Channor

»

Problem med Channa Fireback?

Jag flyttade min Channa i påskhelgen och nu har jag lite bättre uppsikt över den då jag har kontor hemma och akvariet precis bredvid skrivbordet. Hur som helst, det verkar som om att det är något problem med simblåsan. Känns som att den har svårt att hålla balansen och ligger ofta lite halvt på sidan och ofta med halva kroppen vinklad mot ytan, typ som att det sitter en kork i stjärtfenan. Jag har sett detta förut men tänkt att det var bara det ögonblicket för jag har ju sett den simma och då har det sett normalt ut den korta stunden. Nu när jag som sagt ser den hela tiden börjar jag känna att det är något som inte stämmer. Knäppte några bilder. Ni som har större erfarenhet av channor, är det normalt beteende?
Hm, channor får temporärt problem med balansen när dom äter riktigt mycket, vilket du säkert sett. Pga att dom använder sin "lunga" lite som andra fiskar använder sin simblåsa. Mycket mat = mindre lunga. Dom brukar korrigera det rätt omgående.

Men det är här något annat. Går du upp och tar luft som vanligt?
Äter den?
Skrivet av Erik
Jag flyttade min Channa i påskhelgen och nu har jag lite bättre uppsikt över den då jag har kontor hemma och akvariet precis bredvid skrivbordet. Hur som helst, det verkar som om att det är något problem med simblåsan. Känns som att den har svårt att hålla balansen och ligger ofta lite halvt på sidan och ofta med halva kroppen vinklad mot ytan, typ som att det sitter en kork i stjärtfenan. Jag har sett detta förut men tänkt att det var bara det ögonblicket för jag har ju sett den simma och då har det sett normalt ut den korta stunden. Nu när jag som sagt ser den hela tiden börjar jag känna att det är något som inte stämmer. Knäppte några bilder. Ni som har större erfarenhet av channor, är det normalt beteende?
Nej detta är inte normal betende
Hur länge har den varit så?
Nu har den inte käkat sen flytten, men det är inte helt ovanligt att den är ointresserad av mat ett par dagar. Den har aldrig varit speciellt på vid matning faktiskt och jag har ändå haft den i typ tre år. Nu ser den riktigt sliten ut, verkar inte riktigt ha koll på var den är. Den går upp och tar luft iaf. Kan man göra något, eller är det kniven som gäller?

Jag skulle nog säga att den varit så här i säkert 6 månader fast nu efter flytten har det förvärrats ordentligt.

Fan också! Mina barns favvofirre och den personligaste av alla firrar jag har... ?
Den där betende har jag sätt någon innan men oftast är dom döda dagen efter dock aldrig på en channa att den här varit så i över 6månader är väldigt märkligt jag har själv ett Channa fireback par med yngel på gång igen och jag håller med dig just fireback som simmar hos mig nu har en egen personlighet som mitt förra lekpar inte hade
@svampus kanse vet vad som har hänt ?
Skrivet av Erik
Nu har den inte käkat sen flytten, men det är inte helt ovanligt att den är ointresserad av mat ett par dagar. Den har aldrig varit speciellt på vid matning faktiskt och jag har ändå haft den i typ tre år. Nu ser den riktigt sliten ut, verkar inte riktigt ha koll på var den är. Den går upp och tar luft iaf. Kan man göra något, eller är det kniven som gäller?

Jag skulle nog säga att den varit så här i säkert 6 månader fast nu efter flytten har det förvärrats ordentligt.

Fan också! Mina barns favvofirre och den personligaste av alla firrar jag har... ?
Låter inget vidare faktiskt.

Samtidigt så läker channor de mest makabra skador ibland. Låt den vara, mata inte, ha tänt så lite som möjligt, undvik stress.

Fiskar växer onekligen på en ?
Nu gjorde jag ett 25% vattenbyte, känns lite fel när det gäller Channa men känns inte som att jag har så mycket att förlora tyvärr. Ser inget bra ut. Släckte belysningen också så att den känner sig lite tryggare, om det nu kan göra någon skillnad i det här läget.

Jag känner mig ju onekligen lite dum som inte har reagerat tidigare men det är min första Channa och jag antog att dom beter sig lite annorlunda mot andra firrar. Och det gör dom ju men kanske inte på det här sättet. Det här med att stjärtfenan (halva fisken) har dragits upp mot ytan har som sagt pågått i minst sex månader. Jag har tyckt att det sett fel ut men samtidigt har den käkat och sett bra ut i allmänhet.

Tror inte att den fixar natten tyvärr ?
Still alive! Ser dock ingen förbättring, men det hade ju varit ett mirakel. Frågan är ju om man ska avsluta lidandet, klarar inte av att se djur som mår dåligt när det inte finns något uppenbart sätt att kunna förbättra situationen utan det mer är att ”vänta och se”..
Det där ser som nämnt ut som problem med simblåsan. Fiskar kan klara sig bra länge, trots problem med sin simblåsa. Jag antar att det är olika grader av skada fiskarna kan få. Ibland har de bara lite problem med balansen eller att hålla sig flytande / sjunkande. Och ibland är det så illa att de inte kan simma för fem öre och dör kort där efter... Jag misstänker även att saker som flytt och andra större förändringar kan orsaka ännu mer komplikationer för fiskar som redan har en nedsatt simblåsa.

Jag hade t.ex. en nilabborre en gång som fick problem med simblåsan vid 10cm storlek. Den hade ett omvänt problem, dvs. att den sjönk som en sten istället för att flyta. Den fortsatte äta och leva som vanligt i flera veckor, om inte t.o.m månader. Men sedan vid en flytt så dog den.

Ett annat exempel är min AT (Datnioides polota) som dog nyligen. Den fick uppenbara problem med att hålla balansen och kunde inte hålla sig upprätt samt flöt till viss del. Men den andades och såg ändå ok ut i övrigt. Levde i flera dagar i karantän, men utan bättring... Så där blev det avlivning.

Vänta och se lite till, om du inte tycker den ser ut att verkligen lida redan nu. Blir det inte bättre inom några dagar så skulle jag nog rekommendera avlivning, tyvärr.
Blir fan inte riktigt klok på det här. Fisken lever än, den har varken blivit bättre eller sämre. Ibland ser det ut som att den ska dö vilken sekund som helst, sen helt plötsligt simmar den runt ett varv för att sen lägga sig på sidan bakom en sten och se halvdöd ut igen. Det ser helt klart ut att vara något fel som inte kommer att redas upp av sig själv så att säga. Det ser heller inte ut att vara något fel som går att åtgärda.

Jag vet vad jag måste göra, det är bara det att det tar emot som fan..
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.