282708464917 (eller sätt i spänn med filtermattor).

Alternativt dessa: https://www.undertaksbutiken.se/product/ventilationsraster
Klipps med tång till önskad storlek, kilas fast som den är eller med lite filtermattor längs sidorna.

Alternativt en stor bit filtermatta som du trycker ner i karet, som bör vara ca 1cm bredare än vad karet är djup invändigt, så sitter den i spänn där emellan. Dock lär det vara det dyraste alternativet. Jag har använt mig av båda ovanstående alternativ (plexi och ventilationsraster) och det bästa är väl egentligen plexiglaset, om jag skulle välja mellan en av dem.
Själv hade jag valt filtermattan. Dels mycket mindre jobb att få till (även om lödpennan gjorde den andra metoden mycket enklare än den var tidigare!) och framför allt enklare att få att sitta kvar.
Skrivet av djr83
Själv hade jag valt filtermattan. Dels mycket mindre jobb att få till (även om lödpennan gjorde den andra metoden mycket enklare än den var tidigare!) och framför allt enklare att få att sitta kvar.
Mjo, man får väl välja där... Antingen lägga några hundralappar för väldigt lite jobb, eller lägga färre antal hundralappar och lite tid/energi istället. Typ... Sen så kanske det är en fördel om fiskarna inte ser varandra, vilket de kan göra med plastgaller eller plexiglas. Själv löste jag det genom att sandpappra plexit så den blev "frostad".
Tackar bockar och bugar för alla svar.
Sitter och funderar på det du skrev om jesper, kan dock tillverka eget på jobbet, men det är ganska tidskrävande, smarta lösningar är i mitt huvud tidsbesparande!

Bästa akvaristiska hälsningar
Svampus är inte Jesper. Han är mer känd som Jespers bror. Även känd som Hampus.
?
Skrivet av djr83
Svampus är inte Jesper. Han är mer känd som Jespers bror. Även känd som Hampus.
?
Jesper är väl främst känd som "Hampus bror" eller "Foliehatten"... ? Och nej, jag är inte Jesper. Jag är Hampbob.

@Oxen300, bara att välja och vraka! Eller komma på ännu en lösning, och sedan dela med sig av den här. ?
Skrivet av HampusH
Jesper är väl främst känd som "Hampus bror" eller "Foliehatten"... ? Och nej, jag är inte Jesper. Jag är Hampbob.

@Oxen300, bara att välja och vraka! Eller komma på ännu en lösning, och sedan dela med sig av den här. ?
Visst är han det. Men du är ju trots allt mer känd som "Jespers bror" än vad du är känd som "Jesper" ?
Elrör, plastnät för att näta in balkong t.ex och buntband funkar fin fint att använda som avdelare. Har använt den metoden en gång i tiden med två texasciklider som skulle ha ihjäl varandra.
Blanda inte mig i detta ?
Ventilationsraster är det folk använder sig av mest om du kollar på Youtube.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.