Bilder och filmer

»

Eriks akvarium

10/10
Skrivet av Mara
Du sa det ganska bra själv, fengäddorna ligger ju mest och tar det lugnt så skulle nog säga att du har plats för mer fisk, att hänga på ett filter till är aldrig en dum idé.

När du har bottenfisk finns det ju gott om plats i mellan och övre skiktet av akvariet, vill du hålla det något biotopriktigt eller blanda favoriter från olika kontinenter?

Jag slår ett slag för en afrikansk arowana(Heterotis niloticus), har tyvärr aldrig haft den arten själv men sett många filmer på folk som håller dem tillsammans med fengäddor och det ser trevligt ut och de funkar bra ihop. Brukar dyka upp på listorna relativt ofta och är inte farligt dyra om man jämför med övriga arowanor. De är dessutom närmre besläktade med arapaiman än med övriga bentungor men når ju inte den hiskeliga storleken.
Intressant med lite input.. 🤔

Arowana har jag varit sugen på men tänkt att jag har för små burkar. Ska kolla lite på den. Dom får väl inte drop-eye i samma utsträckning som övriga heller vill jag minnas?

Men mer bottenfisk som Lima är inget du skulle rekommendera?

Filter utgörs idag av betongklumpen där jag har siporax, typ 4-5 liter + filtermatta. En pump som går upp till ett droppfilter på 50L med biobollar och såna här keramiska rör som är typ 20 cm långa och 4-5 cm i diameter, och sen kör jag en fx6 också.

Men det kanske behövs kompletteras när det blir fler stora firrar som är glada i mat i burken?
Nu har jag läst på lite 🙂

Känns som att burken är för liten för afrikansk arowana tyvärr. Har inga planer på större burk heller så…

Fler tips tack! 😁
Knäppte ett par bilder, ursäkta dålig kvalitet och spegling från ställningen som står mittemot. Ger kanske en bättre bild en min svamliga beskrivning iaf.

Det är den här belysningen jag har tänd, gillar det mer dunkla ljuset i den här burken.
Planer och planer, med en afrowana har du ju plötsligt en ursäkt att behöva bygga större? :-)

Låter som att du har väl tilltagen filtrering redan så där behöver du nog inte lägga mer krut även om du tillsätter mer invånare. Däremot kan det vara en idé att titta på att byta ut den ljusa sanden mot en något mörkare mer rödaktig typ. Fengäddor får bättre kontrast och färger av detta.

Kan inte svara på om Lima går ihop med fengäddor men visst kan du ha mer bottenfisk. Menade mer på att karet kan upplevas som tomt med mestadels passiva bottenfiskar. Något som tillför lite aktivitet och/eller färg i de övre skikten kanske inte hade varit fel?
Yes har koll på sanden men tycker än så länge att färgerna håller bra. Tänker att det kompenseras av relativt svag belysning kanske?

Mjo något som håller till i övre delen av akvariumet kanske inte vore så dumt.. Lite trist att burken är så pass liten men kan inte bygga större, bor på 9:onde våningen i lägenhet 😉 2 meter är max vad som går in i hissen och sen är det lite oklart hur mycket man vågar lasta på golvet innan grannarna tre trappor ner lite oväntat får se mina fiskar komma ner genom taket 😂

Titt ut! 😁
Byggt ihop en ställning idag, den kommer vara det enda som finns kvar i Stockholm om ryssen skickar en atombomb.
Överst ska jag ha ett 300L 125x60x40, under det ett 250L 100x62x40
Underst blir det två skåp, man får aldrig tillräckligt med förvaring för alla prylar man har. Har hela vinden full med akvariegrejer, hittar alltid något man glömt bort att man hade när man är där och gräver. Ändå köper man nytt hela tiden..

Blir inget nytt i fiskväg, ska flytta runt på lite fisk jag redan har.
Filmat lite, var längesen 😁 Blev dock dåligt ljud tyvärr..

https://youtu.be/-Ks6agZpUXU
Skrivet av Erik

Har kollat videon nu, är imponerad! Gillar verkligen det första karet! Det andra karet, - är det fiskar från Madagaskar eller?
Skrivet av Sydamerika
Har kollat videon nu, är imponerad! Gillar verkligen det första karet! Det andra karet, - är det fiskar från Madagaskar eller?
Tack, hoppas att det växer!

Japp det är Paretroplus Menarambo i burk nr 2
Skrivet av Erik

Kul att se dina projekt, ser fram emot en uppdatering när asiatican bott in sig och växterna kommit igång i alla karen.
Var och hämtade en P. Ornatipinnis med bra storlek (~40 cm ) i Eskilstuna idag. Har ju bara mindre ornatipinnis på uppväxt sen tidigare så det var intressant att se hur pass mycket bättre upperjaws verkar vara som simmare. Väldigt mycket smidigare än mina endli som mest plöjer fram och slumpartat hamnar någonstans där dom kan ligga och glo ett par timmar (eller dygn) 😂

Ska bli kul att se hur det här artar sig 👍

Skrivet av Erik
Var och hämtade en P. Ornatipinnis med bra storlek (~40 cm ) i Eskilstuna idag. Har ju bara mindre ornatipinnis på uppväxt sen tidigare så det var intressant att se hur pass mycket bättre upperjaws verkar vara som simmare. Väldigt mycket smidigare än mina endli som mest plöjer fram och slumpartat hamnar någonstans där dom kan ligga och glo ett par timmar (eller dygn) 😂

Ornatipinnis är en sjukt trevlig art i min erfarenhet. Inte allt för bevandrad bland polypterus. Men skulle vilja påstå att dom ornates jag hämtade hos CizziB för nått år sen var väldigt aktiva av sig iaf.
Upperjaws letar ju mat på helt annat vis.

Har själv alltid föredragit upperjaws just pga av detta.
Utan att ha ägt en själv så har har jag för mig att P.bichir ska rätt aktiv. Den kostar ju lite mer än "dom vanliga" tyvärr.

HampusH ägde en ett par år. Tror han har en i butiken med faktiskt.
Skrivet av TobiasKing
Ornatipinnis är en sjukt trevlig art i min erfarenhet. Inte allt för bevandrad bland polypterus. Men skulle vilja påstå att dom ornates jag hämtade hos CizziB för nått år sen var väldigt aktiva av sig iaf.
Jo jag har förstått att upperjaws är mer aktiva, att dom aktivt söker föda till skillnad från lower jaws som i princip ligger och väntar på att ett byte ska simma in i käften på dom.

Jag har ju fler arter upperjaws men allt är smått än så länge så har inte sett skillnaden i beteende förrän nu, och då har jag bara kollat på den nya firren i typ 30 minuter än så länge så vi får väl se hur den beter sig när den bott in sig. Men man ser en klar skillnad i sättet dom rör på sig iaf.
Skrivet av Erik

Tummen upp för Ornatipinnis! Rätt aktiva och jagar på duktigt vid matning till skillnad från lowerjaws.
Håller ett gäng arter och Ornaten är definitivt den mest rovgiriga av dom (tillsammans med en ytjagande endlicheri)
Tror inte du blir besviken 😀
Skrivet av Erik

Akvariestöket hör till... Som jing och jang. Stök utanför karen, fina grejer i karen! 😀

Instämmer med fengäddspekulationerna. Upperjaws är mer aktiva, troligtvis pga att de är mer "aktiva jägare" (ögonen på sidan/framåt för att kunna leta efter byten). Lowerjaws är troligtvis bakhållsjägare (ögon riktade uppåt, i väntan på ett byte som simmar förbi). Bichir bichir är en av de lowerjaws som är lite mer aktiva. Men lite som endlicheri. De ligger mest och jäser, men är ändå ute och röjer ibland. Till skillnad från en del lapradei och framför allt ansorgii, som man liksom måste veva igång för att de ska vara uppvärmda till nästa morgon. 😅

För övrigt gillar jag klippen starkt. Fortsätt gärna med det när du känner för det... Som ett fredagsklipp ju! 🤓
Min PBB är inte jätteaktiv, ungefär som mina P. congicus.
Den är dock bara 20-25cm cm, kanske blir piggare när den vuxit till sig lite.

Trevligt med ett klipp, kul att kolla på!
10/10
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.