Hej!
Har byggt ett kar på 1450 liter c:a, inv mått är 181*161*50 cm. Bottenyta på 2,9 m2.
Vill ha tips på fiskbesättning. Är inne på rovmalawi än så länge, men vore kul m f-gars och rockor kanske... Bomba mej m tips och idéer ?

Skrivet av Ravenskog
Hej!
Har byggt ett kar på 1450 liter c:a, inv mått är 181*161*50 cm. Bottenyta på 2,9 m2.
Vill ha tips på fiskbesättning. Är inne på rovmalawi än så länge, men vore kul m f-gars och rockor kanske... Bomba mej m tips och idéer ?
Malawi.. Blä. Hmm jag gillar cichlor mer och mer. Kelberi tex
Allt som har ciklid i namnet går bort i en gäspning, men annars är du ju redan inne på rätt spår: gars och rockor. Vet inte om jag behöver komma med så många förslag då?
Nån Florida gar och kanske nån Dat eller ett mindre stim skivtetror som frisimmande och sen använda den stora bottenytan till nån rocka och lite Lmalar.
Malawi gör sig mycket bättre i ett kar som är 200 långt och 60-80 brett eller något ;)
Tack för era tips ?. Gars är bestämt iaf, sugen på rockor oxå och kelberi har man ju dreglat över förut.. Lite bilder på karen jag gjort i vinter. Och mina f1 abborrar?

Skrivet av Ravenskog
Tack för era tips ?. Gars är bestämt iaf, sugen på rockor oxå och kelberi har man ju dreglat över förut.. Lite bilder på karen jag gjort i vinter. Och mina f1 abborrar?
Snyggt!!!
F1 perch...berätta mer! ?
Fick lek i en liten sump-hink från Biltema som hängde i trädgårdsdammen. Är snart 3 år, ville inte flytta dom för tidigt då de lätt stressas som små (va 15st från början, nu 5 kvar).

Skrivet av Ravenskog
Grymt snyggt och bra beslut!! Har du en trädgårdsdamm kan du ju ha garsläpp på våren! Jag har mina ute i dammen hela somrarna och tar in dom då temperaturen närmar sig ensiffrigt. (Bor i luleå) funkar utan förluster i flera år!!
Riktigt schyssta kar, och snygg ställning! Riktigt coolt med avkomma på abborrar. Har du fler bilder på dem eller föräldrarna?

Skrivet av Jozi
Grymt snyggt och bra beslut!! Har du en trädgårdsdamm kan du ju ha garsläpp på våren! Jag har mina ute i dammen hela somrarna och tar in dom då temperaturen närmar sig ensiffrigt. (Bor i luleå) funkar utan förluster i flera år!!
Har du floridas som klarar så låg temperatur?

Skrivet av HampusH
Riktigt schyssta kar, och snygg ställning! Riktigt coolt med avkomma på abborrar. Har du fler bilder på dem eller föräldrarna?
Dåligt m bilder än, föräldrarna blev väl rtc-mat..
Vet någon om d ligger nån butik i Värmland eller angränsande län som kan beställa direkt från Glaser?

Skrivet av Ravenskog
Japp, det gör alla floridas, det går ju inte över en natt och dom är väl inte superörliga vid 7 grader som dom fått uppleva här, men inga problem med vare sig sjukdomar eller annat. Odessabarber, tilapia, australoheros faceatus, gymnogheophagus balzanii och endlers har funkat utmärkt med!

Skrivet av Ravenskog
Vet någon om d ligger nån butik i Värmland eller angränsande län som kan beställa direkt från Glaser?
Har ingen koll på värmlands butiker. Men vet att en kille från kristinehamn beställde fisk hos min lfs här i köping just pga hantar hem ifrån glaser och alex tropical.

Skrivet av Ravenskog
Många gars klarar väldigt kallt. Ska inte säga helt säkert, men nån art har jag för mig klarar ner till några få plusgrader.

Skrivet av djr83
Många gars klarar väldigt kallt. Ska inte säga helt säkert, men nån art har jag för mig klarar ner till några få plusgrader.
Borde inte a-gar klara rätt låga temperaturer med tanke på att den finns i vilt tillstånd från ohio via illinois ner till florida där de kan förekomma rätt stora klimatförändingar. Den är även påträffad så pass nordligt som iowa.

Skrivet av TobiasKing
Borde inte a-gar klara rätt låga temperaturer med tanke på att den finns i vilt tillstånd från ohio via illinois ner till florida där de kan förekomma rätt stora klimatförändingar. Den är även påträffad så pass nordligt som iowa.
Jo jag har för mig det. Vårt artregistret säger 24 eller nått sånt, så jag vågar inte säga emot för jag kommer inte ihåg var jag har läst något annat, men jag tror att du har rätt.