sf_other

»

Säsonger

1/3
Har som ni vet dragit igång mitt stora kar. Tänkte jag skulle ha säsonger i det. Bra för fiskarna tänker jag men även för ekonomin ?. Tänker 27 grader när det är varmt och ca 22-23 när det är kallt. Sen anpassar jag sakta mellan temperaturerna. Har rockor, cichlor, hoplachus, panaque cochliodon. Ska väl inte vara några konstigheter?
Har för mig att tropiska fiskar har svårt med temp under 25grader. Smårockor vill ha 27+ för att må fint. 22- 23grader tror jag blir för lite om det blir ett par månader.
Skrivet av Päran
Har för mig att tropiska fiskar har svårt med temp under 25grader. Smårockor vill ha 27+ för att må fint. 22- 23grader tror jag blir för lite om det blir ett par månader.
De är rätt stora ?. Alla är hyfsad size i karet. Tror du det kan skada dem?
Jag har haft mina rockor i typ 22 grader och jag märkte ingen skillnad, men det var ju ingen längre tid. En vecka kanske. Hade inte upptäckt att doppvärmaren hade gått sönder.
Däremot känns det väl dumt att låta fiskar gå kallt som inte ska ha det kallt.
Jag tror det kommer vara problemfritt...
Dessutom en bra idé.
Lägre än 22-24 är nog dumt gå med rockorna, men även där tror jag nog vi generellt är väl nojiga.
Skrivet av Jozi
Jag tror det kommer vara problemfritt...
Dessutom en bra idé.
Lägre än 22-24 är nog dumt gå med rockorna, men även där tror jag nog vi generellt är väl nojiga.
Ja lägre tänker jag inte gå. Tänkte 28-24 först med. För att variera lite. Även i Amazonas är det säsong ju. Sen klart det är ett stort område och varierar mellan regionerna.
Skrivet av djr83
Jag har haft mina rockor i typ 22 grader och jag märkte ingen skillnad, men det var ju ingen längre tid. En vecka kanske. Hade inte upptäckt att doppvärmaren hade gått sönder.
Däremot känns det väl dumt att låta fiskar gå kallt som inte ska ha det kallt.
Ok. Ja kallt är relativt ?. Men ja jag kommer pröva mig fram. Sänka en grad med någon månads mellanrum
En annan med vatten temp https://opefe.com/waterchem.html
Fishbase.org säger 20-25 för leopoldi. http://www.fishbase.org/summary/53766
Intressant grej! Jag tror lätt att det kan vara en bra idé. Allt som lik är deras naturliga habitat borde ju vara bra. Men jag instämmer nog med att det inte bör gå för långt ner... Kanske 28C - 23C hade vart lagom. Det tror jag de flesta fiskarna klarar utan konstigheter, så länge det är liknande i deras naturliga habitat.

På tal om det här så kan du även inkludera en annan aspekt på det hela. Nämligen maten! Zoea på Akvariehelgen snackade om "nutrition for healthy fish" och att det inte bara spelar roll vad för sorts foder som är passande. Alltså beroende på om de är herbivorer, omnivorer eller carnivorer. Men maten skiljer sig även från när fisken är yngel, könsmogen och gammal samt under säsongerna, eftersom det för vissa fiskar finns olika sorters föda tillgänglig! Skulle kunna tänka mig att t.ex. fiskar som lever på ställen där skogspartier svämmar över under vissa perioder kanske äter mer insekter och sådant under den perioden, och liknande. Låter ganska självklart egentligen men det är inget jag själv tänkt på särskilt mycket..
Skrivet av HampusH
Intressant grej! Jag tror lätt att det kan vara en bra idé. Allt som lik är deras naturliga habitat borde ju vara bra. Men jag instämmer nog med att det inte bör gå för långt ner... Kanske 28C - 23C hade vart lagom. Det tror jag de flesta fiskarna klarar utan konstigheter, så länge det är liknande i deras naturliga habitat.

På tal om det här så kan du även inkludera en annan aspekt på det hela. Nämligen maten! Zoea på Akvariehelgen snackade om "nutrition for healthy fish" och att det inte bara spelar roll vad för sorts foder som är passande. Alltså beroende på om de är herbivorer, omnivorer eller carnivorer. Men maten skiljer sig även från när fisken är yngel, könsmogen och gammal samt under säsongerna, eftersom det för vissa fiskar finns olika sorters föda tillgänglig! Skulle kunna tänka mig att t.ex. fiskar som lever på ställen där skogspartier svämmar över under vissa perioder kanske äter mer insekter och sådant under den perioden, och liknande. Låter ganska självklart egentligen men det är inget jag själv tänkt på särskilt mycket..
Sant sant. Svårt att veta exakt vad de äter dock. Även svältperioder.
Skrivet av faltaren
Har som ni vet dragit igång mitt stora kar. Tänkte jag skulle ha säsonger i det. Bra för fiskarna tänker jag men även för ekonomin ?. Tänker 27 grader när det är varmt och ca 22-23 när det är kallt. Sen anpassar jag sakta mellan temperaturerna. Har rockor, cichlor, hoplachus, panaque cochliodon. Ska väl inte vara några konstigheter?
Jag haf kört 19 grader på mina tropiska i några dagar....från 27...
Av misstag...Hoplarcus, geos ,114,190,Lima.
Det gick ju bra, men rekommenderas inte riktigt ,dom var lite slöa...
Kör controller idag.
Skrivet av BSE
Jag haf kört 19 grader på mina tropiska i några dagar....från 27...
Av misstag...Hoplarcus, geos ,114,190,Lima.
Det gick ju bra, men rekommenderas inte riktigt ,dom var lite slöa...
Kör controller idag.
Bra det isf. Då borde ju 23-24 funka några månader ?
Kör vidare på detta. Nere på 25c nu. Sänker en grad i månaden. Alla nöjda än så länge. Tänker att jag går ner till 24. Kanske 23. Då blir det 3 månader under 26 och resten över.
24c nu. Alla äter och är glada. Tänkte ner till 23 någon vecka sen uppåt igen.
Skrivet av faltaren
24c nu. Alla äter och är glada. Tänkte ner till 23 någon vecka sen uppåt igen.
Hmm, jag skruvar nog ner mitt lite nu med, ligger på 26 men kanske borde ta ner det mot dina siffror.
Skrivet av Jozi
Hmm, jag skruvar nog ner mitt lite nu med, ligger på 26 men kanske borde ta ner det mot dina siffror.
Ja why not. Har kört 1c i månaden. Måste hålla koll så de äter och är pigga. Speciellt pigge ?. Bra för elräkningen med nu på vintern... Kör även säsong på ljuset. 80% i lågsäsong jämfört med det jag ställt in.
Jag hade alla fiskar i väldigt kall temp i garaget, 20-21 under säkert ett par månader på slutet. Märkte ingen större skillnad på dom.
En dag blev det strömavbrott och då gick det ner till 15,6 och det gillade inte eldålen, då blev han stel som en pinne. Men övriga märkte jag inget på. Så fort det blev varmare så återhämtade sig eldålen också.

Jag har tänkt köra lite kallare än vanligt inne nu, dels för att det inte ska bli så varmt i hela huset och dels för att minimera avdunstningen. Tänkte nog prova 23-24.
Startat en trend ?. Tror dock inte de mår bra av det om man har det alltid. Tropiska arter då
1/3
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.