sf_polypterus

»

Polypterus senegalus luft

Hej!

Jag har införskaffat en Polypterus senegalus, har aldrig tidigare haft någon.

Jag läste att de yttre lungorna kommer att försvinna när fisken är runt 10-15 centimeter.
Innebär det att fiskarna då enbart andas luft? Hur ofta behöver de då komma upp för att andas?
Skrivet av segwayfolife
Hej!

Jag läste att de yttre lungorna kommer att försvinna när fisken är runt 10-15 centimeter.
Innebär det att fiskarna då enbart andas luft? Hur ofta behöver de då komma upp för att andas?
Saxat direkt från vårt eget artregister: "Fengäddor har ett lungliknande organ, och tar därför inte upp syre genom gälarna som de flesta andra fiskar. De går upp till ytan och tar en nypa luft istället. Som yngel och ungdjur har fengäddor dock utanpåliggande gälar, likt vissa amfibier har (t.ex. Axolotl). Dessa utanpåliggande gälar försvinner tids nog, oftast någon gång innan de blivit 10-12cm."

Så ja, de tar sig upp till ytan vid behov. Jag vet inte exakt hur ofta det görs, men några gånger varje dag, kanske någon gång i timmen eller något åt det hållet. Sen så är det inte alla små fengäddor som har kvar sina utanpåliggande gälar så länge som till 15cm. Hos vissa försvinner de långt tidigare.

Länk till hela artbeskrivningen för P. senegalus: https://www.rovfisk.se/species/2613/
Skrivet av segwayfolife
Hej!

Är en fengädda stressad så upplever jag att den inte går upp lika ofta.

Men har den ätit mkt så finns det mindre plats kvar för "lungan" och dom behöver gå upp mer frekvent.

Vissa hävdar att om man kör en ung fengädda i väldigt syrerikt vatten så kan dom utanpåliggande gälarna sitta kvar längre än 10-15 cm.
Hm.. jag skulle vilja lägga mig i här lite...

De externa gälarna fångar upp syre ur vattnet på små individer för att de ska slippa gå upp till ytan för att ta luft och utsätta sig då för fara (bli tagna av andra rovfiskar). De externa gälarna sitter på kanten på gällocken och är kopplade till fiskens blodomlopp (syresätter blodet). De externa gälarna finns ända från dess de kläcks och brukar krympa efter 10cm tills de nästan är helt borta vid ungefär 15cm.

Det stämmer att de har ett lungliknande organ som de kan andas med. Men de har väl fortfarande vanliga gälar som de andas med, som vanliga fiskar? Annars skulle de behöva gå upp till ytan oftare än va de gör? Deras lungliknade organ är relativt litet mot deras kroppar för att kunna hålla syre så pass länge, för det är ju inte var 15:e minut som de går upp till ytan... Är vattnet väldigt syrerikt går de väldigt sällan upp och tar luft medans när vattnet är syrefattigt (som tex om man har hög nitrit i vattnet) går de upp och tar luft oftare, för att vattnet de simmar i inte tillgodo ser deras syrebehov.
Skrivet av CizziB
Hm.. jag skulle vilja lägga mig i här lite...

De externa gälarna fångar upp syre ur vattnet på små individer för att de ska slippa gå upp till ytan för att ta luft och utsätta sig då för fara (bli tagna av andra rovfiskar). De externa gälarna sitter på kanten på gällocken och är kopplade till fiskens blodomlopp (syresätter blodet). De externa gälarna finns ända från dess de kläcks och brukar krympa efter 10cm tills de nästan är helt borta vid ungefär 15cm.

Det stämmer att de har ett lungliknande organ som de kan andas med. Men de har väl fortfarande vanliga gälar som de andas med, som vanliga fiskar? Annars skulle de behöva gå upp till ytan oftare än va de gör? Deras lungliknade organ är relativt litet mot deras kroppar för att kunna hålla syre så pass länge, för det är ju inte var 15:e minut som de går upp till ytan... Är vattnet väldigt syrerikt går de väldigt sällan upp och tar luft medans när vattnet är syrefattigt (som tex om man har hög nitrit i vattnet) går de upp och tar luft oftare, för att vattnet de simmar i inte tillgodo ser deras syrebehov.
Hmm... Det kanske är jag som missuppfattat det lite. Det verkar klart stämma det du säger, att de faktiskt använder sig av gälar likt andra fiskar - och enbart använder sitt lungliknande organ när det behövs! Hur kan jag har missat det, haha. Tack för upplysningen.

Hittade detta när jag sökte på "polypterus oxygen", och där står det helt klart massor av intressanta iakttagelser angående fengäddor och deras behov av upplöst syre i vattnet och hur de reagerar när syremängden är hög / låg, bland annat... https://tinyurl.com/ydhr8h4y
Skrivet av HampusH
Hmm... Det kanske är jag som missuppfattat det lite. Det verkar klart stämma det du säger, att de faktiskt använder sig av gälar likt andra fiskar - och enbart använder sitt lungliknande organ när det behövs! Hur kan jag har missat det, haha. Tack för upplysningen.

Hittade detta när jag sökte på "polypterus oxygen", och där står det helt klart massor av intressanta iakttagelser angående fengäddor och deras behov av upplöst syre i vattnet och hur de reagerar när syremängden är hög / låg, bland annat... https://tinyurl.com/ydhr8h4y
Jag gick igenom alla mina obduktionsbilder men hittade ingen bild på hur själva invändiga gälarna ser ut... Men de finns där bakom de hårda gällocken :) Fengäddor ligger ju och öppnar och stänger munnen hela tiden. Det är deras sätt att andas, att pressa vatten över de invändiga gälarna :)
Intressanta svar, tack så mycket!
Nu är informationen uppdaterad bland samtliga fengäddor och öronålen, i vårt artregister. :)
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.