Bilder och filmer

»

randomrogges källare

en liten film på dom enda invånarna i källaren än så länge
https://www.youtube.com/watch?v=RouRMvKo0PE
Bra fart på de där! Vilken art av glasabborre är det?
Ja pictusarna har riktigt bra fart, iaf då det är mat på gång!
Parambassis wolffii enligt fisklistan. Finns det flera olika arter av dom?
Skrivet av randomrogge
Skrivet av randomrogge
Haha, ja det ser ju så ut. Pictus är härliga.

Ja men visst finns det! Se djr83's länk. Det finns massor. Jag köpte vad som såldes som P. gulliveri, vilket lätt är den grymmaste (enligt mig) arten inom släktet. Men tyvärr verkar det vara Ambassis macleayi, vilket är en nära släkting. Trevliga de också, ganska lika till utseende och beteende. Men tyvärr blir de inte så stora... P. wolffii stämmer nog, de är inte dumma de heller. ?
Ja jag kollade igenom listan där, fanns rätt många :)
Satt och kollade igenom listan på zoopet.se och hittade wolffi, verkade bli rätt bra storlek och dom ser riktigt bra ut när man kommer nära så man ser mönstret på dom. Skulle bara fått lite storlek på dom nu men har inte haft dom så länge än.
Pictus malarna har fått riktigt fina mönster nu när dom är bekväma i karet. I affären var dom helt bleka. Ska försöka filma eller ta lite bättre bilder, lättare sagt än gjort bara :/
Skrivet av randomrogge
Ja jag kollade igenom listan där, fanns rätt många :)
Satt och kollade igenom listan på zoopet.se och hittade wolffi, verkade bli rätt bra storlek och dom ser riktigt bra ut när man kommer nära så man ser mönstret på dom. Skulle bara fått lite storlek på dom nu men har inte haft dom så länge än.
Pictus malarna har fått riktigt fina mönster nu när dom är bekväma i karet. I affären var dom helt bleka. Ska försöka filma eller ta lite bättre bilder, lättare sagt än gjort bara :/
Mm, P. wolffii var jag sugen på ett tag som ett substitut för P. gulliveri, men jag höll mig, hehe. Blev alldeles till mig när jag hittade P. gulliveri sen, lite störande att det visade sig vara ett helt annat släkte dock.

Matning ger färdighet, som man brukar säga... Tid, bra vatten och bra käk så blir de i härlig storlek. Och ja, haha, jag kan förstå att pictus inte är lätta att fotografera. Bättre att filma dem, haha. Borde ju se riktigt grymt ut med slowmotion...
Skrivet av randomrogge
en liten film på dom enda invånarna i källaren än så länge
https://www.youtube.com/watch?v=RouRMvKo0PE
Hur ser källaren ut? Vill ju veta planerna ;)
Ska lägga upp lite bilder, är så stökigt i rummet just nu :/
Har just fått igång ett av mina 200l akvarium så ska hitta nåt roligt att stoppa ner där. Sen har jag ett till 200 och ett 100l som ska igång också, vet bara inte vad jag vill ha i dom och har inte filter för att köra allt just nu :)
Nyaste tillskottet till källaren, dom är lite större än vad jag trodde att dom skulle vara.
https://www.youtube.com/watch?v=NBEknAXDYB0
Två bilder på min lilla mancave/akvarierum.
Ska bygga om ställningen som 200l akvariet står på så jag rymmer båda mina 200l.
Mitt 100l ska upp på skrivbordet brevid datorn är det tänkt.

Framtida planer är att ta över gillestugan, får se vad tjejen tycker om det :/
Skrivet av randomrogge
Ska bygga om ställningen som 200l akvariet står på så jag rymmer båda mina 200l.

Gött. Haha du får muta ?
Skrivet av randomrogge

En strategi är att smyga in ett nytt akvarium lite då och då och i samband med detta göra sig av med möbler som är i vägen för att slutligen enbart ha akvarium i rummet. Eventuellt kan någon form av sittmöbel lämnas kvar så att man kan njuta av sin erövring under lite bekväma förhållanden. ??
Skrivet av Erik
En strategi är att smyga in ett nytt akvarium lite då och då och i samband med detta göra sig av med möbler som är i vägen för att slutligen enbart ha akvarium i rummet. Eventuellt kan någon form av sittmöbel lämnas kvar så att man kan njuta av sin erövring under lite bekväma förhållanden. ??
Haha känns ju långsiktig..
Skrivet av Erik
Våran gillestuga är inte möblerad, fungerar mest som förråd/kartongrum.
Kan nog ta det som akvarierum bara jag rensar ur det.
Sen får jag ha källaren rätt mycket i fred då tjejen är sjukt rädd för spindlar :D
Kull att se! Lycka till med framtida akvariekällare.. ??

De där Luciosoma var riktigt schyssta! Uppdatera gärna allt eftersom de växer.
Skrivet av HampusH
Kull att se! Lycka till med framtida akvariekällare.. ??

De där Luciosoma var riktigt schyssta! Uppdatera gärna allt eftersom de växer.
Ska komma med bilder allt eftersom.
Verkar inte vara Luciosoma spilopleura jag fick då jag beställde, mönstret på dom stämmer mer överens med Luciosoma setigerum.
Gör absolut inget då seriouslyfish.com menar att setigerum blir större än spilopleura :)

Skrivet av randomrogge
Ska komma med bilder allt eftersom.
Verkar inte vara Luciosoma spilopleura jag fick då jag beställde, mönstret på dom stämmer mer överens med Luciosoma setigerum.
Gör absolut inget då seriouslyfish.com menar att setigerum blir större än spilopleura :)

Hmm, intressant! Att de blir lite större är ju kul ja. ?? Undrar om det inte är L. setigerum som det finns typ ett enstaka exemplar utav på Zoomässan i Kungsbacka... De har ett kar med tre st fiskar som, om jag minns rätt, var någon sorts bifångst. Har för mig att alla tre är olika fiskar, eller åtminstone två olika arter, men två exemplar av den ena arten och ett exemplar av den andra... De har i alla fall gått där väldigt länge, och jag tror samtliga fiskar i det karet är 20cm+ typ.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.