Kul med tjötvideo! Gött att det bara dyker upp fler o fler kar, man tror att det va nog alla men nejdå, här kom ännu ett haha!
Gillade färgen på afrikanerna i det nästa sista karet:)
Haha ja och jag glömde till och med ett som står i hallen. Det är inte mycket att se ändå och är tänkt att avvecklas.
Funderar på att filma lite mer om varje burk, teknik osv om det finns ngt intresse trots att det inte är så mycket rovfisk?
Instämmer, riktigt härligt klipp! Nu är ju inte jag särskilt intresserad av just afrikanska ciklider, men dina kar och ställningar ser grymt snygga ut. Riktigt stilrent, och helt i min smak. Hade absolut vart intressant med klipp kring karen och tekniken.

Skrivet av HampusH
Instämmer, riktigt härligt klipp! Nu är ju inte jag särskilt intresserad av just afrikanska ciklider, men dina kar och ställningar ser grymt snygga ut. Riktigt stilrent, och helt i min smak. Hade absolut vart intressant med klipp kring karen och tekniken.
Du har ju afrikanska ciklider själv, om du inte är intresserad av dom så kommer jag ner i helgen och hämtar dom ?
Haha jag fattar att du inte är intresserad av rikt-lake cikliderna, kunde inte låta bli..
Kul, jag ska knåpa ihop lite om teknik osv i framtida klipp!

Skrivet av Erik
Du har ju afrikanska ciklider själv, om du inte är intresserad av dom så kommer jag ner i helgen och hämtar dom ?
Haha jag fattar att du inte är intresserad av rikt-lake cikliderna, kunde inte låta bli..
Kul, jag ska knåpa ihop lite om teknik osv i framtida klipp!
Haha, jag pratar så klart om "vindrutetorkare" till ciklider... ? De där från sjöarna som sagt. Även om det faktiskt finns en hel del arter jag faktiskt hade kunnat tänka mig att hålla (speciellt efter vissa föredrag på akvariehelgen för några dagar sedan).
Ja men gör det! Även lite info kring själva akvarierna och ställningarna vore nice. Helglas, svart silikon och svart alluminium / stålställning är min kopp av te. ?

Skrivet av Erik
Filmade lite här hemma idag, har ju blivit lite inspirerad av er andra som lägger upp trevliga klipp. Blev inte så bra pga dagsljuset men va fan, får bli fler någon annan gång. Fiskarna är väl inte så intressanta på det här forumet kanske men det kanske kan roa någon vilsen själ.. ?
https://youtu.be/LCrepTU6_Q0
Mycket trevligt. Vi är alla dumma i huvudet här ?

Skrivet av faltaren
Mycket trevligt. Vi är alla dumma i huvudet här ?
Hahaha, tänkte lite samma.. Kände igen mig i det där.
Ja va fan jag vill inte ens ha ancistrus och nu har jag galet mycket yngel i ett akvarium på golvet i vardagsrummet, ett akvarium som jag inte vill ha ens ? Det är någon form av missbruksbeteende..

Skrivet av Erik
Hmm vad är det för några? ?

Skrivet av faltaren
Hmm vad är det för några? ?
Det är Etroplus Canarensis ?
Vad kul! Lite synd dock att du inte fick så många som du ville beställt, hehe.. Grossister i ett nötskal, i guess. ?
Väldigt lika mina Paretroplus (som man kan ana av namnet), inte bara till utseendet men i beteendet. Paretroplus simmar runt överallt hela tiden, och är väldigt nyfikna. Och när de letar käk så skakar de huvudet fram och tillbaka i sidled, för att röra upp sanden som en liten grop, sedan plockar de de eventuella bytena som dyker upp.
Hoppas du får tag i fler i alla fall! Hade jag inte haft mina Paretroplus så hade jag nog velat ha en grupp av den där, alternativt någon annan Etroplus art. Vill du avslöja vad du fick betala för dem? ?
Nja det var nog mer en miss från dom som hämtar fisken hos grossisten. Butiken jag beställde av var väldigt tydliga med minsta antal (säkert därför jag inte fick några vid beställningen två veckor tidigare) men det blev någon miss mellan grossisten och upphämtaren.
Ja dom har vissa likheter, men dina blir ju bra mycket större ?
Dom kostar runt 500:-/styck i den här storleken 4-5 cm. Jag fick dock en bra rabatt på dom här eftersom jag sagt ett minsta antal firrar. Jag hoppas att dom dyker upp igen snart för dom gör sig bättre i en lite större grupp. Vad jag har kunnat läsa mig fram till bör man ha runt åtta stycken men minst sex. Nu tycker jag inte att jag ser några tendenser till att dom är skygga eller så men jag kan tänka mig att det kan bli en hackkyckling när dom är så få. Bara att hålla utkik på listorna och se till att ha cash på kontot ?

Skrivet av Erik
Galet snygga! Antar med att minsta antal baseras på aggression snarare än trygghet. Mina Paretroplus maculatus blev rätt elaka mot varandra då dom växte till sig lite.
Riktig ”villhöver” känsla över dom där!!

Skrivet av Jozi
Galet snygga! Antar med att minsta antal baseras på aggression snarare än trygghet. Mina Paretroplus maculatus blev rätt elaka mot varandra då dom växte till sig lite.
Riktig ”villhöver” känsla över dom där!!
Ja dom är riktigt snygga! Ja det är därför man ska ha fler, finns risk för att dom mindre/icke dominanta får pisk.
Malawicyklister är rätt ovanliga här på forumet och gött med tjötfilm.
Funderar själv på att starta upp ett malawikar i lokalen. Var ju en miljon år sen jag ägde malawi. Gillar trewavasae men funderar på släktingen fuelleborni. Men vi får se, blir säkert inget malawikar i slutändan. ?

Skrivet av Lutt
Malawicyklister är rätt ovanliga här på forumet och gött med tjötfilm.
Funderar själv på att starta upp ett malawikar i lokalen. Var ju en miljon år sen jag ägde malawi. Gillar trewavasae men funderar på släktingen fuelleborni. Men vi får se, blir säkert inget malawikar i slutändan. ?
Det är ju kul att hålla lite olika typer av fiskar tycker jag, alla har sin charm. Fuelleborni är fräna, trewavasae på anabola typ ? En grupp Fuelleborni Katale MC, riktigt snyggt! Men man måste ju prioritera dom fiskarna man gillar mest, finns ju trots allt en gräns för hur många burkar man har plats med och orkar med att sköta. Lite lättare när man har lokal så man kan fixa med automatiska vb osv men finns ju en begränsning även där.

Skrivet av Erik
Lägger upp ett klipp på min 840 litersburk med lite info om teknik osv. Ljuset ser riktigt skumt ut, jag filmar med I-pad och via en app som heter aquarium cam vilken jag INTE rekommenderar ?
Lägger upp lite bilder (i blandad oordning) också från bygget.
https://youtu.be/QVjb8TfrtRM
Droppfiltret helt tyst? Hur är ljudnivån på gyren? Fint tomt kar annars ?