Filtrering och vattenkemi
»Problem med Eheim 2080.
1/3
Jag har ett problem, som gör mig väldigt frustrerad och förbannad. Köpte ett nytt 2080 i höstas, (ja, den stora tunnan), och dessvärre gjorde jag inte köpet i butik, så att jag kan gå tillbaka med det. Problemet är att effekten avtar till i princip 5-10 %, några veckor efter rengöring. Direkt efter rengöring är det bra effekt, men redan efter några dagar avtar det, för att sedan i princip bara droppa ur utblåset efter ytterligare några veckor. Vad kan jag göra? Får rysningar av tristess när jag tänker på att paketera in det stora aset och krångla med att skicka iväg det till nätbutiken jag köpte det från. Vad kan man göra istället? Har öppnat och kollat impellern och ser inga konstigheter - och det går ju bevisligen direkt när det är rengjort. Kan tillägga att det inte är det minsta skitigt när effekten börjar avta. I korgarna har jag makaroner och filtervadd, inget annat.
Inga rockningar
Jag har ett problem, som gör mig väldigt frustrerad och förbannad. Köpte ett nytt 2080 i höstas, (ja, den stora tunnan), och dessvärre gjorde jag inte köpet i butik, så att jag kan gå tillbaka med det. Problemet är att effekten avtar till i princip 5-10 %, några veckor efter rengöring. Direkt efter rengöring är det bra effekt, men redan efter några dagar avtar det, för att sedan i princip bara droppa ur utblåset efter ytterligare några veckor. Vad kan jag göra? Får rysningar av tristess när jag tänker på att paketera in det stora aset och krångla med att skicka iväg det till nätbutiken jag köpte det från. Vad kan man göra istället? Har öppnat och kollat impellern och ser inga konstigheter - och det går ju bevisligen direkt när det är rengjort. Kan tillägga att det inte är det minsta skitigt när effekten börjar avta. I korgarna har jag makaroner och filtervadd, inget annat.
Filtervadden kan sätta igen äckligt snabbt. Kör med en finmaskig filtermatta ist.
Du kan ju lätt kontrollera om det är vadden som är boven genom att plocka ur den å köra ett tag utan för att se om det är vadden som är problemet
Du kan ju lätt kontrollera om det är vadden som är boven genom att plocka ur den å köra ett tag utan för att se om det är vadden som är problemet
3 andra rockar det här!
Instämmer med simon om filtervadden. Kör vadd i alla mina filter och de har en tendens att goa igen rätt snabbt. Några av mina filter kan inte ens ha vadd i sista steget då dom inte trycker igenom vattnet ordentligt efter en vecka eller två.
Inga rockningar
Har både filtervadd och sönderklippta bitar av filtermatta i den, samt makaroner. Har tänkt i era banor, men har viftat bort de tankarna, helt enkelt pga att jag haft andra Eheim som har klarat så pass mycket mer utan att effekten avtagit. Är 2080:an ett så töntigt filter att det klenar ur pga lite filtervadd och annan fyllning, menar ni? Kan det verkligen vara så illa ställt?
Inga rockningar
Har både filtervadd och sönderklippta bitar av filtermatta i den, samt makaroner. Har tänkt i era banor, men har viftat bort de tankarna, helt enkelt pga att jag haft andra Eheim som har klarat så pass mycket mer utan att effekten avtagit. Är 2080:an ett så töntigt filter att det klenar ur pga lite filtervadd och annan fyllning, menar ni? Kan det verkligen vara så illa ställt?
Ingen egen erfarenhet av 2080 alls. Enda jag äger ifrån eheim är två stycken 2260 som båda funkar fin fint med vadd i sig. Men ge de en chans och prova utan vadden i den. De skadar aldrig att prova ju. För 2080 har väl den där smarta funktionen att den går ner på sparlåga när den känner att de är dags för rengöring?
Inga rockningar
Ingen egen erfarenhet av 2080 alls. Enda jag äger ifrån eheim är två stycken 2260 som båda funkar fin fint med vadd i sig. Men ge de en chans och prova utan vadden i den. De skadar aldrig att prova ju. För 2080 har väl den där smarta funktionen att den går ner på sparlåga när den känner att de är dags för rengöring?
Mja......den har ju den här kulventilen, men den visar, konstigt nog, ingenting?
Inga rockningar
Inga rockningar
Filtervadden 100%.
Jag skulle skippa den helt och isf bygga en egen partikelfälla med vadd, powerhead och en petflaska och köra den vid behov.
Jag skulle skippa den helt och isf bygga en egen partikelfälla med vadd, powerhead och en petflaska och köra den vid behov.
1 annan rockar det här!
Filtervadden 100%.
Well. Nu har jag tagit ur allt filtermaterial, förutom det som medföljer filtret från tillverkaren. Nu får vi se om er teori stämmer. Om den gör det, då är det ju bra illa, alltså. Det här är Eheim vi pratar om. Ska man inte ens kunna ha vilket material man vill i de sketna tre kamrarna, utan att motorn pallar ur? Vilket skräp. Har ju haft en jäkla massa ytterfilter (även andra Eheim), som man kunnat fylla med vad man vill och det har ändå varit bra sprut ur utblåset. Har ett till av billigt märke till karet och det är fullproppat med vadd, bollar och makaroner och går som ett urverk. Seriöst, vad KAN man ha i ett 2080, då, utan att det lägger ner motorkapaciteten?
Inga rockningar
Nu är du både negativ och raljant. JUST för att det är ett bra filter kan du inte stoppa vadsomhelst i filtret. I ett sunsun funkar det eftersom vattnet helt enkelt bara passerar vid sidan av mediat då det är igensatt.
Är det stopp är det stopp i ett eheim, och med vadd går det fort. Ett 2260 har kraftigare pump men även där passerar mer vatten vid sidan om än i ett 2080.
Sätt vadd i förfiltret och byt ofta, eller hitta på en lösning som inte inkluderar filtret är mitt tips!
Personligen älskar jag dom, men vadden tar jag bort från första början.
Edit: Skulle citera ditt sista inlägg, inte ditt första
Kan även lägga till att mitt Sunsun som gick för full gas efter 6 månader såg ut som att en ko med magsjuka hade skitit i det, inte en vattendroppe passerade den lerhögen utan allt gick vid sidan om.
Är det stopp är det stopp i ett eheim, och med vadd går det fort. Ett 2260 har kraftigare pump men även där passerar mer vatten vid sidan om än i ett 2080.
Sätt vadd i förfiltret och byt ofta, eller hitta på en lösning som inte inkluderar filtret är mitt tips!
Kan även lägga till att mitt Sunsun som gick för full gas efter 6 månader såg ut som att en ko med magsjuka hade skitit i det, inte en vattendroppe passerade den lerhögen utan allt gick vid sidan om.
2 andra rockar det här!
Nu är du både negativ och raljant. JUST för att det är ett bra filter kan du inte stoppa vadsomhelst i filtret. I ett sunsun funkar det eftersom vattnet helt enkelt bara passerar vid sidan av mediat då det är igensatt.
Mja. Mje. Mjo, i vanlig ordning, finns det fler än ett sätt att betrakta saken. Personligen anser jag att det bör vara upp till mig som köpare att bestämma vad jag vill stoppa i filtret, inte tillverkaren. Nu har man alltså medvetet valt att sätta i en så pass klen motor, att det tvunget måste vara Eheims eget filtermaterial som används, vilket det naturligtvis finns en profitsökande tanke bakom. Har nu införskaffat det och fyllt filtret på exakt det sätt som de kommenderar i instruktionsboken, så nu får vi väl se om den där klena motorn orkar dra runt vattnet, trots allt. En ytterligare irriterande detalj, är att jag alltid använder förfilter på insugen, för att direkt mekaniskt filtrera bort de grövre partiklarna. Även detta fungerar dock dåligt med 2080:n, tydligen, eftersom även detta utsätter filtret för lite mer påfrestning.
Samtidigt har du väl en poäng i att det ju är positivt om filtret går ner i effekt när filtermassan är helt igensatt - och det är sant, MEN det finns ju en hel del gråskala mellan att vara totalt kritvit och att vara helt igensatt som en komocka, och mitt 2080 gick ner i princip ingen effekt alls, när filtervadden knappt var halvsmutsig. Det är, enligt mitt sätt att se, totalt underkänt. Okej att filtret går ner i effekt när filtermaterialet är ordentligt smutsigt, men inte när det i princip är rent. Då är grejen snarare att man medvetet hindrar kunden från att använda vad man känner för i filtret, i syfte att få sälja sina egna makaroner och filterbollar, istället, vilket de lyckats med nu. Grattis, Eheim! Funderar starkt på ett FX6 igen, istället.
Samtidigt har du väl en poäng i att det ju är positivt om filtret går ner i effekt när filtermassan är helt igensatt - och det är sant, MEN det finns ju en hel del gråskala mellan att vara totalt kritvit och att vara helt igensatt som en komocka, och mitt 2080 gick ner i princip ingen effekt alls, när filtervadden knappt var halvsmutsig. Det är, enligt mitt sätt att se, totalt underkänt. Okej att filtret går ner i effekt när filtermaterialet är ordentligt smutsigt, men inte när det i princip är rent. Då är grejen snarare att man medvetet hindrar kunden från att använda vad man känner för i filtret, i syfte att få sälja sina egna makaroner och filterbollar, istället, vilket de lyckats med nu. Grattis, Eheim! Funderar starkt på ett FX6 igen, istället.
Inga rockningar
Har med ett 2080 med bedrövligt flöde om vadden sitter i. Alternativet fx6 gillar jag inte heller då de har påtok för liten plats för media med tanke på hur stort filtret är. Är det verkligen så att man inte kan köpa ett vettigt filter utan måste bygga ?
Bästa jag kan komma på är som nämnts innan ett ordentligt förfilter och enbart biologiskt i 2080:an för att inte tappa flöde.
Jag tycker Eheim och Fluval ska skämmas (av olika anledningar).
Bästa jag kan komma på är som nämnts innan ett ordentligt förfilter och enbart biologiskt i 2080:an för att inte tappa flöde.
Jag tycker Eheim och Fluval ska skämmas (av olika anledningar).
Inga rockningar
Jag har haft 2x 2260 och 1x 2080 och flödet i 2080 var rena skämtet jämfört med 2260. Dock hade jag strul att få det tätt ibland, så det kan ju ha varit något lurt med just mitt filter. Jozi tog över det och jag vet inte om han har trollat med det på något sätt, men skulle jag köpa ett ytterfilter idag så skulle det bli ett 2260 och jag skulle inte fundera en sekund på ett 2080 om jag så fick det gratis. Att det dessutom brukar vara dyrare och klassas som ett större filter än 2260 är bara ett stort skämt.
Inga rockningar
För övrigt har Jozi självklart rätt i att ett filter är rätt designat om flödet minskar när det sätts igen, då kan inget vatten smyga sig förbi på fel ställe, sånt flöde gör ändå ingen större nytta. Men 2080 är ändå en sämre konstruktion än 2260. Lite kuriosa är att Anders på Tropicarium har just 2260 som sitt favoritfilter som kan slängas in lite här och där när behoven uppstår. Ett filter som man alltid kan lita på.
1 annan rockar det här!
Har flera 2080 och är JÄTTE nöjd med dessa så nu till ditt problem, vad du beskriver tyder på ett läckage inne i filtret det finns tre ställen som det kan läcka men två som är mer troliga öppna filtret och kolla packningen som sitter i pumphuvudet och tätar mot filterkorgarna om den är hel så kan det vara impeller huset som är av gummi typ eller sist den gummi ring som sitter på röret ner i hörnet. kolla Eheims hemsida den e super. lycka till.
1 annan rockar det här!
Har flera 2080 och är JÄTTE nöjd med dessa så nu till ditt problem, vad du beskriver tyder på ett läckage inne i filtret det finns tre ställen som det kan läcka men två som är mer troliga öppna filtret och kolla packningen som sitter i pumphuvudet och tätar mot filterkorgarna om den är hel så kan det vara impeller huset som är av gummi typ eller sist den gummi ring som sitter på röret ner i hörnet. kolla Eheims hemsida den e super. lycka till.
Har konsulterat Eheims hemsida för att få mer info om det du tar upp, men hittar inget. Skulle du kunna länka? :)
2 andra rockar det här!
Inga rockningar
Inga rockningar
Finns sprängskiss på pumpen som visar alla packningar och hur den ska vara med filterkorgar och så. ingen fel beskrivning gör så här.
Inga rockningar
Inga rockningar
1/3