Någon som kört med Jula blästersand? Behöver den sköljas rent innan den ska i karet?
Jag brukar tvätta all sand, det är alltid damm i påsarna. Kan man leva med dimmigt akvarium ngt dygn så är det inte nödvändigt med tvätt, men då kan det bli dimmigt om man själv eller fiskar rotar runt i botten senare.
Vi har det i alla våra kar, mest är det i stora burken där vi har 275kg... all sand har gjorts rent innan.
Behöver och behöver, beror på hur petig man är med dimma. Jag tvättar för det mesta.
Tackar! Då blir d å skölja sand t helgen ?

Skrivet av CizziB
Vi har det i alla våra kar, mest är det i stora burken där vi har 275kg... all sand har gjorts rent innan.
Fy fasen, tvätta 275 kg sand är ett jäkla jobb, gissar på att ni körde sanden i betongblandare eller liknande?

Skrivet av Erik
Fy fasen, tvätta 275 kg sand är ett jäkla jobb, gissar på att ni körde sanden i betongblandare eller liknande?
Det tog några dagar ? Vi tog och satte en ventil i sidan på en stor rejäl plastlåda och sköljde med trädgårdsslangen tills vattnet var klart och sen öppnade ventilen så vatten kunde rinna ut.
Jag hade sand i en plastback, körde ner en slang i det och lät det stå och rinna. :)