Blev riktigt glatt överraskad igår när jag hittade detta... To be continued. ?
Grattulerar. Sjukt kul. Sätter lätt upp mig på ett gäng.

Skrivet av TobiasKing
Grattulerar. Sjukt kul. Sätter lätt upp mig på ett gäng.
Tack! Jo, grymt roligt detta. Jag släppte ju ner alla 3 i samma kar i hopp om lek, men jag trodde inte det skulle gå så fort... Honan var ju smällfet redan innan jag fick hem henne, så hon kanske har väntat länge på detta, hehe. ?
Uppdatering för idag är i alla fall att i morse kikade jag så äggen fanns kvar, och nu under kvällen har jag smygit lite på hanen, och han fläktar fortfarande. Så alles güt! Vill inte in lysa in i grottan och störa han för mycket dock... Uppdaterar kommande dagar vad som sker! ?
Skithäftigt! Grattis man!

Skrivet av Zero0ne
Skithäftigt! Grattis man!
Tack! ?
Dagens update: äggen kvar, hanen fläktar. ?
Svårt att se, men jag tror äggen är kläckta... ? Grymt kul att hanen löst detta så bra. Verkar ju inte helt ovanligt att hanen äter upp eller skickar ut äggen från grottan ibland.
Får se hur jag gör, men jag kommer nog tömma grottan snart och dra upp ynglen i en separat behållare.

Skrivet av HampusH
Svårt att se, men jag tror äggen är kläckta... ? Grymt kul att hanen löst detta så bra. Verkar ju inte helt ovanligt att hanen äter upp eller skickar ut äggen från grottan ibland.
Får se hur jag gör, men jag kommer nog tömma grottan snart och dra upp ynglen i en separat behållare.
Väldig4 svårt att se mem visst ser där ut som där är små svansar på kulorna. :)
Jodå, såatte... Det går framåt! ?

Skrivet av HampusH
Jodå, såatte... Det går framåt! ?
P. spinosus overload deluxe. Riktigt kul.

Skrivet av TobiasKing
P. spinosus overload deluxe. Riktigt kul.
Jodå, det blir en hel del om många överlever! ?
Så kul för dig att det fortsätter gå bra!
Fin liten yngel/separation box btw!
Ska bli spännande att se hur detta utvecklas. Tror det kommer gå great!
Jag har sett flera malodlare tillsätta en liten träbit till sina yngelboxar.
Nåt om att man ser högre överlevnad! för tydligen så käkar massor av olika sorters malar trä (inte bara dom normalt trätuggande) även i otroligt ung ålder, typ trots att dom mer eller mindre har gulesäck kvar så kan man se spån på botten av ynglkaret från trätuggande.
Har sett det implementeras även på zebramalar i youtube videos.
Någon som läst eller kan något om detta? Hampus?

Skrivet av Zero0ne
Så kul för dig att det fortsätter gå bra!
Fin liten yngel/separation box btw!
Ska bli spännande att se hur detta utvecklas. Tror det kommer gå great!
Jag har sett flera malodlare tillsätta en liten träbit till sina yngelboxar.
Nåt om att man ser högre överlevnad! för tydligen så käkar massor av olika sorters malar trä (inte bara dom normalt trätuggande) även i otroligt ung ålder, typ trots att dom mer eller mindre har gulesäck kvar så kan man se spån på botten av ynglkaret från trätuggande.
Har sett det implementeras även på zebramalar i youtube videos.
Någon som läst eller kan något om detta? Hampus?
Ja, grymt roligt! Jo men precis, jag tror nog att alla olika sorters malar lever på "micro-bös" som finns på rötter och så. Typ alger och annat gött microliv... Dock tror jag inte det behövs riktigt än, eftersom de först och främst ska absorbera sin gulesäck. Alla tränger just nu i 2 stora klungor i varsina hörnen av burken, och jag tror de kommer hålla sig där i majoriteten av tiden tills gulesäcken är helt absorberad. De verkar inte riktigt vara sugna på att utforska sin omgivning än... Men jag ska nog lägga ner lite smårötter och sådant redan nu ändå, det skadar ju inte. Så om de börjar gnaga på det redan innan gulesäcken är borta så lär jag ju märka det! Tack för tipset. :)

Skrivet av HampusH
Ja, grymt roligt! Jo men precis, jag tror nog att alla olika sorters malar lever på "micro-bös" som finns på rötter och så. Typ alger och annat gött microliv... Dock tror jag inte det behövs riktigt än, eftersom de först och främst ska absorbera sin gulesäck. Alla tränger just nu i 2 stora klungor i varsina hörnen av burken, och jag tror de kommer hålla sig där i majoriteten av tiden tills gulesäcken är helt absorberad. De verkar inte riktigt vara sugna på att utforska sin omgivning än... Men jag ska nog lägga ner lite smårötter och sådant redan nu ändå, det skadar ju inte. Så om de börjar gnaga på det redan innan gulesäcken är borta så lär jag ju märka det! Tack för tipset. :)
Ja men har som sagt sett folk som sett malar tuggar på trä och som du sa mikrofaunan och floran mer kanske, men innan gulesäcken är borta! Vilket låter konstigt men tydligen gjorde vissa zebramals uppfödare så och fick som sagt fram högre överlevnadsstatetik.
Kan ju bara vara att dom övar lite! Dvs tuggar lite och inte direkt äter men får ändå i sig probiotiska bakterier som hjälper dom.
Lite som att våra foster andas livmodersvätska även fast dom får sitt syre av navelsträngen! Övning helt enkelt, men som ändå indirekt hjälper dom.
Ja spana efter mikroträdamm på botten av din fina box och se om du ser nåt! Vore intressant att veta om det gäller även pseudas!
Om inte annat så kan jag tänka mig att en träbit skänker en del trygghet, som till alla malar.
Naw vilka små yellow bellys!
Går fort nu!, coolt att dom faktiskt drog sig mot trät tillslut. Bara en teori men verkar kanske stämma då! Tror inte heller dom får i sig nåt men liknande hur unga elefanter och andra djur äter sina föräldrars bajs för att få till rätt bakteriekultur i magen( kinda gross men smart dock lite som att snabbstarta ett filter med gammal filtermedia), kanske nåt åt det hållet med biofilmen på trät!
Coolt med dom små taggarna haha!
Luftpumpar och bubblande vatten är musik ju!
Feedingfilm !! ?

Skrivet av Zero0ne
Naw vilka små yellow bellys!
Går fort nu!, coolt att dom faktiskt drog sig mot trät tillslut. Bara en teori men verkar kanske stämma då! Tror inte heller dom får i sig nåt men liknande hur unga elefanter och andra djur äter sina föräldrars bajs för att få till rätt bakteriekultur i magen( kinda gross men smart dock lite som att snabbstarta ett filter med gammal filtermedia), kanske nåt åt det hållet med biofilmen på trät!
Coolt med dom små taggarna haha!
Luftpumpar och bubblande vatten är musik ju!
Feedingfilm !! ?
Haha! Jo men precis så, det tror jag absolut. Snabbstarta magarna men lite biogegga. Jag har sett att flera st har svarta strängar i magen, och i have seen the poop!
Jag testade att mata igår, men de verkade inte sugna på käk riktigt än. Slängde i en Hikari Cichlid gold sjunkande. Ska testa senare ikväll igen.
Luftpump och bubbel är ju faktiskt som musik för öronen, oftast. Men när de inte riktigt fungerar som de ska, så är det lite för "hardcore" för min smak, haha. ?