Tjenare folket. Har en blomlåda fylld med lecakulor och planterad fredskalla och monstera på ett av mina kar men vill utöka växterna lite. Spånad på ampellilja men samtidigt så vill jag ha nått snyggare. Nån här som har nått sjyst tips. Även funderat på om anubias skulle funka att kör a i lådan? Kör 1000L/h genom lådan konstant utan problem så vattenflöde finns.
Anubias funkar fint. Blir rätt stora med

Skrivet av HampusH
Borde inte de ha relativt fuktig miljö dock? Vet att de odlas över vatten, som en sumpväxt, men det är väl i miljöer med hög luftfuktighet - eller? ?
AnnaElmqvist, du kanske har lite tips... Jag fick ju några växter av dig som jag satt i min blomlåda (droppfilter). Några av dem sköt iväg och växte sig riktigt stora, men några har tyvärr vissnat lite pga. att jag bytte belysningen och då blev det inte riktigt lika gynnsamt för dem. Men t.ex. den där lila växten? Den var riktigt schysst, och växte på riktigt bra så länge den fick bra med ljus.
@tobiassorensen, "lucky bamboo" från IKEA körde jag ett tag. Fungerade grymt bra! Men om man inte vill ha just den varianten (som jag tror de binder och "tvingar" att växa som en spiral) så borde du kunna köpa en vanlig av samma art från typ plantagen eller någon blombutik. Annars är jag ett stort fan av vanlig gullranka och monstera. Gullrankan sprider ju sig rätt duktigt och traskar iväg i rask fart. Så kan man led iväg den dit man vill i princip.
CptMigraine har ju en ganska gedigen samling växter ovanför sitt kar också! Han har nog lite tips på bra växter.
Jag har kört anubias där roten är under vatten. Den växte bra i vanlig fuktighet. Får tänka på så lampan inte steker den bara.
Som de är nu så har jag ingen lampa till lådan utan den får sitt ljus ifrån naturligt solljus dom timmar solen lyser ute. Så nått större krav på ljus behöver växterna inte ha. Jag spånar på att köpa en anubias moderplanta och plantera i lådan då de trots allt är en amfibiös sumpväxt som vad jag kunnat läsa mig till enbart vill ha rotsystemet under vatten. Gullranka har jag två st på dryga metern vardera i de karet. Rockan fick me både gullranka och fredskalla. Gullrankan hos rockan den växer så de knakar. Mer eller mindre ett nytt blad/skott var 4e dag typ.
Nu minns ja int exakt vilken den lilla va :)
Men du fick lite olika
Tror ev gullranka å en som ja tappar namn på Amazonas något.
Men som kan trivas att växa så kan va Monstera med... har vandrande jude me tror ja de kallas som diggar att växa så

Skrivet av AnnaElmqvist
Nu minns ja int exakt vilken den lilla va :)
Men du fick lite olika
Tror ev gullranka å en som ja tappar namn på Amazonas något.
Men som kan trivas att växa så kan va Monstera med... har vandrande jude me tror ja de kallas som diggar att växa så
I nuläget så bor där fredskalla, monstera och ampellilja i lådan plus jag har lite gullranka med rötterna i karet me. Ska flytta upp anubiasen som är i karet så den står med bladen helt över ytan. Är ett experiment med karet att se hur lång tid jag kan köra karet utan vb innan värdena är extrema. 180L med sällskapsfisk och gott om växter med en botten bestående av jbl aquasoil och sant. Overkillfiltrering och en massa bäxter som drar åt sig nitriter och nitrater.

Skrivet av TobiasKing
I nuläget så bor där fredskalla, monstera och ampellilja i lådan plus jag har lite gullranka med rötterna i karet me. Ska flytta upp anubiasen som är i karet så den står med bladen helt över ytan. Är ett experiment med karet att se hur lång tid jag kan köra karet utan vb innan värdena är extrema. 180L med sällskapsfisk och gott om växter med en botten bestående av jbl aquasoil och sant. Overkillfiltrering och en massa bäxter som drar åt sig nitriter och nitrater.
Glöm inte att fylla på med karbonater om du bytar lite vatten

Skrivet av faltaren
Glöm inte att fylla på med karbonater om du bytar lite vatten
Köpt på mig diverse gödningsmedel och annat smått och gott som borde göra susen

Skrivet av TobiasKing
Köpt på mig diverse gödningsmedel och annat smått och gott som borde göra susen
Jag tänker så kh inte sjunker och karet kraschar.

Skrivet av faltaren
Jag tänker så kh inte sjunker och karet kraschar.
Men borde inte snäckskalskrossen som ligger i mitt ena filter fixa de? Eller är jag helt ute och cyklar?

Skrivet av TobiasKing
Men borde inte snäckskalskrossen som ligger i mitt ena filter fixa de? Eller är jag helt ute och cyklar?
Ja du har det. Ja då har du redan fixat. Bara att fylla på sen då ?
Vissa begonior tror jag hade funkat med
Slänger me bild på en ka önskar mej själv me haha
Forell begonia

Skrivet av faltaren
Ja du har det. Ja då har du redan fixat. Bara att fylla på sen då ?
Ja jag gör som så att jag bara fyller på vatten i takt med att de dunstar.:)
Såhär blev utgången av mitt blomlådeprojekt.
Hur gör ni som kör med täckglas hela vägen för att hålla fast era sumpväxter? Är öppen för tips och förslag.
Försöker hitta en schysst lösning för att hålla fast mina växter nämligen.

Skrivet av TobiasKing
Såhär blev utgången av mitt blomlådeprojekt.
Jösses vad fint! Hur gick du tillväga för att få ihop den växtlådan i karet? Vill också lära mig! :D

Skrivet av mnml
Jösses vad fint! Hur gick du tillväga för att få ihop den växtlådan i karet? Vill också lära mig! :D
Nu är det nått år sen jag byggde den där men vill minnas att den satt fastklämd mellan vägg och ledrampen sen pumpade jag vatten upp i lådan via ytterfiltret. Sjukt simpel konstruktion som kräver typ en blomlåda lite pvcdelar och lim typ.