Channor

»

Channa + rocka = sant?

Har länge velat ha någon channa. Men har inte direkt någon plats där dom kan få gå själva.
Har ett kar där tre små rockor går plus en lite ciklid.
Skulle man kunna ha någon typ av channa med dom? Utan att någon behöver dö
Skrivet av AndresEnedahl
Har länge velat ha någon channa. Men har inte direkt någon plats där dom kan få gå själva.
Har ett kar där tre små rockor går plus en lite ciklid.
Skulle man kunna ha någon typ av channa med dom? Utan att någon behöver dö
Skaffar du 1 Channa så är chansen väldigt stort att den kommer gå bra med rockor dock hade jag gjort mig av med cikliden där finns det risk att dom ger sig på varandra men annars är dom blir som aggressivast under parningen och när dom har ynglar ihop sen beror det lite på vilken Channa som faller dig i smaken men sitter du på lite större kar skulle tex en auranti eller plerothalma eller kanse en diplograma sitter du på mindre kar får du köra en av dom mindre arterna :)
Känns som att om det är någon channa som kan fungera med annan fisk, så är det nog någon av dessa: C. marulius, C. marulioides, C. pulchra, C. pleurophthalma, C. diplogramma... Skulle säkert gå med andra arter också, men dessa skulle jag säga är lättast att lyckas "hålla i schack", av olika anledningar.

Jag har själv haft alla de ovannämnda förutom maru och diplo med andra fiskar, och det har faktiskt fungerat bra med de flesta fiskar; tigerfiskar, fengäddor, rockor, malar osv... Men man bör vara medveten om att det kan gå snett, och går det snett så sker det ofta väldigt fort. Min gamla pleuro exempelvis, vred nacken av en Esox lucius som var lika stor. Det hände plötsligt en dag efter att de gått i samma kar utan konstigheter i flera veckor... Även att introducera nya ormskallar kan vara lurigt. Tror inte de gillat nykomlingar av "liknande sort" som eventuellt kan ta deras territorium.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.