Hej
Jag kika runt efter lite channor av de mindre sort och har hittade lite runt om i landet. Nu försöker jag ordnar transport hem till Göteborg och undrar hur länge de kan vara i en frigolit låda.
Resan är jag säkert de klara @STKHM-GBG men undrar om de skulle klara en övernattning eller två i lådan om det behövs.
Räcker det med att syresätter och inte mata?
Räcker en glass burk?
Tack
Simon
När jag hämtade hem min channa marulius så var den i en plastlåda i ca ett dygn, kanske mer. Inga som helst problem.
Fördelen med channor är att dom andas luft så man behöver inte tänka på syre i vattnet.
Syresätta är onödigt eftersom det är channor. De andas atmosfärisk luft, vilket gör dem väldigt tacksamma att frakta.
De kan lätt gå i en friggolåda flera dagar om det är så. Mitt råd är att se till att vattnet inte blir för kall eller för varmt, typ inte under 20c och inte högre än 28c. Hellre lite lägre än lite för varmt dock. Sen så bör man nog byta minst hälften av vattnet en gång per dygn.
Hur stor burk du ska ha är beror ju så klart på hur stora fiskarna är. Ju större burk desto bättre. Mer vattenvolym = mindre risk för att något går snett.