Vårdcentralen

»

Vita bulor

Köpte 6st Luciosoma förra veckan, alla var fina då jag fått hem dom.
Dom simmar på bra och äter väääldigt bra men nu har dom 5 största fått typ vita prickar/bulor längst fram på munnen. (Se bifogad bild, dålig kvalitet men är svårt att fota dom)
Har haft tur och inte haft sjukdomar i mina akvarium tidigare så har noll erfarenhet av sånt.
Först tänkte jag att det kanske blivit av att dom simmat in i glaset, dom spurtar runt rätt mycket då det är matdags och har sett dom köra rakt in i rutan några ggr. Men det börjar se ut mer som nåt som verkligen inte ska vara där.
Jag har 5 pictus, 6 glas abborrar och en black ghost i samma kar och ingen av dom har nån vit prick eller bula.

Nån som har nån idé om vad det kan vara och vad jag ska göra för att få bort det?
Nu är det ju lite svårt att avgöra på bilden, men det är ju inte alldeles ovanligt att fiskar får sår i ansiktet som sedan utvecklas till svamp. Speciellt fiskar som är lite stissiga och ofta kör in i rutan ofta... Mitt "go-to" svar är byt vatten (minst 50% men gärna mer) och salta ca 2-3dl salt / 100 liter vatten. Se om det blir någon skillnad, och oavsett så får du gärna försöka ta bättre bilder eller kanske filma lite (kanske är lättare att fånga det på bild).
Bara vanligt salt då eller ska det vara nåt speciellt?
Skrivet av randomrogge
Bara vanligt salt då eller ska det vara nåt speciellt?
Yes, helt vanligt salt. Jag brukar köpa 25kg säckar på biltema eller granngården.
Skrivet av HampusH
Yes, helt vanligt salt. Jag brukar köpa 25kg säckar på biltema eller granngården.
Jag som just kommit hem och öppnat påsen jag köpte på djuraffären för 299kr när jag ser ditt inlägg! :'(
Blir att köpa nåt billigare nästa gång man behöver salt :)
Det vita har börjat försvinna nu iaf, bara kvar en liten prick på dom 3 största (dom som hade värst innan saltet)
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.